• Melan

Vad äter ni för grönt till maten?

Vad äter ni gör grönsaker till maten? Vad bör man äta? Känns som isbergssallad  och gurka inte "ger" något? Vilka grönsaker ger vad för vitaminer osv?

Jag har bestämt mig för att äta bättre, men jag är helt grön (haha) när det kommer till grönsaker. Aldrig ätit det till maten förr.

Förslag på maträtter mottages gärna! 

• Svar på tråden Vad äter ni för grönt till maten?
  • viseversa

vi äter i stort sett bladspenat eller broccoli till allt. Varför? för att det är sjukt gott=). Även gröna ärtor och blomkål slinker ner. Samt morots stavar då och då. Jag och ungarna älskar även avokado. 

• Alvi

Broccoli, ibland kokta morötter.... När jag orkar en liten sallad på gurka, körsbärstomater, rödlök och fetaost.... ÄRtor när det passar. Jag har en förälskelse i brysselkål just nu så det äter jag mycket, men ingen annan i familjen...

Blomkål ibland.

Ja, det är väl det.

Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
  • Butterscotch

Vi äter mest tomat, paprika, färsk spenat, broccoli, ärtor, haricot Berts, sockerärtor, sparris, blomkål.

• lindaha

Gurka
    Tomat
    Majs
    Paprika
    Rödlök
    Broccoli
    Brysselkål
    Vitkål
    Blomkål
    Morötter
    Gröna ärtor
    Sockerärtor
    Wokgrönsaker

• Butterscotch
    Butterscotch skrev 2013-01-20 20:25:18 följande:
    Vi äter mest tomat, paprika, färsk spenat, broccoli, ärtor, haricot Berts, sockerärtor, sparris, blomkål.

Haricot Berts, vad är det? Verts skulle det ha stått (dumma iPad). Morötter kan jag lägga till listan också, kom jag på.
  • hannis

Dessa grönsaker är vanligast hos oss:

Sallad
    Gurka
    Tomat
    Morötter
    Paprika
    Majs
    Ärtor
    Broccoli
    Gröna bönor
    Blomkål
    Aubergine
    Squash
    Sparris
    Brysselkål

• Biffus

Nu är jag iofs low fat raw vegan, så jag äter bara frukt och grönt... Några (alltså några, inte alla) grönsaker jag äter är:
    Paprika (alla färger), tomat (inte de stora vattniga), machesallat, spenat, pak choi, sockerärtor, mangold, zucchini, grönkål, blomkål...
    På sommaren äter jag även det som växer ute i trädgården, såsom sallat, sockerärtor, persilja, blad från vinbärsbuskar och andra gröna blad.

Jag äter sällan gurka (som botaniskt sett är en icke söt frukt, ingen grönsak) och aldrig isbergssallat. Det finns så mycket vettigare och godare grönsaker att äta, anser jag.  

• Grande Rock

Kål och lök i alla dess former

rädisor

paprika

morötter

gröna bönor

gurka funkar bara på mackor för mig

• Apopan

Spenat, broccoli, blomkål, brysselkål, vitkål, rödkål, lök, machesallad, ruccola, olika groddar, aubergine, zucchini, morötter, avokado, ärtor... Till det blir det potatis/ris och baljväxter, som oftast. Brukar försöka få med några nötter och frön också. Blir ofta wokat eller gryta.

Svar på tråden Vad äter ni för grönt till maten?