Inlägg från: Miss Key |Visa alla inlägg
  • Miss Key

Från delamning till helamning

Hej!

Av div anledningar så blev det så att vi från att dottern var tre veckor fick lite ersättning efter varje amningstillfälle. Hon är 3 1/2 månad nu, alltså har vi gjort detta ganska länge. Har alltid ammat först och gett ersättning sen. Däremot har hon bara ammat kväll/natt/tidig morgon. Ersättningen har hon fått vid 3-4 mål dagtid. Hennes mage har varit krånglig sen dess och nu har vi fått byta ersättning. Dottern gillar inte den nya ersättningen och vill inte äta. Det märks dock att hon är hungrig direkt efter amning.

Ingen skulle bli lyckligare än jag om jag kunde få helamma. Kan det vara "farligt" att hon inte äter ersättningen nu? Kan min mjölk vara för innehållslös typ för lite kalorier? Eftersom den är inställd på att hon inte äter den enbart. Eller är det "bara" att låta henne amma oftare om hon är hungrig nu så mängden ökas? Den totala mängd ersättning hon fått per dygn ligger kring 150-450 ml beroende på hur hungrig hon varit, så det är inga jättemängder hon fått. Eller är det liksom försent?

Sen är det ju det att hon precis är i ålder att upptäcka allt runtikring. Så de tider hon vanligtvis fått tillägg är hon ju väldigt knepig att mata.  Då är ju flaskan lättare, eftersom hon får i sig mer på kortare tid!  Igår var hon ledsen en lång peropd på dagen för att hon bara hade ro att äta i någon minut och var hungrig hela tiden!

Någon som varit med om ungefär samma sak och har råd att ge?  

• Svar på tråden Från delamning till helamning
  • Miss Key
    skogsvitter skrev 2013-01-18 14:55:45 följande:
    Självklart är inte innehållet i din bröstmjölk något fel på!!
    Däremot handlar det ju om rent mängdmässigt för lite mjölk just nu, precis som alla som helammar så kommer du behöva öka produktionen. Dock kan du behöva göra det mer aktivt än många som helammar. Det gör man genom att amma oftare, och ofta ger det stor effekt att intensivamma/maratonamma hela kvällarna ett tag.

När du märker att bebisen fortfarande är hungrig så byt bara bröst helt enkelt. Det är inte för sent, men det kräver som sagt att du ammar tätare. Jag har ammat upp produktionen med ena dottern vid 10 månader då hon återgick till i princip helamning pga utlandsresa, sjukdom och krångel med magen. Andra dottern återgick till helamning när hon var 7 månader och det gick också utmärkt.
    Åh tusen tack för ditt svar! Jag kämpar på nu. I 2 dagar har hon enbart ätit 90 ml ersättning och resten från mig. Det jag tycker är lite svårt är att hon verkar så hungrig hela tiden. På kvällarna ammar hon typ konstant i 2 timmar. Byter bröst typ varje kvart-halvtimma någonting sånt. Men ändå verka hon hungrig. Hon är jättesnuttig och "attackerar" mig när jag tillslut lyfter bort henne. Men i natt sov hon och andra sidan från 00-07, så hon kanske laddade upp med mat bara.. I 3 dgr har jag ammat jättemkt nu så det borde ge med sig snart!

Problemet annars är ju att det inte GÅR att få henne att amma när vi är ute eller hemma hos andra. Hemma hos oss går det. Antar det är 3 månaders nyfikenheten som "spökar". Hon är SÅ nyfiken på allt så hon inte kan fokusera på brösten. Inte om jag lägger filt eller något över henne, hon blir bara förbannad. Det är alltså vid de tillfällena jag gett 90 ml ersättning. När jag är ute på något. För tillslut är hon så hungrig så hon bara skriker men hon kan fortf inte fokusera på brösten. Hoppas den fasen snart är färdig, annars kommer jag få sitta hemma utan besök för att kunna amma. Inte så kul i längden.. :)  Och vore ju skönt att slippa ta med ersättning och bara kunna amma!

• Miss Key

Hej igen och tack!!

Nu frågar jag vidare lite här - utifall någon vet. Annars får jag starta en ny tråd :)

Anledningen till att jag gärna ville helamma var att dottern har väldigt jobbigt med gaser i magen. BVC har hela tiden sagt "det är omogna tarmar - det blir bättre vid 3 månader. Hon närmar sig 4 månader nu. Men vid 3 månader så eskalerad det hela och blev värre. BVC sa då att det nog var ersättningen.

Hon har inte haft kolik och skrikigt så. Men hon har haft väldigt mycket gaser - som alltid gör ont. Hon har fått Sempers magdroppar - hjälpte inte och Minifom - hjälper till viss del.  Gaserna gör att hon har svårt att sova, dag som natt. Magen kör och när hon vaknar och pruttar så försöker hon somna om, gråter och snyftar lite, pruttar, försöker sova. BVC är till föga hjälp. De säger omogna tarmar. Men blir tarmarna mer och mer omogna? Det borde gå åt andra hållet.

Nu idag har hon bara ammats och inte fått någon ersättning och idag har varit den värsta dagen. HOn har gallskrikigt och pruttat gallskrikigt och pruttat hela dagen. Då anser jag att det måste vara något jag äter? Jag undviker de uppenbara livsmedlen sen tidigare, lök, paprika, bönor, kaffe etc etc. Så jag är redan begränsad i kosten.

Det är så frustrerande, just nu har jag inte någon matlust kvar då jag vet att vad jag än stoppar i mig kan det göra att hon får ont.

Hon bajsar 1-2 ggr om dagen så förstoppad verkar hon ju inte vara. Däremot har bajset ändrat färg och konsistens sen hon blev 3 mån. Förut var det gult med "klumpar" i. Typiskt amningsbajs. Nu är det mer som löst "vuxenbajs".

BVC sa att "du kan ju prova utesluta mjölkprotein ett tag och se" och lämnade det där. Och det kändes så konstigt att de sa det som att det var det lättaste i världen. Nu när jag läst på är det ju inte "bara" att göra. Samtidigt känns det inte som mjölkproteinallergi. Det enda bekymret hon har är gaser.  

Hon rapas efter varje mål och får ligga på magen varje dag. Jag gör även sån magmassage varje dag. Det har jag gjort sen magbekymren började!

Svar på tråden Från delamning till helamning