• Anonym

Flyga med barn som fyller 2 på resan?

Som ni vet så höjer de flesta flygbolag priset för barn när de fyller 2. Vi ska resa med dottern och hon fyller 2 på resan. Om vi bokar henne som under 2 kostar hon 55 kr. Om vi bokar henne som över 2 kostar hon 1600 kr.

Hon är under 2 vid utresan, kan vi då boka henne som under 2? Det känns inte vettigt att betala så mycket på både utresa och hemresa när hon defacto bara är 2 år när vi åker hem.

Vad kan hända om vi bokar henne som under 2 och de ser att hon fyllt när vi checkar in för att åka hem?

Någon som vet?

• Svar på tråden Flyga med barn som fyller 2 på resan?
  • Anonym
    pigglet skrev 2013-01-09 19:41:35 följande:
    Sitter just och kollar på resor själv. Om barnet fyller 2 innan hemresan måste man boka hen som 2 år.

Och snusfia har ju letat rätt på informationen åt dig, snälla människor det finns!   :) 
    Nej, det har hon inte Det är inte Austrians hemsida. På deras hemsida, bland deras terms and conditions finns inte ett ord om att man ska boka barnet som 2 om de fyller under resan.

Och jag vet att en del flygbolag har denna regel, men de talar tydligt om det. I det här fallet finns ingen information så det känns lite fel att betala 800 kr mer när jag inte behöver.
  • Anonym

Jag får nog välja ett annat flygbolag.

Om jag bokar enkelbiljett får jag betala 3000 kr enkel väg i stället för 800 kr.
    Jag kan inte boka tur och retur och låta dottern boka två enkelbiljetter för hon är under 5 och får inte resa "själv".

Känns som allt de vill är att skinna en på pengar...

• Anonym

Ni kan inte resa lite tidigare då så hon inte hinner fylla två på hemresan?

• snusfia
    Anonym skrev 2013-01-09 19:39:50 följande:
    Ja, jag såg det, men det går inte att boka olika resor. Man bokar antingen enkelresa eller returresa och du kan inte betala olika priser på ut och hemresan.

Det där är inte heller dera sida och informationen kan komma var som helst ifrån.
    Alltså det är ju inte direkt 14åriga i Stina i Örebro som har lagt upp den här sidan.
    Har själv använt den för att få svar på frågor.

Dom måste ju dra gränsen nånstans, så är det tyvärr. Hart själv barn och flyger två ggr om året.
    One, Two Freddy's coming for you. Three, Four, better lock your door...
  • Tow2Mater

2-års eller 24-månader gränsen finns definierad i lag, det är t ex FAA i USA och EASA i Europa som gäller. I USA är det for att barn under 2 utsätts for storre risk om de åker bil än flyg, därfor tillater man att de får sitta i knät. Jag misstänker det tillåts av samma orsaker i Europa.

Vid incheckning kan man bli tvungen att visa pass eller liknande for att säkerställa barnets ålder. Fyller barnet 2 under resan måste det ha egen stol på tillbakaresan, annars är det lagbrott. Hur barnets ålder kan sakerstalls inrikes i Sverige vet jag inte, men i t ex USA kan man vara tvungen att visa en fodelseattest.

• rödnos
    Anonym skrev 2013-01-09 19:34:41 följande:
    Jag har lustläst villkoren. Det står ingenstans. Jag tänker ju inte boka så om just detta flygbolag inte har någon regel för det

Det kan ju skilja mellan olika bolag så man ska ju inte ta för givet att det är så överallt.

Men var står det? Finns det någon EU-regel som gäller alla flygbolag?

Det vet jag inte. Brukar stå i bokningssystemen. Jag har flugit med min tjej inom Europa, Sverige och till och från USA och det har alltid vart så. Tror det är en rätt generell regel för alla flygbolag men så är det i alla fall.
  • Anonym
    snusfia skrev 2013-01-09 20:04:19 följande:
    Alltså det är ju inte direkt 14åriga i Stina i Örebro som har lagt upp den här sidan.
    Har själv använt den för att få svar på frågor.

Dom måste ju dra gränsen nånstans, så är det tyvärr. Hart själv barn och flyger två ggr om året.
    Spelar det någon roll vem det är som lagt upp sidan? Det kan vara gammal info eller felaktig info. Vid en tvist kan de inte hänvisa till något annat än sina egna villkor och i dem står det ingenting om att barnet måste resa som 2-åring om de fyller år på resan.

Sen kan det givetvis vara så att det finns andra regler som avhandlar detta, men det står inget om det heller...
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2013-01-09 20:27:58 följande:
    2-års eller 24-månader gränsen finns definierad i lag, det är t ex FAA i USA och EASA i Europa som gäller. I USA är det for att barn under 2 utsätts for storre risk om de åker bil än flyg, därfor tillater man att de får sitta i knät. Jag misstänker det tillåts av samma orsaker i Europa.

Vid incheckning kan man bli tvungen att visa pass eller liknande for att säkerställa barnets ålder. Fyller barnet 2 under resan måste det ha egen stol på tillbakaresan, annars är det lagbrott. Hur barnets ålder kan sakerstalls inrikes i Sverige vet jag inte, men i t ex USA kan man vara tvungen att visa en fodelseattest.
    Tack ska kolla det
  • mia maria

Prova att göra en bokning då o se om systemet säger ifrån om du bokar barnet som infant o sedan anger födelsedata...?
    Eller kontakta flybolaget o fråga.
    Eller ring en resebyrå som kan tänkas veta?

F.ö så har jag aldrig hört talas aom att denna regel inte skulle gälla på något flygbolag, utan mig veterligen så är det så det funkar, dvs fyller barnet två år innan hemresan så skall man i bokningen ange att barnet är två år. 

• Anonym
    mia maria skrev 2013-01-09 20:45:32 följande:
    Prova att göra en bokning då o se om systemet säger ifrån om du bokar barnet som infant o sedan anger födelsedata...?
    Eller kontakta flybolaget o fråga.
    Eller ring en resebyrå som kan tänkas veta?

F.ö så har jag aldrig hört talas aom att denna regel inte skulle gälla på något flygbolag, utan mig veterligen så är det så det funkar, dvs fyller barnet två år innan hemresan så skall man i bokningen ange att barnet är två år. 
    Ja, det kanske är så. Men varför skriver de ingenting om det i sina villkor. Förutsätter man att folk "ska" veta sånt?

Jag provade att fylla i allt (utom att betala) och systemet reagerade inte utan hon gick utmärkt att boka som infant.
Svar på tråden Flyga med barn som fyller 2 på resan?