Inlägg från: Sweno |Visa alla inlägg
  • Sweno

fryst bröstmjölk

Du har säkert som jag, mjölk som inte tål att frysas för att du har överproduktion av lipaser. De förstör fettet i mjölken som då luktar och smakar härsket. Mjölken blir inte farlig eller mindre nyttig, men det är långt ifrån alla barn som godtar fryst mjölk. Jag fick hälla ut allt, då hade jag halva frysen full. 

Värm mjölken i micron om lillan äter av den 

• Sweno
    ruottalainen skrev 2013-01-16 01:59:30 följande:
    Bröstmjölk ska INTE värmas i micron har jag lärt mig. Enklast är att frysa in i påsar o påsen i varmvatten.
    Till och med i guiden från neo står det att man kan värma den i micron. Anledningen till att de inte har rekommenderat det tidigare är att det kan bli en ojämn värme och det kan bränna barnet. Men det är ju svårt att hålla fast vid eftersom nästan alla värmer ersättningen i micron utan problem. 
  • Sweno
    Aileen Allannah skrev 2013-01-16 07:09:21 följande:
    Sweno, man skakar väl ändå om mjölken när man värmt den, så som man gör med ersättning? Då jämnas ju temperaturen ut.
    ja exakt, eller är man vettig som förälder gör man det. 

Men det står klart och tydligt att det är det som är anledningen till att man tidigare sagt att bröstmjölk inte ska micras.  
  • Sweno
    Aileen Allannah skrev 2013-01-16 10:43:18 följande:
    Det har väl ingen sagt heller?

Aha. Som säkerhetsåtgärd har man tidigare alltså inte rekommenderat att micra? Knäppt, det fattar väl alla att man måste röra runt eller skaka flaskan när man värmt?

Det kom också en studie typ 92 som visade på mindre antikroppar i micrad mjölk, men det har gjorts om och man anser idag att det inte förstörs i nämnvärd mängd. 

På vårt neo micrade de inte mjölken av anledningen att det var så ytte pytte små mängder det handlade om, men sa klart och tydligt att när det blir mer än en skvätt är det bara att micra.  
  • Sweno
    Peterrrrr skrev 2013-01-16 14:57:08 följande:
    Jag har fryst in mjölken i påse som jag sedan lagt i en plastbytta. Om jag lägger påsen i en plastskål med varmt vatten, funkar det bättre?

Än att tina upp i kylen och sen göra som jag beskrev i början 
    Prova dig fram lite. oavsett är det inte farligt, så om barnet äter är det bara att göra det som är smidigast. 
Svar på tråden fryst bröstmjölk