Inlägg från: Tesssy |Visa alla inlägg
  • Tesssy

Livrädd för lejon och monster!

Min dotter 2,5år ser monster och lejon och hon är jätte rädd för dom. Hon springer i panik med andan i halsen och  gråter ropar på mamma och säger att det är lejon som jagar henne. Hon kastar sig upp i min famn och drar upp benen som att någon verkligen är där. och försöker nå henne.
    Jag har hört om barn som vaknar på nätterna och har mardrömmar och ser spöken men detta sker endast mitt på dagen och kom från ingenstans. Är det någon fas hon går igenom? och vad är det mest pedagogiska att göra när hon ser dem? Har provat lite olika:
    1. Försökt övertala om att det finns inga! (funkar ej, hon är helt övertygad om att de finns)
    2. Mamma skäller på dom och skrämmer iväg dem (hon säger tack så mycket mamma men sen finns de igen efter 10 sek)
    3. Hon får själv stampa på dem/skrämma och skälla på dem (går sådär det också)

Vi har inte läst någon bok om lejon eller monster och inte heller på dagis. Dagis har inte märkt detta beteende alls.
    Antagligen är det hennes fantasi som utvecklas tänker jag, men hon är så himla skärrad och rädd och jag vill gärna göra det bättre för henne om jag kan, åtminstone inte göra det värre än vad det är tills det går över.

Är det någon som har varit med om något liknande? När gick det över i så fall?
    Någon som har något förslag på hur jag kan göra?

• Svar på tråden Livrädd för lejon och monster!
  • Tesssy

ska absolut testa att läsa om "snälla" monster och lejon. Värt ett försök i alla fall. Tack för boktipset!

Svar på tråden Livrädd för lejon och monster!