• Anonym

Kommer inte upp ur sängen

Jag blir tokig på mig själv. Jag är så slutkörd både mentalt och i kroppen att jag inte kommer upp ur sängen. Idag har jag inte kommit upp ÄN. Har alltså inte fått i mig mat eller nånting annat än mina mediciner. Vattenflaska har jag vid sängen. Laptopen vid sängen. 

Jag har försökt samla  kraft till att komma upp i över 5 timmar nu, men det har inte kommit nån vart. Är så trött på mig själv att det ska vara såhär.

Jag har en kombinerad ADD- och Aspergerdiagnos för övrigt.

Jag vet inte vad jag ska göra åt saken, har sökt både läkare och psykolog.  

• Svar på tråden Kommer inte upp ur sängen
  • aronnax

Jag har sett bra resultat på DBT vid ADD och ADHD, finns vetenskaplig forskning som ställer sig positiv också.

Något annat måste du ju göra, struktur på dagen fast det tar emot, ett mat o sov o rörelseschema, kanske du behöver hjälp med det? Boendestöd?

Tyckte du KBT hjälpte något då?      

• Anonym
    aronnax skrev 2013-01-12 19:30:03 följande:
    Jag har sett bra resultat på DBT vid ADD och ADHD, finns vetenskaplig forskning som ställer sig positiv också.

Något annat måste du ju göra, struktur på dagen fast det tar emot, ett mat o sov o rörelseschema, kanske du behöver hjälp med det? Boendestöd?

Tyckte du KBT hjälpte något då?      
    Alltså min ADD/AS är inget problem så. Detta funkade ju för mig tidigare! Problemen kom EFTER att jag blev klar med min universitetsutbildning och sökte jobb. Fick en infektion och var däckad i 2 veckor omkring min födelsedag för 5 år sen, sen dess har jag inte orkat nånting. Jag vill jättegärna ha struktur på dagen och försöker, men det går inte när jag behöver enorma mängder sömn. Boendestödet gav inte den hjälp jag behövde. Om jag hade orkat göra sakerna så hade jag gjort dem, för jag har orkat förr. 
  • aronnax
    Anonym skrev 2013-01-12 19:43:41 följande:
    Alltså min ADD/AS är inget problem så. Detta funkade ju för mig tidigare! Problemen kom EFTER att jag blev klar med min universitetsutbildning och sökte jobb. Fick en infektion och var däckad i 2 veckor omkring min födelsedag för 5 år sen, sen dess har jag inte orkat nånting. Jag vill jättegärna ha struktur på dagen och försöker, men det går inte när jag behöver enorma mängder sömn. Boendestödet gav inte den hjälp jag behövde. Om jag hade orkat göra sakerna så hade jag gjort dem, för jag har orkat förr. 

Okay, men då verkar det ju vara depressivt.
    Hade du kunnat väljs hade du ju inte gjort såhär, eller hur?
    Så alla tankar på  lathet eller jag kan inte får du försöka ta bort.
    Hur är det, du äter dåligt, blir liggande..
    Hur är det med oro? självbild? Livslust? Självmordstankar? Sover du lagom eller mycket/lite?  Lust att göra NÅGOT ALLS, nåt du gillar?. Har du folk du umgås med? Många frågor, men jag tänker depression här.

En infektion kan nog inte ge sådant här, men man jag utlösa en depression..

Jag har iofs. hört om Borrelia som givit trötthetssyndrom.

Verkar jobbigt i alla fall, du måste söka igen o igen,, Ta med någon om dom inte lyssnar.        

• Elin 885

har du haft någon annan medicinering mot din ADD förutom Ritalin?, man brukar nämneligen sätta in den som sista alternativ. det som du beskriver att du blir slutkörd när din medicin går ur kroppen är vanligt för folk med adhd och add. jag har en god vän som har add och asbergers och hon kommer upp ur sängen men är som en zombie utan sin medicin (medikinet), sen när den börjar verka så är hon jättepigg och glad. hon tar medikinet lite grann under dagen 3ggr tror jag att det är just för att hon som du blir totalt slut annars.

själv har jag adhd och asbergers och ska snart börja medicinera =).

• Elin 885

jag har själv haft utmatningdeppression när jag var 20 nånting. jag soc seriölst 20 timmar om dygnet den första månaden, det är ingen överdrift. var sjukskriven i 3 månader.

• shakennotstörd

Fibromyaligi och kroniskt trötthetssyndrom är ju tydligen besläktade.Dina symtom låter ju lite som både.Precis som för mig.

• Anonym
    aronnax skrev 2013-01-12 21:05:51 följande:

Okay, men då verkar det ju vara depressivt.
    Hade du kunnat väljs hade du ju inte gjort såhär, eller hur?
    Så alla tankar på  lathet eller jag kan inte får du försöka ta bort.
    Hur är det, du äter dåligt, blir liggande..
    Hur är det med oro? självbild? Livslust? Självmordstankar? Sover du lagom eller mycket/lite?  Lust att göra NÅGOT ALLS, nåt du gillar?. Har du folk du umgås med? Många frågor, men jag tänker depression här.

En infektion kan nog inte ge sådant här, men man jag utlösa en depression..

Jag har iofs. hört om Borrelia som givit trötthetssyndrom.

Verkar jobbigt i alla fall, du måste söka igen o igen,, Ta med någon om dom inte lyssnar.        

Jag är absolut deprimerad numera, men det kom först EFTER tröttheten och alla fysiska problem. Jag mår nämligen dåligt av att inte funka normalt, att inte kunna jobba, att jag har utbildat mig men inte har kommit ut i arbete pga kroppen. Jag har lust att göra mycket, men jag orkar inte... Ska jag göra nåt så tar det för mkt av min kraft och jag är helt slut efteråt. Sover jättemycket. Kan sitta upp och bara nicka till. Känns som att jag är i dvala konstant och har svårt att koncentrera mig på att ens se en film (älskar film annars). 

Att säga trötthet känns dock rätt missvisande, för det är inte nån vanlig trötthet. Jag känner mig snarare helt dränerad på energi, kraftlös och som att kroppen ska ge vika vilken stund som helst och inte orkar hålla mig uppe. Det blir lite bättre när jag sovit mycket, men jag är alltid trött och aldrig utvilad. Kan utan problem sova 17 h per dygn.

Men, men, ja det är väl dags att bråka på vården igen. För jag ha aldrig fått nån diagnos för detta.  
  • Anonym
    shakennotstörd skrev 2013-01-12 21:22:21 följande:
    Fibromyaligi och kroniskt trötthetssyndrom är ju tydligen besläktade.Dina symtom låter ju lite som både.Precis som för mig.
    Fibromyalgi har de dock räknat bort, för tydligen stämde inte triggerpunkterna med mig...
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-12 21:15:04 följande:
    jag har själv haft utmatningdeppression när jag var 20 nånting. jag soc seriölst 20 timmar om dygnet den första månaden, det är ingen överdrift. var sjukskriven i 3 månader.
    Jag sover ca 16-17 timmar om dagen, och så har det varit i 5 års tid nu. Har inget liv alls pga att jag är så slutkörd. Har verkligen försökt hålla mig uppe längre, men då försvinner både hörseln och känseln på vissa delar av kroppen. Sen börjar jag se suddigt efter ett tag. Jag känner mig ständigt sjuk, som att jag har en influensa ungefär. Muskelvärk och ibland feber. 

Det här har gjort att jag inte ens kan skaffa mig partner, barn eller vänner. Just barnbiten får jag nog acceptera att den inte kommer bli av pga mitt mående och ålder. Allt det här gör mig väldigt ledsen. 
  • Anonym

Låter verkligen som kronisk trötthetssyndrom, kolla in rme.nu/ 

Det kan utlösas av infektion! Be om ordentlig utredning, ofta är de väldigt snabba på att skylla på att allt är psykiskt, fast det psykiska är en följd av sjukdomen inte orsaken.

Kram! 

• Anonym (Gäspiga jag)

Jag var till läkaren senast i December och pratade om min trötthet. Dock förstår de inte mig (eller om de väljer att inte lyssna, jag vet inte vilket), utan skyller bara på min övervikt. Min kruxet är, att denna trötthet kom som ett brev på posten. För ganska precis två år sedan gick jag på en cambridgekur för att få en knuff i rätt riktning kring min vikt. Planen var att gå på ren kur i en vecka (max två) för att sedan övergå till kombinerad. Jag var så peppad.. Men sen hände något dag 6. Jag började skaka som ett asplöv, pulsen skenade iväg och det kändes som att hjärtat försökte banka sig ur bröstet på mig. Jag åkte in till akuten, men det hittade inge fel. Visst, de la märke till att jag hade snabb puls med de menade att den drastiska kostomställningen kunde vara boven. Jag återhämtade mig från detta hemska mående till kanske 20-30 procent, sen har det tvärnitat och där sitter jag än... efter två år.

Det är så fruktansvärt frustrerande att inte bli trodd! Till en början fick jag ljuga för nära och kära när jag vaknade 14.00 så gott som varje dag, och säga att jag hade suttit uppe hela natten och pluggat fast sanningen var att jag hade gott och lagt mig runt 23.00-00.00.

Till TS: Jag hoppas verkligen att du får hjälp, att du blir trodd, och att du kan leva vardagen som DU vill.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-13 01:09:12 följande:
    Låter verkligen som kronisk trötthetssyndrom, kolla in rme.nu/ 

Det kan utlösas av infektion! Be om ordentlig utredning, ofta är de väldigt snabba på att skylla på att allt är psykiskt, fast det psykiska är en följd av sjukdomen inte orsaken.

Kram! 
    Ja, det låter ju onekligen så, men jag hoppas för allt i världen att det inte är det för jag vill ju bli frisk. Just nu har jag inget liv alls, allt går ju ut på att sova och när jag inte sover känner jag mig så väck att jag inte kan njuta av att finnas till.

Känner mig på många sätt som Törnrosa som har sovit bort en så stor del av mitt liv medan de gamla vännerna har hunnit skaffa både jobb, partner, barn och hus under denna period. Min prins har dock uteblivit!

• Emilia02

Hey TS!!

Jag är helt säker på att du har TWAR. Läs Gunnar Sandbergs artiklar.

Jag har honom som läkare, jag har själv diagnoserna:

TWAR
    Fibromyalgi
    ME 
    Sjögrens syndrom
    Hypotyreos
    Nedsatt funktion i nacke och rygg

ADHD
    Asperger
    Borderline
    Generaliserat ångestsyndrom
    Panikångest
    Återkommande depressioner
    Tourettes syndrom

TWAR ger ME och psykisk ohälsa, inga läkare känner till infektionen och det syns inte på blodprov. Kontakta Gunnar!!

Kram

• Nordan

Hej! Har sen 17 år en whiplashskada m svåra nervsmärtor, samt artros i hela kroppen och en svår depression, som jag inte kommer ur, trots alla möjliga mediciner.

Orkar inte ur sängen pga av så svåra smärtor, när jag är uppe, orkar inte hålla upp huvudet......

Orkar inte ens hålla min hygien, jag s alltid varit så otroligt noggrann m mig själv.. kan inte få upp armarna, ens för att kamma mig..hur i all världen ska jag få ngn hjälp?

Svar på tråden Kommer inte upp ur sängen