Inlägg från: Anonym (Utvandraren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utvandraren)

Hur länge är man invandrare?

Det där beror helt på en själv. Jag utvandrade, och blev då invandrare i mitt nya land. Jag kommer nog alltid vara svensk, var jag än bor. Däremot kände jag mig redan efter något år som äkta stadsbo i nya staden.

Om man integrerar sig i sitt nya land kommer ens barn inte vara invandrare. Om man försöker leva enligt sitt gamla land kommer nog barnen växa upp som invandrare, i flera generationer till och med.

• Anonym (Utvandraren)
    Anonym (mor) skrev 2018-12-21 08:33:29 följande:
    Ja en invandrad familj/släkt kan ju fortsätta leva enligt sitt hemlands traditioner. Är nog rätt vanligt MEN är familjen svenska(t ex) medborgare så blir väl barnet som föds här svenskt per automatik?
    Svensk medborgare, men inte nödvändigtvis svensk.

Lever efter gamla landets värderingar och traditioner, tar studenten med gamla landets flagga och inte den svenska, då är man inte svensk, då är man andra generationens invandrare. Och kallar man svenskar "svennar" nedlåtande är man inte svensk, även om man är förr i Sverige.
  • Anonym (Utvandraren)
    Anonym (mor) skrev 2018-12-21 10:12:15 följande:
    Din bekant har dubbla medborgarskap då? Liksom det är ju vad som står i passet som har ngn betydelse. Känslor är inte mkt att luta sig emot för dom kan svänga hit och dit.
    Det vet jag faktiskt inte, jag vet bara att hon måste till ambassaden för att förnya sitt kanadensiska pass.
Svar på tråden Hur länge är man invandrare?