• Anonym

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

Tonårsmamman1 skrev 2013-01-19 09:48:08 följande:
    Det sa jag inte, men man kanske ska tänka sig för innan man kräver för mycket. 
    Nja jag håller inte med. Jag tycker hon kan kräva av granne nr 2 att han betalar en summa för att HAN tagit sig friheter med ts vatten utan en tanke på att hon får extrakostnader eller kanske en sinande brunn. 
  • Anonym
    Tonårsmamman1 skrev 2013-01-19 09:48:08 följande:
    Det sa jag inte, men man kanske ska tänka sig för innan man kräver för mycket. 
    Kräva för mycket? Grannen har olovligt delat med sig av TS vatten till tre andra hushåll. Självklart är det hon som ska diktera hur det ska se ut i fortsättningen.
  • Anonym
    Grande Rock skrev 2013-01-19 11:32:46 följande:
    man skapar sin egen vardag. Om man nu på ett smidigt sätt kan lösa problemet, är det då värt att komma på kant med sin omgivning för det som har varit?
    Självklart ska man lösa saker på ett så smidigt sätt som möjligt. Men att använda ord som "kräva" blir snett. I TS fall handlar det inte om att kräva något av någon eftersom det är hennes brunn det handlar om. Det hon och hennes sambo som sätter upp reglerna för hur den ska användas. Det är inte att kräva något.
  • Anonym
    Grande Rock skrev 2013-01-19 11:45:20 följande:
    har väl inte sagt något om att kräva?
    Nej, men inlägget jag citerade
  • Anonym

Prata med grannarna och berätta hur de ligger till Hoppas de löser sig

• Anonym
    ica skrev 2013-01-19 14:12:10 följande:
    Det är ju de andra som har gjort fel. Jag skulle fundera på hur mycket brunnen klarar. Typ om det blir en torrsommar och alla duschar mycket, kör tvättmaskinen osv. Vad tål brunnen? Så att ni inte plötsligt står utan vatten.
    Det är precis det jag tänker på. Att TS måste fatta beslut om hur hon ska göra efter sina (och brunnens) förutsättningar.
    Något att fundera på är ju ansvarsfrågan om brunnen skulle sina. Om TS fortsätter att låta grannarna ta vatten (och skriver papper på det) vad händer om de inte längre kan ta vatten ur brunnen? Vem är då ansvarig för att se till att alla hushåll har vatten.
  • Anonym
    ica skrev 2013-01-19 14:25:07 följande:
    Jag skulle tycka att rörmokargrannen inte har skött sig särkilt snyggt. Han kan ju knappast lova bort TS vatten. Jag tycker att han omedelbart ska koppla bort dem. Och jag vet inte hur han har tänkt. Borra brunn kan kosta multum. Inser inte grannarna att det inte är gratis. Och varför har de inte valt att prata direkt med TS. Jag undrar verkligen vad rörmokaren har sagt till dem. Han har gått bakom ryggen på TS. Så hur funkar han. Och vad fick han sitt vatten ifrån innan.
    Fruktansvärt dåligt skött av grannen. Särskilt som TS har varit schysst och låtit honom fortsätta ta vatten efter en överenskommelse med den granne som bodde där innan. Som rörmokare borde han också vara medveten om vilka problem som kan uppstå med en egen brunn. Och de övriga grannarna borde också ha reagerat på att de fick vatten "gratis".
    Sen undrar jag hur man ens kan vilja ta vatten från en brunn man inte själv har kontroll över. Vattnet ska ju testas regelbundet för att se om det är tjänligt.
  • Anonym
    eMund skrev 2013-01-19 06:26:23 följande:
    Känns som otroligt dumt att ge gratis vatten till grannarna. Anta att brunnen sinar och du måste borra en ny för 50.000-100.000kr. Tror du dina grannar är villiga att betala den kostnaden? Nä då vill de inte, men kommer kräva att du gör det.

Enda rätta är att sätta en vattenmätare som beräknar förbrukningen till hus nr 2. Låt honom betala 50kr per kubikmeter! Klagar han så be honom borra egen brunn! Skicka även en faktura på den tid han redan har förbrukat vatten för.
    Antingen får de väl betala sin del av den kostnaden, eller hela kostnaden för att borra en egen brunn. Jag skulle i alla fall inte bjuda på vatten till personer som inte vill betala för det i en sådan situation.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 13:20:22 följande:
    För ett par år sen köpte vi ett hus i en liten by med ytterligare fyra hus. Vi har en brunn på vår tomt, grannens vatten tas från vår brunn, det finns dock inget servitut, men vi sa okej till att grannen får ta gratis. Vi står på god fot med honom, han använder inga större mängder vatten och är dessutom gammal rörmokare, så i utbyte mot vattnet ryckte han tex ut förra vintern när vår ledning frös sönder och fixade den. 

Nu till problemet;  det har uppdagats att denna granne, som var tvåa att bygga hus i byn (vårt hus är det första), har kopplat på de övriga tre husen på vattenledningen borta hos sig! Mao försörjer vi hela byn med gratis vatten (pumpen drar ju en del el).  Ingen av de andra fyra husen har alltså egen brunn.

Saken kompliceras ytterligare av att de andra tre husen nu bebos av andra än som bodde där då detta gjordes, de har alltså ingen aning om detta utan tror att de får vatten av vår granne.

Nu är frågan; vad ska vi göra?  

Spontant skulle jag nog ringa till en jurist och fråga,,,du kommer att få jättemång förslag, Jag skulle ha gjort så och utgått därifrån...
  • Anonym

Jag hade haft min egna brunn i TS läge och endast fortsatt att ge rörmokargrannen vatten utan "paperwork". Med ö.k om att han får vatten till självkostnadspris så länge han bor i huset. Gett rörmokarn i uppgift att se till så resten av grannarna styr upp en egen brunn. Han får alltså berätta dom dåliga nyheterna på valfritt sätt utan att någon skugga ska falla på TS. Han får helt enkelt styra upp situationen. Han får väl kalla till nåt byråd. Det finns alltid några tokskallar i en sån liten håla, så det kan ju vara bra att alla hushåll får komma till tals om dom har några förslag på lösning. Det får ju inte råda några tvivel bland grannarna att det är rörpularn som gjort bort sig.

Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!