• neecha

Alla som vill ha barn men saknar partner

Jag har en kompis som är 36, singel, och jämnt pratar om att hon önskar att hon hade barn. Hon är inte den första jag hör prata så. Jag blir så trött. Varför finns det inte fler som skaffar barn på egen hand? Samhället ser ju inte ut som det gjorde på 1900 talet då det var mannen som stod för inkomsten. Är man nära 40 har man ju inte så mycket att välja på om man inte vill leva resten av livet ensam. Varför inte vända sig till sajter som barnfamiljen.se och skaffa barn med en man som också är ensam och vill ha barn eller bara kan tänka sig att donera. Om vi tar tar min kompis till exempel, först ska hon träffa en man, sen se om det fungerar vilket inte är självklart, det kanske tar några år innan hon är säker. Då kanske inte hon är fertil längre. Varför inte leva nu och inte vänta på det rätta ögonblicket? Tänker jag fel som tänker så?

• Svar på tråden Alla som vill ha barn men saknar partner
  • izgo

Alla tänker olika, men de är ju inte en docka direkt :)

• Coccolina

För min del handlar det om att jag vill ha någon att dela det hela med... på gott och ont... Dessutom är man mer sårbar som ensam mamma... Mer sårbar på så många sätt... Därför vill jag vänta tills jag har någon vid min sida... Även om jag kanske tänker annorlunda om något åt... Men hoppas att jag snarare då funnit någon att dela det äventyret med

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • neecha
    Coccolina, Jag håller helt med dig för klart man vill kunna dela det vackraste momentet i sitt liv med någon som står en närmast men hur sårbar är man inte när man är 50, barnlös och kanske partnerlös. Man har nästan halva livet kvar att leva men INGEN som man kan föra sin kunskap vidare till och så vidare... tror du förstår. Och då kommer man säkert gråta för man önskade att livet varit annorlunda.Då får man heller inte adoptera. Bara göra det bästa av livet som finns kvar (nästan halva som sagt).

Jag gillar din "I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours...." ;)
  • Coccolina
    neecha skrev 2013-01-10 09:03:40 följande:
    Coccolina, Jag håller helt med dig för klart man vill kunna dela det vackraste momentet i sitt liv med någon som står en närmast men hur sårbar är man inte när man är 50, barnlös och kanske partnerlös. Man har nästan halva livet kvar att leva men INGEN som man kan föra sin kunskap vidare till och så vidare... tror du förstår. Och då kommer man säkert gråta för man önskade att livet varit annorlunda.Då får man heller inte adoptera. Bara göra det bästa av livet som finns kvar (nästan halva som sagt).

Jag gillar din "I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours...." ;)

Hmm finns väl massor här i livet förutom barn?? Ganska så trist sätt att se på livet som att det förlorar sin mening när man är 50 om man inte har barn.... Jag har många vänner som tagit det aktiva valet att ALDRIG skaffa barn.. De vill helt enkelt inte... En del av dem lever i förhållanden men andra är inte ens intresserade av det.. De finner det de vill här i livet genom vänner, ta hand om vänners barn då och då, de har ett aktiv socialt liv, reser mycket, har kanske en tidskrävande hobby osv... Jag hoppas verkligen att jag inte kommer se det som dig om nu livet gör så att jag är utan barn vid 50... För vad säger du då annars om de som förlorat sina barn och det är för sent att ens fundera på nya... Skall de ta och skjuta sig på engång?? Vårt värde, och betydelsen av våra liv ligger inte i att vi får barn... utan i oss själva! Det är bara du som kan ge DITT liv mening... Om du förlitar dig på att dina barn skall ge ditt liv en mening och ett mål kommer du bara bli besviken...
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • HRE

Det är många som vill ha Familj och inte bara Barn. Och det är ett stort steg att skaffa barn själv.

Du hänvisade till barnfamiljen.se men det är nog fel adress. Vilken sajt menar du? Så kan jag gå in där och kolla;.)

• xenastina

Hej!
    Jag har nyss fått veta att jag är gravid!
    Jag har gjort hemins med en gaykille och vi ska ha delad vårdnad och vara föräldrar ihop men vi är ju inte tillsammans (båda är gay)......
    så mitt spännande äventyr börjar nu.. jag är ju ensam men ändå inte ensam förälder!!!!!

ett tips att kolla med gaykillar. De är ofta underbart goa killar som skulle bli superbra pappor men har svårt att på egen hand få barn. (de kan ju inte åka och inseminera sig i danmark eller gå ut på krogen och bli med barn).... Sen slipper man det med drama kring känslor som nog kan uppstå om man skaffar barn ihop med en straight kille... som vill ha barn (som man tex hittar på internet).... ska dela vårdnaden.. och så kanske ngn får känslor för den andra!?!?! och det inte blir ömsesidigt.. behöver ju inte bli så.. men man "slipper" känslan av att mannen vill ha ut ngt annat av det...
    Vilket klart är fint om man är ihop eller så men kanske inte om man själv bara önskar sig ett barn och en pappa till barnet.

jag fann min blivande pappa på qx.se          

• MaritaMiro

Många vill dela med sig av det finna stunden och även de dåliga stunder under en graviditet och efteråt också med en partner; I din väninnas fall jag tror att tiden börjar rinna ut för henne på allvar, hon skulle inte vänta mer. Om hon har bra ekonomi och familj som bryr sig om henne så kanske det skulle inte vara så hemsk att skaffa barn själv, men problemet är att när man är gravid man är känslig och behöver ibland stöd från någon annan, speciell om man har aldrig fått barn innan. Det är ganska svår beslut. Vi kvinnor oftast känner oss så sårbara när vi är gravida. Det är synd att din väninna inte fått någon än.

• elisa81

Bra skrivet Neecha. Tack för dina ord, de var stöttande.

Jag är själv singel och 31 och har nu tagit beslutet att skaffa barn själv om två år om inget annat händer. Tycker det är viktigt att ta ansvar för sin barnlängtan och erkänna det för sig själv och andra i sin omgivning.

Har, som du, vänner runt 40 som inte fått barn och är själva. De kan inte ens åka och hälsa på någon som nyligen fått barn eller är gravid för det smärtar för mycket.

Självklart är barn ingen lyckolösning som vissa tror men man bör nog försöka sätta sig in i hur det är att INTE ha barn också.
    Tack för bra inlägg!

• Admina

Hejsan! Tror att ni kanske menar bildafamilj.nu ....?

Det är en dejtingsajt för alla singlar som längtar efter att skaffa barn men ännu inte har en partner!

Det kanske kan vara något?

• Anonym (g)
    Admina skrev 2024-09-13 17:42:13 följande:

Hejsan! Tror att ni kanske menar gggggggggg....?

Det är en dejtingsajt för alla singlar som längtar efter att skaffa barn men ännu inte har en partner!

Det kanske kan vara något?

Måste man alltid låtsas med reklam? Stå för det...
Svar på tråden Alla som vill ha barn men saknar partner