Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

Visst kan du försöka få igenom beslut om högre underhåll ifall pappan har betydligt högre inkomst än du. Men det är liksom det enda... Att inte vilja träffa sitt barn är inget lagbrott, att försöka stämma för "avtalsbrott" fungerar bara i en fantasivärld. Men det lär väl ditt juridiska ombud informera dig om.

• Jennie med ie
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 13:53:46 följande:

Det är inte ett högre underhåll jag kommer att stämma "pappan" på. Kommer att stämma honom på skadestånd för avtalsbrott då han nu struntar i sitt barn.

Men det är inget brott.
  • Jennie med ie
    Loriyana skrev 2013-01-13 13:55:31 följande:
    Tyvärr så fungerar det så i Sverige att män verkar kunna slippa allt ansvar.

Det är inget brott för en mamma att inte vilja ha sitt barn i sitt liv heller.
  • Jennie med ie
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 14:05:46 följande:

Kommer att stämma "pappan" för avtalsbrott (inte på högre underhållsbidrag).

Eftersom det inte finns nåt konkret avtal så lär det knappast dömas som avtalsbrott heller.

Vill du ha mer pengar är just försök till högre underhåll det vettigaste sättet, där har du en rimlig chans ifall pappan har betydligt högre inkomst.
  • Jennie med ie
    jashrinah skrev 2013-01-13 14:40:13 följande:
    jag har en fråga bara , skulle ts rent hypotetiskt kunna lämna sina barn hemma hos barnens far och åka därifrån? och då inte ha nått ansvar för barnen ? 

hur blir det om ingen av föräldrarna vill ha barnen ?

Om ingen av föräldrarna vill ha barnen får ju myndigheterna ta över. En förälder som är vårdnadshavare och boendeförälder får givetvis inte bara dumpa barnet hos en ovillig förälder utan umgänge o s v och sticka därifrån....
  • Jennie med ie
    Anonym (Hejja TS) skrev 2013-01-13 15:01:36 följande:
    Jag håller på dig TS, stäm skiten ut honom! Hoppas att det går vägen så kanske det tom kan bli avgörande för framtida mål.

Och usch för er andra i tråden! Tänk om TS varit pappan och mamman bara stuckit, då hade det minsann varit en massa tjat om att hon ska ta sitt ansvar, men pappan han ska slippa undan. Samt vad jag förstått handlar det inte det minsta om att hon vill ha mer i underhåll så den diskussionen kan ni ju avsluta direkt.

Att försöka få högre underhåll är dock den bästa chansen TS har att få mer pengar så det är högst relevant. Ö h t handlar det ju inte om hurvida pappan agerar rätt eller fel, utan om TS chanser att lyckas med sin agenda.
  • Jennie med ie
    Anonym (råger) skrev 2013-01-13 16:28:31 följande:

TS chans att lyckas är noll, det hon lyckas med är att få betala sin egen advokat ( om hon öht
    lyckas hitta någon som vill ta fallet) och sitt EX advokat.

Hemförsäkringens rättsskydd lär knappast vara aktuellt.

Det är vad "vi" försökt få TS att förstå tråden igenom.
  • Jennie med ie
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 17:19:18 följande:

Fast tyvärr är jag inte intresserad av ett högre underhållsbidrag. Jag är intresserad av att sätta dit low life "pappan" för att han dumpat sin skit på min bakgård. Jag blir tvungen att skyffla undan skiten men gör det såklart inte gratis.

Nej det låter ju vettigt, du vill ha mer pengar men är inte intresserad av det troligaste sättet att kunna få det på. Jättevettigt.
  • Jennie med ie
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 21:04:27 följande:

Det handlar inte om hämnd. Det handlar om att jag inte orkar vara en bra mamma 100% av tiden. Det är inte meningen att man ska vara ensam med ett barn. Om naturen hade ämnat det på det viset så skulle det inte behövas två föräldrar att skapa liv. Jag skulle orka vara en bra mamma 50% av tiden. Jag är inte superwoman utan bara en människa. Stämma skiten tänker jag göra och sedan kommer jag anlita mig en barnflicka eller nåt för pengarna och bli den bästa morsan ever.

Och om du inte får några pengar, vilket är det troliga scenariot, utan i stället måste betala för kostnaderna under processen, så blir du en ännu sämre morsa än nu?
  • Jennie med ie
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 21:25:13 följande:

Så mycket det bara går. Det kommer att bli skillnaden på om jag tvingas skaffa mig en tonårig au pair från moldavien eller en professionell barnflicka.

Och om/när du inte får några pengar utan i stället måste betala kostnaderna så....?
  • Jennie med ie
    jashrinah skrev 2013-01-13 21:28:26 följande:
    när man separerar vad / vem avgör vem som blir boende förälder ? 

Det är flera olika omständigheter utifrån vad som anses bäst för barnet (om föräldrarna inte själva är överens), inget man kan svara snabbt och allmängiltigt på och inget som har med trådstartarens situation att göra i nuläget.
  • Jennie med ie

Undrar fortfarande hur du tänkt dig att hantera att INTE vinna och därmed inte få pengar utan tvärtom tvingas betala kostnaderna för processen. I synnerhet som pengar enligt dig själv är så avgörande för hur bra mamma du kan vara.

• Jennie med ie

Jag som har ett barn och lever ihop med den andre föräldern kan absolut förstå att det kan vara jobbigt och tärande att ha det fulla ansvaret över barnet ensam och inte ha nån hjälp alls av den andre föräldern, i synnerhet när det inte är en situation man kunde ta nåt beslut om själv. Det finns ingen anledning att håna TS för att hon tycker situationen är jobbig, det är inte DET som är grejen här utan attityderna till föräldraskapet ö h t och den orealistiska förhoppningen att kunna stämma pappan på en massa pengar för avtalsbrott..

• Jennie med ie
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 16:35:34 följande:

Barnets bästa är förstås viktigt men min stämning har inte med det att göra i första hand. I första hand handlar min stämning om den skada "pappan" orsakat och orsakar mig. Vilket givetvis även drabbar barnet eftersom jag är barnets primära omsorgsgivare.

Men barnet skadas inte av att du måste betala kostnaderna för processen? (Om det nu ens blir nån).
  • Jennie med ie
    Anonym (mrs x) skrev 2013-01-14 20:40:06 följande:
    Med tanke på hur T.S. utterycker sig , misstänker jag att pappan in spe insåg att denna kvinna kunde han inte leva med ( som TS skriver: att hon inte var kvinnan i hans liv) - och drog.
    Kanske släppte TS ut en extra dos gaviditetshormoner  i deras relation?

Jag tror inte tråden är sann i och för sig, men det är en annan historia!

Det har väl förvisso ganska liten betydelse för TS chanser, varför pappan drog... Och skulle ha ha dumpat sitt barn för att TS betett sig illa vore det knappast en förmildrande omständighet för honom, om man säger.
  • Jennie med ie
    Anonym (mrs x) skrev 2013-01-14 20:40:06 följande:
    Med tanke på hur T.S. utterycker sig , misstänker jag att pappan in spe insåg att denna kvinna kunde han inte leva med ( som TS skriver: att hon inte var kvinnan i hans liv) - och drog.
    Kanske släppte TS ut en extra dos gaviditetshormoner  i deras relation?
    Ser du det som nåt positivt för hans del?
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!