• h8him

Subway, 100 kr för en macka och dryck?!

Mackor ute är väl aldrig billiga? Samma med en kopp kaffe på café, svindyrt. Det roliga med det du skriver är att där jag bor kan man hitta en underbar lunch med ett fantastiskt salladsbord, förrättssoppa, flera varmrätter, samt efterrätter (ja man får välja olika) och måltidsdryck samt kaffe/te billigare till lunchen än den menyn från subway som du skrev ner priserna från. Hur dumma är människor egentligen? Reklam säljer, det kan man konstatera!

• h8him
    130214 skrev 2013-01-23 00:02:52 följande:

Vadå sjuka hyrorna? Det är ju ett reglerat pris av Subway som är internationellt. Priserna är ju samma i hela landet och de har ju oftast bara ett hål i väggen och några få stolar och bord. Inga stora lokaler att snacka om.
    Ja, det är snarare kostnader för franchise som är enorma.
  • h8him
    Erki skrev 2013-01-23 00:04:01 följande:
    Om ni förstod vilka kostnader och div skatter m.m som låg bakom så är inte priserna så konstiga egentligen?

Hyra, personal, sociala, pension, sjuklönekostnader, extrapersonal, moms, råvaror, svinn, moms, skatt, el, försäkringar m.m...har säkert glömt massor.
    Gillar subway för där vet man vad man får och det är alltid färskt!
    Annars kan du köpa en macka på ica för 45-50 som har flera dagars hållbarhetstid. Inte lika gott? :)
    De har inte mer kostnader än andra företag i samma branch. Däremot är franchisekostnaden stor. Gällande maten så skulle jag inte påstå att den är så fräsch men alla har vi olika referensramar. Grönsaker av okänt ursprung, tonfisk från Filippinerna, kyckling från Thailand och rostbiff från Holland vet jag att jag har läst om.
  • h8him
    AngieT skrev 2013-01-25 03:46:36 följande:
    500 kalorier i en bigmac, 470 kalorier i en stor pommes och 175 kalorier i en mellan cola.

500+470+175=1145 i en vanlig big mac & co. Jag åt en hel subway macka, alltså 30 cm, för några veckor sedan med kyckling = ca 800 kalorier. Stor skillnad.
    Blir inte det en orättvis jämförelse när du skippar colan och kakan i menyn från subway men lägger till pommes och dessutom den stora (får man ens det när man beställer en meny) i maten från McD? Drömmer

Tar man en fiskburgare så är det 330 kcal i den, så kan man skippa colan (som du gör på subway) och ta en mellanpommes med 335 kcal så är det alltså en stor skillnad mellan McD och Subway. Tar man en vanlig Big och mellanpommes hamnar man på ca 840 kcal, så någon "enorm" skillnad mellan de två är det inte, om man inte lägger till cola och stor pommes i den ena....

• h8him
    130214 skrev 2013-01-25 09:17:07 följande:

Du kan ju inte välja den fettsnålaste och minsta mackan på Subway och jämföra med ett av de största hanburgermålen hahahaha!

Du måste ju jämföra med något likvärdigt!
    Ta den grillade wrappen på mcd som också nyckelhålsmärkt mot en liten smalmacka eller så går du jämföra de stora mackorna med normal fetthalt gentemot de stora burgarna.

Din sk jämförelse är ju ett skämt!
    Jag kan jämföra en happymeal med morötter och vatten mot en 30 cm BLT sandwich med kaka och cola också - vilken meny vinner?

Skärpning!
  • h8him
    swedishgirl skrev 2013-01-25 09:59:07 följande:
    Men herregud, det handlar ju inte direkt om o sitta o räkna kalorier, men du är säkert ett bra exempel på en sådan som bara äter snabba kolhydrater och sen måste äta 75 ggr till under dagen.
    Är det mig du försöker hoppa på? Om så är fallet så kan jag berätta att du har 100 % fel!Flört Du skrev att man måste vara helt blåst i huvudet för att tycka att McD är nyttigare än Subway och det roliga är att man måste vara rätt så korkad om man inte förstår att det är helt galet att äta jämföra en stor McD meny med en liten sub av magraste sorten.
  • h8him
    swedishgirl skrev 2013-01-25 10:05:11 följande:
    Bara det att ett mål består inte av en macka och pommes?
    Ett mål består av dricka, kaka och macka.
    swedishgirl skrev 2013-01-25 10:09:18 följande:
    Har jag sagt att det inte gör det eller? Såklart, men nu är ju det endast snabba kolhydrater, och hur bra är det och hur mycket hjälper det under dagen.
    Det gör väl även suben och colan på Subway, om man nu väljer vitt bröd och glöm inte kakan med 220 kalorier och 18 gram socker. Precis som du förutsätter att man äter big med stor pommes och cola på McD menar jag...Drömmer

• h8him
    Erki skrev 2013-01-25 10:28:26 följande:
    Jag beställde inte dagens från subway för 66:- utan det var en vanlig från menyn.
    Och nu var ju inte ts om kalorier utan om att det var dyrt att äta där och därför värdelöst.

Och att bli mätt på en mcFish är ju ömöjligt men en sub gör ju mig mätt iallafall.
    Hur mycket grönsaker är det på en mcFich kontra en sub?
    Näringsmässigt innehåller en liten sub ungefär samma som en Filet O Fish. Hur mycket grönsaker som det är på en sub beror ju på den som beställer den, eller hur?

• h8him
    Elin 885 skrev 2013-01-25 11:20:13 följande:
    en halv smörgås...eh hur stora är dina smörgåsar som du brukar äta egentligen??? deras 15cm är ju jättestor och jättemycket mat ju.
    men som sagt jag äter inte en gång om dagen som du verkar göra heller så.
    Kring 350 kalorier är inte "jättestor och jättemycket mat". Låter snarare som om du äter relativt lite.
  • h8him
    Elin 885 skrev 2013-01-25 11:27:25 följande:
    jag äter var tredje timme...
    Självklart kan man inte äta så många fler kalorier per måltid om man äter så ofta.Flört
  • h8him
    Elin 885 skrev 2013-01-25 11:36:19 följande:
    beror på vilken av alla näringsläror man följer.
    säg att jag äter 400kcal till frukost, 200kcal till mellis, 350kcal till lunch, 200kcal till mellis igen och så 400kcal till middag det blir ungefär 1500 kcal, vilket är normalt för någon som är så kort som jag. sen tränar jag bort ca 300kcal men äter då lite mer de dagarna, oftast till mellis.
    Du måste vara väldigt kort om du vill tro att ditt totala energibehov per dag ligger på 1500 kcal trots att du tränar 4 tunga styrkepass och 2 spinningpass per vecka...
  • h8him
    Elin 885 skrev 2013-01-25 11:39:47 följande:
    ok men jag vill inte svara på det. kan säga att jag enligt mitt bmi är överviktig vilket stämmer med verkligheten, jag tränar dock mycket styrketräning vilket gör att jag har väldigt mkt muskler på min kropp så bmi är aningen missvisande i mitt fall. mina ben är bara muskler, mina armar likaså.
    Aha, så du bantar? Klart man äter mindre kalorier då. Men då går det inte att jämföra det du äter med vad man generellt sett borde äta till lunch.
  • h8him
    Elin 885 skrev 2013-01-25 11:41:16 följande:
    ja jag är bara 158cm lång.
    som jag skrev (du kanske missade det?) så äter jag mer de dagar jag tränar vilket är 4ggr i veckan.
    Fast inte ens när man är 158 cm ska man äta 1500 kcal/dag om man lever ett normalt liv.
  • h8him
    Elin 885 skrev 2013-01-25 11:43:09 följande:
    bantardiet?
    jag äter mackor och yoghurt till frukost, proteindrink (proteinpulver med mjölk) och frukt till mellanmål, lunch 1/3 del av tallriken är sallad, resten är vanlig mat, mellis samma som på förmiddagen, middagen samma upplägg som lunchen. jag ökar i muskelmassa och går ned i omfång vilket är mitt mål...frågor på det?
    1500 kalorier per dag till din längd är en bantardiet. Om man väger 50 kilo och är en kvinna mellan 19 och 30 år, som har en väldigt låg aktivitetsnivå (i stort sett stillasittande inomhus) så behöver man 1610 kcal per dag. Du får i dig mindre än så och är väldigt aktiv!

Men det är bra gjort av dig att försöka gå ner i vikt genom träning!
  • h8him
    AngieT skrev 2013-01-25 17:35:23 följande:
    En stor subway macka är ju mycket mer mat iofs än en big mac & co.
    Nu var det en liten macka jag jämförde med burgaren men inte är en stor macka mer "mat" än big mac & co, eller tycker du verkligen det?
    130214 skrev 2013-01-26 13:40:33 följande:

Svar nej. En 30 cm sub går på drygt 700 kcal - en big Mac knappt 500!

Kakan till suben över 200 kcal liksom chipsen.
    Pommes till big Mac dryga 300.

Det blir 900 vs 800 kcal ex dryck!

Och jag äter inte mc donalds alls, va nog 10 år sedan - men avskyr folk som ska hävda felaktigheter!
    Det beror på vilken man äter. Vissa stora subs hamnar över 1000 kalorier. www.subway.com/nutrition/nutritionlist.aspx
  • h8him
    AngieT skrev 2013-01-27 00:41:39 följande:
    Ja, det tycker jag. Blir mätt på en big mac & co, men håller mig inte på det så länge. En stor sub kan jag hålla mig mätt på en hel dag typ.
    Och du tror inte att människor är olika? Eller att en sub med 1000 kcal kanske också sköljs ner med läsk eller att den som äter big mac dricker vatten till?
Svar på tråden Subway, 100 kr för en macka och dryck?!