• Aniiee

Hur länge är man invandrare?

Konstig fråga va? Ska utveckla lite...

Jag har en kompis, född här i sverige, som nyss fick en dotter född här i sverige. Hennes föräldrar är födda i ett annat land, hitflyttade på -80talet. Är hon invandrare? Är hennes dotter invandrare?

Jag är född här i Sverige. Mina föräldrar är födda i Sverige. Deras föräldrar är födda i ett annat land, hitflyttade på 40-talet. Är jag invandrare? Är mina föräldrar invandrare?

Förklara gärna detta för mig. Är det antalet år det är skillnad på? Generationer? Vilket årtionde? Omständigheter? 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden Hur länge är man invandrare?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Givetvis om man har invandrat till ett land i motsats till att vara född där. Andra defintioner blir ju felaktiga, man kan rimligen inte vara invandrare i ett land man är född i, oavsett medborgarskap eller etnisk bakgrund.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • nagellack

Japp.. Är säker på att jag inte är helt ensam om min defintion på vem som är svensk och vem som är invandrare.Men vissa åsikter får man ju inte yttra i pk-Sverige

• Aniiee

Antropologen och språkfanatikern i mig tycker att de här är jätteintressant =)

• Svenskflicka
    Uniqie skrev 2013-01-15 22:11:32 följande:
    Invandrare är du väll om du invandrat i ett land? Jag skulle uttrycka det som att hon har utländskt påbrå, hon är ju född här, alltså har hon inte invandrat.

Hennes mamma är invandrare, spelar ingen roll om hon bosatte sig här igår eller för hundra år sedan - hon har invandrat.

Så tänker jag. :)

Någon annan som tänker annorlunda? :)

Tänker som du. Man kan dock säga 2:a & 3:e generationens invandrare. 
  • LaFontaine
    FemmeM skrev 2013-01-15 22:44:03 följande:
    Vaddå räknas som invandrare. Hennes kompis är född här och har alltså INTE invandrat!

Jag tror att anonym menar definitionen i statistiken. Där räknades förut sådana som jag, med en utlandsfödd förälder, till den kategorien. Hur det ser ut idag vet jag inte.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    nagellack skrev 2013-01-15 22:50:42 följande:
    Japp.. Är säker på att jag inte är helt ensam om min defintion på vem som är svensk och vem som är invandrare.Men vissa åsikter får man ju inte yttra i pk-Sverige
    Det är du säkert inte. Men det betyder ju inte att den är korrekt. Invandrare kan man väl knappast vara om man inte invandrat?

Vad ursprunget skulle ha för betydelse förstår jag inte heller.

Och det där sista är bara fånigt, du får säga det hur mycket du bara vill.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • JTA

Nu för tiden talar man väl snarare om "utrikes födda" och "barn till utrikes födda". Men har inte sett uttrycket "barnbarn till utrikes födda". Då är man nog svensk.

"Invandrare" kan nog även vara en etnisk svensk, född i Sverige. Flyttar man ut mer än ett år har man emigrerat, och får väl lov att immigrera igen, dvs invandra.

• Aniiee
    JTA skrev 2013-01-15 23:06:20 följande:
    Nu för tiden talar man väl snarare om "utrikes födda" och "barn till utrikes födda". Men har inte sett uttrycket "barnbarn till utrikes födda". Då är man nog svensk.

"Invandrare" kan nog även vara en etnisk svensk, född i Sverige. Flyttar man ut mer än ett år har man emigrerat, och får väl lov att immigrera igen, dvs invandra.
    Ah, intressant invallsvinkel.... då har med andra ord jag invandrat också då jag bott utomlands i mer än ett år..... 
  • Carrro1982

Den som är född i Sverige är svensk.  Den som har vandrat in i Sverige är invandrare.  Den som har vandrat ut ur Sverige är utvandrare, osv.  =) 

Svar på tråden Hur länge är man invandrare?