Inlägg från: Girlfriend |Visa alla inlägg
  • Girlfriend

Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?

Svår sits, men jag hade nog reagerat som du. Om det är en gemensam vän till tvillingarna så skulle det nog kännas konstigt. Men först hade jag ringt och pratat med någon av föräldrarna till barnens vän och ifrågasatt lite hur de tänkt och också berättat hur jag (och min sambo) tagit ställning till inbjudan för att undvika att relationen blir lustig i fortsättningen (men givetvis hålla god och trevlig ton!). Bättre att rensa luften direkt även om det kan kännas pinsamt eller motigt att ifrågasätta något sådant när det är deras kalas.

• Girlfriend
    Sara377 skrev 2013-01-11 12:42:14 följande:
    Tack! Det känns skönt att höra att ni håller med mig! Hon som bjöd på kalaset(mamman) verkade tycka att jag var larvig...  
    Antar att du redan pratat med mamma och förklarat varför ditt inbjudna barn inte kommer, får man fråga vad mamman svarade? Tycker inte alls att du var larvig! Tvärtom, barn (och vuxna) kan vara väldigt elaka mot varandra och det börjar ofta tidigt, framförallt bland det kvinnliga könet. Här visar du för dina barn att det inte är okej att "frysa ut" någon. 
  • Girlfriend
    Sara377 skrev 2013-01-11 12:46:37 följande:
    Ja, jag gjorde det. Jag förklarade att jag inte ville se tvilling1 ledsen och att jag tyckte att hon var för liten för att få känna sig oönskad. Mamman svarade att hennes dotter fick välja helt själv vilka som skulle få komma och då hade hon bara sagt den ena av mina tjejer. Visst, hon leker bättre ihop med tvilling2(som hon bjöd) men jag tycker nog ändå att de är för små för att få ta sånna "nederlag" redan...
    Okej, ja det finns väl inte så mycket mer att säga då men jag tycker du gjorde rätt! Och det verkar ju alla andra här också tycka!
    Tycker att mamman resonerade lite obetänksamt eftersom dina barn är jämngamla och som du nämnt leker med den här vännen båda två, då känns det mer naturligt att som förälder gå in och styra upp i "valet" som det lilla barnet fått göra och ändå bjuda båda tvillingar.
  • Girlfriend

Måste fråga om det verkar ha blivit vanligare att en del föräldrar låter sina barn bestämma mycket själva och från väldigt unga år? Vår son har en kompis som vi numera inte umgås med längre på fritiden just p.g.a. att det sker på barnets villkor (om man inte träffas spontant i lekparken ex). Sist hade vi planerat en heldag på lekland dit vi bjudit med den här kompisen (5 år) men i sista stund så fick vi som svar att han inte ville följa med, han ville leka med datorn. Visst, det är upp till dem men jag tror ju att kompisen hade haft väldigt roligt på leklandet också om han bara följt med och hade han velat åka hem efter 2 timmar så hade vi gjort det. Det här var bestämt i förväg och vi hade lagt upp hela vår dag efter det. Eller det kanske bara är jag som tycker det är orimligt att låta ett så litet barn stanna hemma från förbokade aktiviteter m.m. bara för att barnet just då "inte vill" (så länge de inte är sjuka på något sätt givetvis!)? Eller som i detta fallet med vilka barn som ska bjudas in.

Förlåt att jag lånade din tråd TS! Skäms

Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?