• Myyy

Min dotter vill ammas konstant!

Jag har en liten tös på fem veckor som vill ammas konstant, hela tiden, annars skriker hon. Jag försöker amma så mycket jag kan, och hon går upp i vikt som hon ska (till och med mer än vad som "krävs"). Vi har provat att ge en flaska ersättning och då sover hon mycket bättre och verkar bli mer mätt. Så som jag förstår det vill hon kanske ha närheten som amningen ger och blir nöjd när hon får vara nära, problemet är att jag har en tvååring som kräver uppmärksamhet också så jag har inte tid att amma dagarna i ända :( Har provat sjal för närhetens skull, men hon verkar bara bli nöjd när hon får tutta. Någon som haft samma bekymmer? Ammade inte vår stora pojke så jag är lite ovan vid detta...

• Svar på tråden Min dotter vill ammas konstant!
  • Myyy

Nappen vill hon inte alls ha, den tar hon bara om hon är ute och går i vagnen. Har provat flera sorter :/

• IdaValo

Testa att knyta sjalen så att hon kan amma i den, kan ju underlätta lite. Om sen går ju det galna ammandet över på ett par veckor :)

• Myyy

Så de ammar inte så intensivt sen när de blir "större"?

• mikroE

Hur ofta är konstant? Jag har hört det ordet om när barnet verkligen vill amma hela tiden till att det ammar med 2 timmars mellanrum. Är det 2 timmar så ammar barnet faktiskt rätt sällan för att vara så liten och då ska man vara glad. Om barnet vill amma hela tiden så kan man göra lite olika saker. Tex se om barnet faktiskt äter och inte bara snuttar. Om barnet sväljer så äter det och då bör man låta det göra det men om det snuttar stor del av tiden kan man störa barnet genom att koppla loss det och se om det då vill hugga bröstet igen, killa under fötter eller massera händer så det börjar äta ordentligt. Om man ser till att barnet äter mer effektivt kan man få åtminstone korta pauser men de ammar faktiskt väldigt mycket i början. 

När det gäller tvååringen, finns det någon aktivitet du kan göra med det barnet och ändå amma? Kanske kan ni se film som barnet gillar, läsa, spela något enkelt spel eller liknande? 

• Myyy

Hon vill ligga vid bröstet nästan hela tiden, annars är hon missnöjd och skriker, men när hon väl ligger vid bröstet så äter hon oftast bara en kort stund och tar stora klunkar, sen ligger hon och snuttar och vilar. Om jag då försöker lägga ner henne och hitta på nåt med sonen så vaknar hon nästan direkt. Visst kan jag titta på film med tvååringen och vi kan gå ut med vagnen och sådär, men det är svårt att anpassa hela dagen åt att amma och det blir lätt att storebror kommer mycket i skymundan tyvärr :/

• mikroE
    Myyy skrev 2013-01-12 00:10:40 följande:
    Hon vill ligga vid bröstet nästan hela tiden, annars är hon missnöjd och skriker, men när hon väl ligger vid bröstet så äter hon oftast bara en kort stund och tar stora klunkar, sen ligger hon och snuttar och vilar. Om jag då försöker lägga ner henne och hitta på nåt med sonen så vaknar hon nästan direkt. Visst kan jag titta på film med tvååringen och vi kan gå ut med vagnen och sådär, men det är svårt att anpassa hela dagen åt att amma och det blir lätt att storebror kommer mycket i skymundan tyvärr :/
    Då tror jag du kan ha framgång med att koppla loss henne så fort hon börjar snutta och om hon vill ha mer så ge mer men avsluta när hon snuttar så blir hon förhoppningsvis mer effektiv snabbare men kom i håg att det inte händer direkt. Jag förstår att man blir låst, det är så i början av amningen tyvärr men det blir snart bättre. Jag förstår att det känns lite elakt mot syskonet att ägna så mycket tid åt den lilla nu men försök göra kul saker med storebror som kombinerar amning och sådant han tycker är kul. Barnens pappa har kanske tid att göra något speciellt med den äldsta och ibland kan kanske han ha hand på den lilla och du gör något med den stora. Sjal eller sele som det tipsas om är också bra, då kan man röra sig utan att barnet behöver komma bort från bröstet. Det är synd att det inte är sommar för då kan man ju amma ute men nu är det svårt.
Svar på tråden Min dotter vill ammas konstant!