bebis maj 12 skrev 2013-01-22 20:10:25 följande:
FÖRLÅT att jag lånar tråden,men jag är i samma sits...
Enligt shape up ska jag äta ca 1380 kcal för att gå ner 0,7 kg/vecka..men det gör jag inte...står still eller går upp ca 500 g istället..
Tränar löpning ca 4 dagar i veckan och ska börja med styrketräning i lätt variant som kompliment..tränar hemma då jag har tre små barn..
Enligt länken är mitt BMR: 1487 kcal och om jag tränar står det: 2300 kcal...vad betyder det??
Hur mycket ska jag då äta för att gå ner ca 0,5 - 1 kg/vecka??
TACK för hjälpen att förstå...
Det betyder att du minst skall äta 1487kcal/dag. Det är det din kropp minst gör av med varje dag. Skulle du ligga i sängen en hel dag och bara titta i taket skulle den alltså ändå förbränna 1487 kcal
Många tänker inte på det, men kroppen arbetar ju hela tiden, något som kräver energi.
2300 är det kaloriantal du max skall äta för att behålla din vikt. Äter du mer än 2300 kcal kommer du gå upp i vikt. Så du skall alltså ligga någonstans mellan 1487 och 2300 kalorier om dagen. Man brukar räkna med att ett kaloriunderskott på 500kcal om dagen ger en viktnedgång på 0,5kg i veckan, men man skall ta det med en nypa salt. Speciellt då vi kvinnor samlar på sig olika mängd vatten beroende på bla hormonerna i kroppen.
Sen tycker jag det är bättre att mäta centimeter än just vikten, samt att ta kort så man ser förändringarna. Skrev lite om det till mrsdalloway så om du hoppar upp till mitt inlägg över kan du läsa mer om det där