Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

Anonym skrev 2013-01-18 13:42:26 följande:
    Prata med grannarna, hitta ett rimligt sätt att dela kostnaderna tillsvidare och be dem att under året ordna med egen vattenförsörjning för vid X (lämpligt datum) kommer ni stänga av vattnet till dem. Om ni inte vill fortsätta förse dem med vatten, och skriva servitut o.s.v.
    detta låter som en bra idé ts.
    att bara stänga av vattnet tor jag inte är bra för grannsämjan men ni ska givetvis inte försörja hela byn med vatten.
    prata med grannarna.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-18 13:58:41 följande:
    Ja, det är nog bäst att vi börjar med honom. 

Han vet inte att vi vet. Anledning till att vi fick nys om detta var att i somras när säkringarna gick på pumpen och det alltså inte fanns nåt vatten kom de andra grannarna över till oss och pratade om att vi väl heller inte hade nåt vatten nu och att de väntade på att granne 2 skulle komma hem så han kunde fixa så de fick vatten igen och då fattade vi till slut att de inte visste att det var från oss de fick vatten.
    Anonym skrev 2013-01-18 14:02:00 följande:
    Kanske att de fick ta ur grannens brunn precis som vi lät grannen ta gratis ur vår? 

men herregud alltså.
    men tittade de inte på huset? brukar man inte även visa brunn osv?
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-18 14:08:31 följande:
    Regnvatten då eller?

De måste ju få chans att borra egen brunn, det är ju inte direkt gjort i en handvändning.

nej ts måste inte ge de andra hushållen en chans att borra egen brunn eftersom de borde gjort de för länge sen. de har snott vatten av ts. däremot så är det moraliskt rätt att ge dem en chans att borra brunn först.
    om du nu anser att ts måste ge dem en chans...så får du gärna hänvisa till lag och paragraf.
    annars så får väl de andra hushållen hämta vatten dunkar på bensinmacken. 
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-18 14:22:49 följande:
    Haha, är du på riktigt. Hävisa till lagar och paragrafer, herre gud. Väx upp!

Ts bor i en by med 4 hus. Ditt sätt att lösa problemet är barnsligt och det inser nog ts också.
    mitt sätt hade varit att tala med grannarna, samt att de får betala vad det kostar och gett dem några månader på sig att borra en egen brunn.
    men nej det är inget jag måste göra enligt lag, eftersom det inte är min skyldighet att se till att de har vatten. dock så skulle jag gjort så ändå för grannsämjan och för att jag inte tycker att någon ska stå utan vatten.
    frågor på det?
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-18 14:27:35 följande:
    Och var skrev jag att det var "lag" på att låta grannarna borra egen brunn. Jag skrev att ts måste det, och med det menar jag att det annars blir outhärdligt att bo i en sån liten by.

Frågor på det?
    jag går på vad som skrivs, måste är måste enligt lag. annars är det just att ts måste det för grannsämjan och för att grannarna ska stå utan vatten, vilket inte är bra alls. men enligt lag nej.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-18 14:31:17 följande:
    Haha, nej så är det inte. Det är DIN tolkning

mm du tycker det.
  • Elin 885
    summerhunter skrev 2013-01-18 20:19:47 följande:
    Elin885, nä, där har du fel, troligtvis kan de tvinga sig till att få rätt att ta vatten, pm det inte är för stort intrång hos fastighetsägaren , vilket det troligtvis inte är.
    ok hänvisa gärna till lag och paragraf för jag känner inte till det.

• Elin 885
    summerhunter skrev 2013-01-18 20:45:22 följande:
    Läs anläggningslagen

//lantmätaren
    ok =).
Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!