Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Från delamning till helamning

Självklart är inte innehållet i din bröstmjölk något fel på!!
    Däremot handlar det ju om rent mängdmässigt för lite mjölk just nu, precis som alla som helammar så kommer du behöva öka produktionen. Dock kan du behöva göra det mer aktivt än många som helammar. Det gör man genom att amma oftare, och ofta ger det stor effekt att intensivamma/maratonamma hela kvällarna ett tag.

När du märker att bebisen fortfarande är hungrig så byt bara bröst helt enkelt. Det är inte för sent, men det kräver som sagt att du ammar tätare. Jag har ammat upp produktionen med ena dottern vid 10 månader då hon återgick till i princip helamning pga utlandsresa, sjukdom och krångel med magen. Andra dottern återgick till helamning när hon var 7 månader och det gick också utmärkt.

• skogsvitter

Det är ju extremt vanligt att så här små bebisar blir överstimulerade, och i synnerhet runt 3-4 mån får många svårare att äta i en stimulerande miljö. Därför tycker jag att det kan vara värt att ta det lugnare under en period så att bebisen får lugn och ro och slipper blir så överstimulerad. Snart kommer de klara av intrycken bättre och kommer också få lättare att äta igen. Så absolut, det går över och kommer bli lättare att vara ute bland folk senare Det är en så kort period och oftast brukar det gå bättre att ha besök hemma än att bege sig hemifrån själv (då kan man ju också lättare gå undan just när det ska ammas).

Låter som att du hittat en bra rytm med amningen i alla fall, fortsätt så då kommer du snart ha tillräcklig produktion! Det är normalt att de ammar upp sig inför natten, och att hon sover så bra och länge är ju ett oerhört gott tecken att hon faktiskt inte alls får i sig för lite!

• skogsvitter

Fast jag skulle nog prova att utesluta mjölkprotein om tom BVC säger det, för det låter absolut som att det kan bero på detta. Det skulle förklara varför du upplever det som värre än någonsin idag även fast du bara ammat, eftersom det tar så lång tid för kroppen att bli av med mjölkproteinet. Reaktionerna är fördröjda i uppåt 2 veckor!

Så med tanke på att din lilla fortfarande har problem och det alltså inte beror på "vanliga omogna tarmar" så är det första att utesluta mjölkprotein tycker jag. Det är inte så svårt bara man vant sig. Det finns jättebra ersättning för mjölk och grädde att ha i maten osv i form av havre- eller risprodukter (soya ska undvikas). Mjölkfritt smör finns på alla affärer idag och är inget konstigt, raps- eller olivolja kan du steka i.

När man ammar kan man behöva testa i ca 4 veckor innan man säkert kan utesluta om det rör sig om mjölkallergi eller inte. Och jo, mjölkallergi kan absolut visa sig i form av "bara" gaser och magproblem. Oftast så blir symptomen fler med tiden, alltså om bebisen fortsätter provoceras med mjölk kan det så småningom utvecklas utslag, matvägran, diarréer, förstoppning, orolig sömn eller andra mer eller mindre diffusa symptom.

Svar på tråden Från delamning till helamning