Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Göra pappan delaktig

pralinen86 skrev 2013-01-13 18:10:14 följande:
    Han gör redan annat, men vi vill att det är just matningen han ska kunna vara delaktig i. Dels för att jag ska kunna sova en hel natt ibland, eller kunna sticka iväg en sväng utan barnet.
    Och det är ju förhoppningsvis ett halvår kvar innan hon ska äta något annat än bröstmjölk.
    Så det är främst för din skull egentligen då? För delaktig kan ju pappan vara i allt annat; bära, gosa, byta blöja, sova med bebis etc.
    Min sambo var oerhört delaktig fastän jag helammade i 6 månader.
    Jag skulle inte ge flaska så här tidigt om du verkligen vill fortsätta att amma. Vi introducerade flaskan runt 3 månaders ålder, så att jag kunde gå på bio, träna och göra kortare utflykter. Det gick fint.
  • Natulcien
    pralinen86 skrev 2013-01-13 18:40:55 följande:
    Jag ser det mer som att jag "delar med mig", men alla är vi olika. Jag ser inga problem i att jag och pappan kan dela mer lika på sysslorna om barnet ändå får i sig den mat hon behöver.
    Det viktigaste är inte att jag behöver egen tid, utan att pappan ska kunna ge henne mat eftersom han ska vara pappaledig.
    Fast amningen är ju mer än bara mat. Det handlar inte om att "bara få i sig" för bebisen. Bröstet är ju en enorm trygghet och mys för bebisen.
    När ska han vara pappaledig då?
  • Natulcien
    Helene70 skrev 2013-01-13 20:27:14 följande:
    Tja, fast även pappas bröst och mage är en enorm trygghet och mys. Vår pojke låg lika gärna nära och myste i pappas famn och bröst som i min famn och bröst. Delar man på allt redan från dag ett så är bebisen lika trygg nära pappas bröst som vid mammas. 
    Självklart kan pappans bröst vara mysigt och tryggt också. Vår son låg också många, många timmar och sov på sin pappas bröst. Och han var lika trygg hos oss båda. Fast vi var hemma båda två under hela det första halvåret, så vi hade ju verkligen möjligheter att knyta an båda två som inte så många har.
    Men matandet stod jag för via amningen. Och det är det jag menar. Pappan kan göra så mycket annat (allt annat) än att mata och ändå knyta an lika bra och bli lika trygg.
Svar på tråden Göra pappan delaktig