Inlägg från: pralinen86 |Visa alla inlägg
  • pralinen86

Göra pappan delaktig

Jag har en liten flicka här hemma som är en vecka gammal. Jag tycker att amningen fungerar bra, hon har ett bra tag och äter någorlunda regelbundet både dag och natt.
    Min sambo kommer vara föräldraledig två dagar i veckan när hans tillfälliga pappadagar är slut och vi skulle vilja göra honom delaktig i matningen. Man hör på många håll att man inte ska flaskmata förrän amningen är etablerad för att inte riskera amningen. När vet man att den är etablerad? Har ni några tips på vad vi kan göra för att pappan ska kunna mata utan att riskera amningen?
    Om jag pumpar ur mjölk, hur rekommenderar ni att jag förvarar den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-13 18:49
    Vill förtydliga att tanken inte är att detta ska ske idag, utan någon gång framöver när det passar.
    Pappan behöver inte bli mer delaktig i annat, för det är han redan.

• Svar på tråden Göra pappan delaktig
  • pralinen86
    Hannah76 skrev 2013-01-13 18:03:53 följande:
    Måste han mata då? Det finns ju massor med annat att göra? Och om enbart ett par månader så kommer ju barnet att äta annat förrutom amningen.
    Han gör redan annat, men vi vill att det är just matningen han ska kunna vara delaktig i. Dels för att jag ska kunna sova en hel natt ibland, eller kunna sticka iväg en sväng utan barnet.
    Och det är ju förhoppningsvis ett halvår kvar innan hon ska äta något annat än bröstmjölk.
  • pralinen86
    Natulcien skrev 2013-01-13 18:16:14 följande:
    Så det är främst för din skull egentligen då? För delaktig kan ju pappan vara i allt annat; bära, gosa, byta blöja, sova med bebis etc.
    Min sambo var oerhört delaktig fastän jag helammade i 6 månader.
    Jag skulle inte ge flaska så här tidigt om du verkligen vill fortsätta att amma. Vi introducerade flaskan runt 3 månaders ålder, så att jag kunde gå på bio, träna och göra kortare utflykter. Det gick fint.
    Ja, det är väl främst för min egen skull. Vi har inga problem med att pappan inte är delaktig i annat, utan det är just matningen det handlar om. Men eftersom han ska vara föräldraledig så är det ju även praktiskt att han kan göra allt vad det innebär att vara föräldraledig, och då ingår ju matning. Han vill även få känna den fantastiska känslan av att få göra sitt barn nöjd när det fått äta.
  • pralinen86
    ccecy skrev 2013-01-13 18:12:50 följande:
    Låt det gå iaf en månad innan ni börjar med flaska, men sedan när amningen verkligen fungerar kan du göra så att du pumpar ut så mycket hon brukar äta eller mer, ställer i kylen så kan han värma dem sedan (bröstmjölk skall absolut inte värmas i micro.).  men risken finns att lär man henne ta flaska kan hon sedan vägra/ få fel grepp om bröstet. hoppas ni kommer fram till något som passar.
    Tack för svaret!
    Finns det andra sätt än flaska? Jag har hört talas om koppmatning, vad innebär det?
  • pralinen86
    viseversa skrev 2013-01-13 18:36:20 följande:
    Hon är två veckor gammal och du börjar redan skjuta henne ifrån dig för att få "egen tid"? Jisses
    Jag ser det mer som att jag "delar med mig", men alla är vi olika. Jag ser inga problem i att jag och pappan kan dela mer lika på sysslorna om barnet ändå får i sig den mat hon behöver.
    Det viktigaste är inte att jag behöver egen tid, utan att pappan ska kunna ge henne mat eftersom han ska vara pappaledig.
  • pralinen86
    Mary Jo skrev 2013-01-13 18:44:58 följande:
    Testa koppmatning så stör det inte amningen. Risken finns ju att det stör om man ger flaska,eller att produktionen minskar. Dom ökar ju bäst upp på nätterna så ammar du inte då så kan det ju inte öka. Min stora tjej slutade ta bröstet efter att jag började ge flaska. (Men i vårat fall var det inte hela världen eftersom att amningen inte funkade bra för att hon föddes med Läpp och käkspalt) . 

Tack för svaret!
    Vad innebär koppmatning mer exakt?
  • pralinen86
    viseversa skrev 2013-01-13 18:49:56 följande:
    Jo men han kan vara delaktig även fast du matar den. Amning är något som kvinnan gör. Det är dessutom en trygg stund för barnet. Varför skulle du vilja ta det ifrån henne? För din egen skull mao.
    Jag vill inte ta det ifrån henne. Jag hoppas på att kunna amma henne i iaf ett halvår, men som jag skrivit tidigare så kommer min sambo vara pappaledig och det vore ju fint om barnet kunde få mat även de dagarna.
    Men nu handlade inte min tråd om för vems skull detta är, utan om hur vi kan göra på bästa sätt.
  • pralinen86
    Natulcien skrev 2013-01-13 19:03:09 följande:
    Fast amningen är ju mer än bara mat. Det handlar inte om att "bara få i sig" för bebisen. Bröstet är ju en enorm trygghet och mys för bebisen.
    När ska han vara pappaledig då?
    Jag vet att det är mer än bara mat och därför kommer jag amma den mesta tiden.
    Han kommer vara pappaledig två dagar i veckan från och med slutet av januari. Sen kommer jag börja jobba lite ibland när det passar.
  • pralinen86
    Helene70 skrev 2013-01-13 20:27:14 följande:
    Tja, fast även pappas bröst och mage är en enorm trygghet och mys. Vår pojke låg lika gärna nära och myste i pappas famn och bröst som i min famn och bröst. Delar man på allt redan från dag ett så är bebisen lika trygg nära pappas bröst som vid mammas. 
Svar på tråden Göra pappan delaktig