• Petra645

torra läppar

Jag får fruktansvärt torra läppar på vintern. Läppsyl torkar bara ut läpparna mera. Någon som vet någon bra salva eller liknanade man kan använda??

• Svar på tråden torra läppar
  • UngSambo

Läppsyl bör du inte använda, efterson det är vattenbaserat och därmed bara hjälper medans det är "färskt" på läpparna. Arméns hudsalva är det bästa enligt mig, annars är vaselin, carmex eller idominsalva också bra. Alltså, inte vattenbaserat!

• Duckan

Jag vet att alla sågar Lypsyl, men det är det enda som funkar på mig. Har Carmex (provat massa annat genom åren) bla hemma nu och nej, det blir inte bra. Mina läppar bara skriker efter mer hela tiden då. Provar vidare i läppa-djungeln, men hittills inget som slår Lypsyl.

• Jayt

Prova även att peela läpparna lite försiktig med en fuktig frotehandduk

• Petra645
    UngSambo skrev 2013-01-16 08:56:22 följande:

Läppsyl bör du inte använda, efterson det är vattenbaserat och därmed bara hjälper medans det är "färskt" på läpparna. Arméns hudsalva är det bästa enligt mig, annars är vaselin, carmex eller idominsalva också bra. Alltså, inte vattenbaserat!

Ska nog köpa en ny vaselin, för den vi har hemma brukar vi använda när barnen har feber och doppa med termometern så det inte är så torrt att köra in i rumpan med.. Har sett att det finns små burkar av vaselin. Vet du om man bara kan köpa vaselin på apoteket eller i vanliga affärer oxå?
  • deecember

Locobase repair är super!
    EA eight hour som nämnts är också bra, men har en hemsk smak/lukt..

• Emola

Jag har köpt ett stift på hälsokosten som heter BiOliv, skitbra!

• mrsStatham

Dricker du tillräckligt mycket under dagarna?

Bara två saker är oändliga
  • 3bairns

Jag kör burt's bees från hälskosten. Inga parabener eller konstigheter. Och inget vatten. Viktigt är såklart att inte slicka på läpparna. Är man förkyld och täppt och andas bara med munnen hjälper inte mycket tycker jag. Brukar också peela lite då och då med en tandborste.

• Petra645
    mrsStatham skrev 2013-01-16 09:22:08 följande:
    Dricker du tillräckligt mycket under dagarna?

Jag dricker om jag är törstig.. Kan det ha något med torrheten att göra?
Svar på tråden torra läppar