• frugan01

Ammar och ammar hela tiden - blir ej mätt?

Min dotter är ca 6 veckor gammal, när hon föddes tappade hon ca 13-15 % av hennes födselvikt. Därefter har hon gått upp ca 45-70 gram per vecka. Hennes allmäntillstånd är bra, pigg och alert. Växer normalt enligt kurvan. Men hon är smal, hennes vikt ligger långt ner enligt kurvan och jag ammar hela tiden. Varje timme nästan och ibland tom går det 15-30 minuter mellan amningar. Vi går till bvc 1-2 ggr i veckan för vägning. Jag börjar fundera på om jag ska börja med ersättning? Dels så jag kan få bättre sömn och dels för kanske min mjölk inte räcker för henne? Idag är det värst, hon har legat vid min bröst princip sett hela dag. Hon blir nöjd. När jag skyler för bröstet blir hon irriterad. Hon både småäter och snuttar. Pga hennes låga vikt har jag låtit henne bestämma ... Men nu är min man i väg för att köpa ersättningen så vi kan prova ikväll. Imorgon ska vi till bvc och barnläkare finns med också. Vad ska jag göra tycker ni? Är hon alltid hungrig?

• Svar på tråden Ammar och ammar hela tiden - blir ej mätt?
  • Åsiktskvinnan

Ge ersättning. Men om du vill fortsätta amma så gör det. Jag var precis i samma sits som dig för ca 20 år sedan och jisses vilket ramaskri det vart, men jag såg hellre till att barnet var mätt än att lyssna på alla andra med sina präktiga åsikter. Kan tillägga att han nästan aldrig är sjuk, dom som vill gapa om immunförsvaret.

• gemba

Nu hade vi inte problem med vikten, men med första barnet satt jag väldigt långa stunder innan han var nöjd. Jag hade också problem med att jag fick smärtor i brösten, framför allt i bröstvårtorna, men tänkte aldrig på att jag kunde göra något fel.
    Med andra barnet kämpade jag lite mer med att han verkligen skulle få rätt "tag", eller "sug". Och vilken skillnad det blev! Istället för 40-50 minuter fick han i sig vad han skulle på 10-15 minuter.

• keron

Er amning låter helt normal enligt mig. Så små bebisar ammar ofta och lite, vissa dagar hela tiden nästan, speciellt på em och kvällar. Det är som det ska. Anledningen är för att de delvis hat så små magsäckar och dom gör även så för att öka på mjölkmängden.
    Så länge barnet växer på längden och kissar ordentligt får det i sig det den behöver. Så fortsätt att amma fritt så ställer det om sig av sig självt till slut, även om det kan ta lite tid.

Skulle barnet däremot sluta växa, inte kissa ordentligt och bli slött så ge tillägg.

• Toppen9

Små bebisar äter väldigt ofta i perioder. Det är till för att din mjölkproduktion ska öka dvs ju mer hon äter desto mer mjölk producerar du.

Mitt råd är att amma fritt som du har gjort och strunta i ersättningen om du vill helamma och hon fortsätter gå upp bra i vikt.

• skogsvitter

Vi hade också en seg start med vår äldsta dotter och hon fick inte riktigt i sig tillräckligt början. Men jag gav inte upp utan fortsatte kämpa (hon fick dock tillägg på bb för att orka, och även någon gång efter att vi åkte hem) och till slut så gick allt bättre! Hon började gå upp som ett spjut på viktkurvan och blev piggare och behövde inte äta lika ofta längre. Vi kunde helamma utan problem efter att det väl hade kommit igång. Men man måste låta det få ta sin tid! Din lilla är bara 6 veckor! Klart att ni kan ge ersättning någon enstaka gång och se om det kan "kickstarta" henne lite bättre, men gör det efter att hon fått amma ordentligt och fortsätt sedan amma precis som vanligt, så ska du se att det vänder när som helst

Ammar du från båda brösten varje gång? Jag maratonammade på kvällarna ibland, och låg alltså med bebisen vid bröstet i flera timmar. Bytte ofta mellan varje bröst dock, så att hon inte låg för länge och snuttade på samma.

Annat tips är att prova amningstéer. Weledas amningste är populärt, dessutom kan du köpa äkta hallonbladste, som är bevisat att det underlättar för mjölkproduktionen då hallonblad naturligt innehåller hormonet oxytocin. Klassiskt är också att dricka lättöl, som ska hjälpa en ökad produktion.

Kolla också som sagt upp att bebisen verkligen får rätt tag och suger ordentligt på rätt sätt!

• frugan01

Omgivningen tycker att jag ammar hela tiden och har kommit med påståenden som " Har hon magknip?" "Ska du amma nu igen ?" "Men hon har precis ätit och kan ej vara hungrig igen.." Jag vet hon har inte magknip. Hon är en go och glad baby när hon ej är hungrig. Trots hon är långt ner på kurvan sade bvc att hon är pigg och alert, bara det hon är lite smal och borde ha mer hull i sig. Jag studerar också heltid på distans så idag var en sådan dag hon sov 15-30 min sen vill hon amma igen, bara ca en kvart sen somna vid brösten. Hon vaknar och blir ledsen när jag lagt henne från mig. Annars är hon tyst när hon ligger vid mina bröst. Ska lägga till att denna underbara bebis är vårt första barn och mina erfarenheter av bebisar är väldigt minimala :)

• frugan01

Hur vet jag bebisen blir nöjd och hur vet jag när bebisen blir ej nöjd?

• skogsvitter
    frugan01 skrev 2013-01-22 18:44:40 följande:
    Omgivningen tycker att jag ammar hela tiden och har kommit med påståenden som " Har hon magknip?" "Ska du amma nu igen ?" "Men hon har precis ätit och kan ej vara hungrig igen.." Jag vet hon har inte magknip. Hon är en go och glad baby när hon ej är hungrig. Trots hon är långt ner på kurvan sade bvc att hon är pigg och alert, bara det hon är lite smal och borde ha mer hull i sig. Jag studerar också heltid på distans så idag var en sådan dag hon sov 15-30 min sen vill hon amma igen, bara ca en kvart sen somna vid brösten. Hon vaknar och blir ledsen när jag lagt henne från mig. Annars är hon tyst när hon ligger vid mina bröst. Ska lägga till att denna underbara bebis är vårt första barn och mina erfarenheter av bebisar är väldigt minimala :)
    Fast detta är ju påståenden som alla ammande mödrar får höra tusentals gånger, i synnerhet från de äldre generationerna (som ammade schemalagt var fjärde timme och mycket sällan lyckades upprätthålla en amning över huvudtaget). Som förälder lär man sig ganska snabbt att man måste ignorera den här typen av dumma kommentarer, för de är ju inte annat än dumma. Bebisar har rätt att amma när de vill, hur ofta de vill. Utan att idioter i omgivningen ska få dig att känna dig sämre pga det. Fri amning är vad som rekommenderas nu för tiden, förklara det nästa gång du hör en sådan kommentar
  • skogsvitter
    frugan01 skrev 2013-01-22 18:56:57 följande:
    Hur menar du? Om bebisen gnäller och skriker så brukar något vara på tok, är bebisen glad och pigg, eller sover så räkna med att bebisen mår bra

Förövrigt så är det dumt sagt av BVC att påstå att hon behöver ha mer hull, det är bara stressande kommentarer som riskerar att förstöra amningen helt i onödan. Alla bebisar är inte tjocka. Faktiskt. Men normerna är förändrade och bebisar som inte ser ut som michelingubbar är plötsligt onormala, detta tycker jag är sorgligt. Alla bebisar har olika storlekar, olika form och olika gener. Det behöver inte vara det minsta fel bara för att en bebis saknar hull.
  • annakarin75
    frugan01 skrev 2013-01-22 18:56:57 följande:
    Min son var inte så bra på att suga på bröstet, så han fick inte i sig så mycket mjölk. Märktes rätt tydligt eftersom han grät efter ett tag vid bröstet. På samma sätt som han gråter om han inte får tillräckligt mycket ersättning...så man ser rätt direkt om barnet är nöjt eller inte. 
Svar på tråden Ammar och ammar hela tiden - blir ej mätt?