Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Hur länge är man invandrare?

Aniiee skrev 2013-01-15 22:04:58 följande:

Konstig fråga va? Ska utveckla lite...

Jag har en kompis, född här i sverige, som nyss fick en dotter född här i sverige. Hennes föräldrar är födda i ett annat land, hitflyttade på -80talet. Är hon invandrare? Är hennes dotter invandrare?

Jag är född här i Sverige. Mina föräldrar är födda i Sverige. Deras föräldrar är födda i ett annat land, hitflyttade på 40-talet. Är jag invandrare? Är mina föräldrar invandrare?

Förklara gärna detta för mig. Är det antalet år det är skillnad på? Generationer? Vilket årtionde? Omständigheter? 

Tänker du att din kompis som är född i Sverige är invandrare? Varför undrar du ngt så konstigt?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Utvandraren) skrev 2018-12-21 08:10:08 följande:

Det där beror helt på en själv. Jag utvandrade, och blev då invandrare i mitt nya land. Jag kommer nog alltid vara svensk, var jag än bor. Däremot kände jag mig redan efter något år som äkta stadsbo i nya staden.

Om man integrerar sig i sitt nya land kommer ens barn inte vara invandrare. Om man försöker leva enligt sitt gamla land kommer nog barnen växa upp som invandrare, i flera generationer till och med.

Ja en invandrad familj/släkt kan ju fortsätta leva enligt sitt hemlands traditioner. Är nog rätt vanligt MEN är familjen svenska(t ex) medborgare så blir väl barnet som föds här svenskt per automatik?
  • Anonym (mor)
    Panduro skrev 2018-12-21 08:56:12 följande:

Invandrare är man när man invandrat in i ett land.

När man blir svensk är dock lite mer flytande. När man själv ser sig som svensk, och ser endast Sveriges kultur, historia och värderingar som sina egna. Det tycker jag är en ganska bra definition.

Jag tänker att man blir svensk när man får svenskt medborgarskap. Vad man känner sig som på insidan är en annan sak. Jag skulle aldrig bli annat än svensk i själen vart jag än flyttade.
  • Anonym (mor)
    Pilsner skrev 2018-12-21 09:55:12 följande:
    Det finns en massa människor i Sverige med svenskt medborgarskap som inte är det minsta svenska. Och vice versa, min bekante har kanadensiskt medborgarskap fast hon bara är född i Kanada, och hon ser sig själv som 100 % svensk.

Vad man är känner man mer inom sig än vad passet säger.
    Din bekant har dubbla medborgarskap då? Liksom det är ju vad som står i passet som har ngn betydelse. Känslor är inte mkt att luta sig emot för dom kan svänga hit och dit.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Utvandraren) skrev 2018-12-21 10:04:53 följande:
    Svensk medborgare, men inte nödvändigtvis svensk.

Lever efter gamla landets värderingar och traditioner, tar studenten med gamla landets flagga och inte den svenska, då är man inte svensk, då är man andra generationens invandrare. Och kallar man svenskar "svennar" nedlåtande är man inte svensk, även om man är förr i Sverige.
    Tyvärr så är ju dessa individer svenskar med samma rättigheter (och skyldigheter (ev)) som oss andra.
Svar på tråden Hur länge är man invandrare?