vilken kosthållning?
Min sambo är smal, hyfsat vältränad men ALLTID hungrig. Han är känslig för blodsockerfall, humörsvängningar som heter duga.. VIlken kosthållningen borde vi få prova för honom?
Min sambo är smal, hyfsat vältränad men ALLTID hungrig. Han är känslig för blodsockerfall, humörsvängningar som heter duga.. VIlken kosthållningen borde vi få prova för honom?
LCHF. Äter man inget som höjer blodsockret så får man inte heller blodsockerfall. Dessutom bygger man muskler med den kosten, det tror jag han kommer gilla. Många får också mer sexlust eftersom hormonerna påverkas positivt...
Kostdoktorn är ett bra exempel på någon som redan är smal men som ändå äter LCHF. Han har många bra sidor men börja här: http://www.kostdoktorn.se/lchf/
En till smalis som äter LCHF för att må bra: http://www.jonasbergqvist.se/sidor/lchf-och-traning/
tack anneli76. Fler som har tips?
Low fat raw vegan (eller low fat cooked vegan, då kan man inkludera ångkokt potatis [utan salt!], brunt ris och sådant)! Det överflödiga fettet i kosten gör att insulinet inte fungerar som det ska, och lagrar energin i fettceller istället för att "öppna dörren" till celler som behöver energin. Med de olika fytokemikalierna i plantbaserad kost kommer blodsockret att hålla sig på en bra nivå. Dessutom är kolhydrater den enda "rena" källan till energi, dvs att det inte blir några restprodukter som levern måste ta hand om. Det enda man behöver göra för "bli av med" restprodukterna från kolhydratsförbränning är att andas ut koldioxid och kissa ut vatten. Dessutom innehåller det alla essentiella ämnen (nej, det finns inga djur som skapar kalcium, järn, essentiella aminosyror, B12, omega-3 eller omega-6).
Dessutom kan man äta hur mycket man vill. Det spelar ingen roll om man äter så mycket så att det känns som att magen kommer att sprängas, man kommer inte att bli tjock eller få överätningssjukdomar (förutom att man blir mycket mättare för en längre tid om man äter mycket).
Hoppas att det kommer att gå bra för din sambo!