• von Hiram

Solskenshistorier från någon som lyckats med 2- och 3-celliga embryon?

Hej,
    efter många, långa turer med IVF och ÄD provar min man och jag nu embryodonation.

Jag fick två tinade, donerade embryon insatta igår i naturlig cykel, ett 2-celligt och ett 3-celligt. Grubblar i efterhand på detta med att sätta in så outvecklade embryon, även om klinikens uttalade plan är att göra ET så tidigt för att livmodern är bästa platsen att utvecklas. Men ändå börjar tankarna snurra. Funkar det verkligen? Så många säger ju att det ska vara fler celler för att lyckas, kanske hellre blastocyster. Fick jag skitembryon? Är vi helt lurade?  Men nu är de där och jag vill lägga energi på att TRO att det ska gå bra hellre än att grotta ner mig i statistik om det motsatta.

Så snälla ni (om någon) som blivit gravida med 2- och 3-celliga - kan ni inte dela med er här?  Och snälla undvik i denna tråd att prata om nackdelar med sådana embryon, och fördelarna med längre utvecklade.

Tack!!

• Svar på tråden Solskenshistorier från någon som lyckats med 2- och 3-celliga embryon?
  • Planeta

Hej von Hiram, jag har själv ingen erfarenhet av detta men när man surfar runt här på FL stöter man inte sällan på folk som lyckats med både 3- och 2-celliga, även om kanske flercelliga är vanligare. Tror det är lite olika skolor kring det där och personligen tror jag att de kliniker som sysslar med detta inte skulle sätta in embryon de inmte tror på eftersom de är rädda om sin statistik. Håller tummarna!!!

• Snölängtan

Hej Jag antar att det rör sig om embryon som vid nedfrysning var 4-celliga och att några celler inte klarade upptiningen helt. Så var det för oss med vår IVF och här sitter jag i v.38!!! Vi trodde inte att detta vårt sista nedfrusna embryo som var "halvdött" (vi var rätt negativa vid ET...) skulle "ta sig"...men DET gjorde det. Ge inte upp!!!! Du fick väl eta att dessa celler är multipotenta och att det är vidmotsvarande skede som enäggstvillingar bildas. Mao har det 2-celliga embryot "tappat" sin potentiella tvilling. Lycka till!!

• von Hiram

Åh tack båda två!!! Tänkt att det gör så mycket att få stöd här och höra omm er som lyckats, det är så himla lätt att nojja upp sig. 

Grattis till snart fullgången graviditet Snölängtan!!  Glad  

• Snölängtan

Det var så lite så. Vårt problem var snarast det att vi undermedvetet blev så negativt inställda att vi var helt "blanka" när vi var på återbesök lpå IVFMotaggningen när ett plus visat sig. Läkaren försökte övertyga oss med "men det här är så bra som det bara kan vara". Vi sa väl typ...jaha...chockade över ATT det lilla livet växt till sig. Men vi visste knappt något om detta med multipotenta celler etc så vi trodde väl att om det nu var ett plus så måste det vara ett slags "halv alien" som växte i magen. Men icke! Lycka till med ruvningen nu!

• villsågärna38

Hej! Vid korttidsodlade embryon så är det ju fyra celler som är optimalt efter två dar. Sen när de tinas upp om de varit frysta så kan de tappa en cell. Vår lilla dotter på 8 månader var ett sånt embryo Kram och lycka till!!!!!

• Caspianne

Min läkare säger att chansen för graviditet är lite mindre om embryot har tappat en cell vid ET, MEN att chansen fortfarande finns!

Håller tummarna för er! 

• von Hiram

Ja jag vet att chanserna är mindre Caspianne, men ber återigen om att vi inte behöver diskutera just det här.

Tack Villsågärna!! Ingen mens än så jag hoppas mitt FET slutar som ditt!!!

• von Hiram

Hej Villsågärna, tack för omtanken. Har en riktigt deppig dag. Igår kom det en liten brun blödning, pytteliten, men nog för att jag ska tolka "tomhetskänslan" i kroppen som att jag inte är gravid. Idag har det kommit som en liten svart "tråd" (trodde det var nåt ludd från mina strumbyxor först) - ser ut som torkat blod vid närmare inspektion.

Blä. Jag vet att det röda färska blodet är mer olycksbådande - men jag känner mig liksom inte gravid för fem öre. Har haft väldigt tidiga symtom innan, så det känns helt meningslöst och störigt att fortsätta fibbla med Progesteronet. Och tjoho, två nya gravida på jobbet... "Alltså jag fattade inte vad det var, för mensen var helt kort och konstig de senaste gångerna, och så visar det sig att jag är gravid i 11 veckan". Snart 42-årig tjej... som fortsätter "Ja vi hade ju såklart inte tänkt tatt ha fler barn, men om det nu redan är där så behåller vi det".

Glädjen för hennes skull och avundsjukan  sliter mig itu...

Ursäkta min sura ton... Kram till er alla därute.

• villsågärna38

Förstår hur surt det är med gravida på jobbet. Så himla orättvist!!!! Men inte får du sluta med progesteronet. Blödning betyder ingenting. När har du TD? Ta en dag i sänder nu. Håller tummarna! Kram

Svar på tråden Solskenshistorier från någon som lyckats med 2- och 3-celliga embryon?