• Migas

Villa vs. Bostadsrätt

Hej, 
    Sitter här och funderar kring vilka de ekonomiska för- och neckdelar det finns med en friköpt villa mot en bostadsrätt.

Anta att vi har två identiska hus på samma plats i Sverige, den ena är en friköpt villa och det andra är ett hus i en bostadsrättsförening. Anta en ränta på 3 %. 

Villan kostar 2 500 000 kronor att köpa, vilket ger 250 000 kronor som betalas direkt i insats. Här betalar man bara ränta och amortering på lånet, vilket om man bortser räntan kan sägas att man betalar till sig själv då man får tillbaka det mesta då man säljer bostaden. Räntekostnaden i detta fall blir 5 625 kronor  per månad. ((2 250 000 *0,03)/12).  

Därtill kommer kostnader på ca. 2000 kronor per år för sophämtning, kostnad för vatten och avlopp omkring 5000 kronor per år (baserat på 4 personer), kostnad för sotning (om man eldar själv) mellan 500 - 1000 kronor per år. Måla om och andra större renoveringar utvändigt görs inte så ofta så låt oss säga en genomsnittlig kostnad för detta på 2000 kronor per år (rimligt?). Detta ger oss en kostnad på 10 000 kronor per år i kostnader per år utöver ränta och amorteringar.  

Bostadsrätten kostar 2 000 000 kronor, dock så tillkommer ju en avgift på föreningen på säg omkring 4000 kr/månad, vilket ger en årskostnad på 48000 kronor Räntekostnaden i detta fall blir 4500 kronor.  Avgiften är ju pengar som du inte får tillbaka om du säljer, som skall täcka behovet av utvändiga renoveringar under året. Därutöver så kommer även ränta och amorteringar på lånet. 

Skillnaden emellan egna kostnader för villan och avgiften till föreningen för bostadsrätten blir då 38 000 kronor per år. Dock så borde räntekostnaderna för villan vara något högre då den är inköpt för en större summa pengar och givet samma amorteringar så blir läget sinsemellan oförändrat genom åren.  

500 000/ 38 000 = 13,16 år innan det villan kostade mer är uppätet av avgiften till föreningen, därefter kostar det mer att äga bostadsrätt i detta exemplet.  Något eller några år mer om man ska ta hänsyn till den större räntekostnaden för villan,  vilken första månaden ligger på 1125 kronor. 

Ni som äger en villa eller bostadsrätt hur står sig mina hypotetiska (dock uppkollade fakta men inte generellt för samma kommun) mot hur det förhåller sig i verkligheten.  Några brister? Något jag inte tänkt på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-07 18:33
    Intressant att läsa vad folk har för tankar och erfarenheter/kunskap inom området.

Om vi bortser från det ekonomiska och kollar rent allmänt på bostadsrätt vs. villa. Vad föredrar du och varför?

• Svar på tråden Villa vs. Bostadsrätt
  • Migas
    Annaeu skrev 2013-01-06 21:59:05 följande:
    Det finns ju fler aspekter än det ekonomiska.
    För mig är friheten att kunna gå ut när man vill, odla och se blommor växa, grilla när man vill, sätta sig i solen när man kommer hem från jobbet en viktig faktor som ska vägas in när man väljer bostad. Saker som är värdefullt i mitt liv.
    Självklart är det massa mer saker man ska ta hänsyn än rent ekonomiska  vid köp av vilken bostad man än väljer, men nu var jag främst intresserad av de ekonomiska bitarna vad det gäller för och nackdelar med de båda alternativen. Menar du att du har helt olika förutsättningar för frihet gällande odling, grillning osv om du väljer att bo i en bostadsrätt mot en villa?  

Om vi har två hus bredvid varandra med lika förutsättningar vad det gäller utsikt, natur osv. Den ena är en friköpt villa och den andra är en bostadsrätt, vilken skulle du välja i den situationen?
    Studentpappa skrev 2013-01-06 22:26:51 följande:
    Alltså blir inte fönstren dåliga byter man inte, men bor du i ett hus kanske 30-40 år och det dessutom inte är nytt när du flyttar in så är det rätt stor sannolikhet att du åker på ett fönsterbyte.
    Vi har en vedanläggning som har en teoretisk livslängd på 20-40år. Den är 23 år idag och har krävt en del mindre renoveringar, jag vill dock bort från vedhanteringen och tänker därför byta till bergvärme. Det finns ingen nackdel med att göra något själv om du har kunskapen, men ibland är det skönt att slippa. Jobbar du heltid och ska göra en större renovering/tillbyggnad på kvällar och helger tar det fruktansvärt lång tid. Jag väljer villa alla dagar i veckan men jag gillar också det extra arbetet den medför.
    Självklart gör man inte det, men det brukar ju alltid finnas rekommendationer att de bör bytas med si och så många års mellanrum, men självfallet gäller det inte i alla fall. 

Det var inte riktigt så jag mena med även om du har en villa kan du ju leja bort jobbet om du inte orkar eller kan göra det själv. Enda skillnaden där mot en bostadsrätt är väl att du inte behöver bry dig alls i det senare fallet. Vad för typ av hus är det ni köpt? Tegel? trä? Ålder?
    ardath bey skrev 2013-01-06 22:57:29 följande:
    Avskrivning innenär att vad man köper huset för tas som en kostnad uppdelat på allt från 40 till 200 år (det finns ett stort tillåtet spann). Den kostnaden ska bostadsrättsägarna betala genom avgiften. På detta vis får föreningen in pengar som ofta går till amorteringar t.ex.
    I din villa för 2,5 mkr skulle du lämpligtvis lägga undan 40 tkr per år som en tänkt kostnad. 
    Ok, hade koll på begreppet som sådan men inte vad det innebar och hur det användes i detta sammanhang. Tack för bra information  
    nichya skrev 2013-01-07 10:55:14 följande:
    Är inte insatsen som ska betalas direkt på 15%? inte 10%. Vilket betyder att det behövs 375 000 sparat för villan (om den kostar 2 500 000), över 400 000 med lagfart. Det är 100 000 kr mer än bostadsrätten. Mycket mer pengar att spara undan för att kunna köpa för villan.
    Kanske stämmer, då har den i så fall höjts ganska nyligen. För har för mig att för ett tag sen så låg den på tio procent, om jag inte minns helt tokigt. Alltså 10 % var obligatorisk men att de gärna såg att man betalade 15%.

Det är visserligen sant, men utgick i exemplet från att man hade de pengarna som behövdes för att köpa villa och alltså betala kontantinsaten och tog mer fasta på de kostnader och merkostnader som köpet innebar i sin helhet och som uppkommer därefter.

Det är klart det är stor skillnad i pengar att betala på direkten, men är det tillräckligt stor för att det ska väga över att man väljer bostadsrätten i det fallet om man tvekar, eller är det mer kommande löpande utgifter som spelar in? 
    Gladskit skrev 2013-01-07 12:47:57 följande:
    Jag tycker inte bara man kan jämföra kostnader rakt upp och ner heller utan också hur man tänker sig att leva och vad man planerar för. Vad har man för möjlighet att spara ihop buffert, hur ser ekonomin ut, hur många barn vill man ha (räcker utrymmena långsiktigt) och hur kommer ekonomin att se ut, vad har man för intressen (trädgård?), vad har man för kunnande inom snickeri/vvs/el osv. som kan tänkas behövas?

Sen ser det också väldigt olika ut när det gäller vad som ingår i kostnaden för brf, samt för samfällighet/villaägarförening om det finns någon sådan dit man flyttar. När vi bodde i brf har vi haft två modeller, på ena stället ingick både hushållsel, vatten och kabeltv i avgiften. På andra stället ingick bara vattnet, hushållsel och leverantör av kabeltv valde man själv. Nu bor vi radhus (ej brf) men här finns ändå en samfällighet som vi betalar en avgift till som bekostar sophämtning, sandning och skottning vintertid samt kabeltv + bredband.
    Det kanske man inte kan, men det kan skapa en bättre uppfattning om vad för kostnader som finns för de båda alternativen och vilka för och nackdelar det finns med dessa.  

Hur menar du att ekonomin är avgörande för vilket alternativ man väljer? Jag förstår till viss del hur du tänker gällande buffert, trädgård, att kunna reparera själv osv. Men hur påverkar antalet barn om man väljer villa eller brf då det idag finns många större bostadsrättradhus med lika många rum som ett friköpt radhus/villa?

Det är väl sant att vad som ingår i brf variera kraftigt men då också den månatliga avgiften. Hade inte tänkt på samfälligheter odyl. men det är klart att det borde vägas in i bilden. 

Jag har fått lite den uppfattningen, när jag läst om brf, att de som köper brf gör det utav en av följande anledningar: 1) De vill inte ha trädgård och eller behöva måla om huset, men vill ändå ha möjligheten att inreda sin bostad som de önskar, därav brf istället för hyresrätt.  2) De har inte råd med den större kontantinsatsen eller den buffert som är önskvärt för en villa så brf är någon kompromiss eller ett mellansteg till de har råd med villa. Rätta mig gärna om jag har fel eller om du har andra bra anledningar till varför en brf är att föredra framför friköpt villa/radhus. 

Nu när du bott i båda alternativen vad är de största generella för- och nackdelarna med båda alternativen?
  • Annaeu

TS, har nog inte läst inläggen så noga. Jag trodde det handlade om att bo i hus eller lägenhet.

Skrev helt utifrån min synvinkel och vad jag värderar i bostadsfrågan.

• Gladskit
    Migas skrev 2013-01-07 18:31:52 följande:
    Jag har fått lite den uppfattningen, när jag läst om brf, att de som köper brf gör det utav en av följande anledningar: 1) De vill inte ha trädgård och eller behöva måla om huset, men vill ändå ha möjligheten att inreda sin bostad som de önskar, därav brf istället för hyresrätt.  2) De har inte råd med den större kontantinsatsen eller den buffert som är önskvärt för en villa så brf är någon kompromiss eller ett mellansteg till de har råd med villa. Rätta mig gärna om jag har fel eller om du har andra bra anledningar till varför en brf är att föredra framför friköpt villa/radhus. 

Nu när du bott i båda alternativen vad är de största generella för- och nackdelarna med båda alternativen?
    Men för att man ska kunna jämföra rakt av, som jag förstår att du vill kunna göra, så måste man veta vad avgiften är på brf'en samt vad som ingår i en ev. samfällighet. Ibland har man garage i länga, då ingår garageavgift samt underhåll på garagen. Ibland (som i vårt fall) har man samlat kostnader som drabbar alla hushåll i en gemensam samfällighet där vi gått ihop om sånt som sopsortering, halkbekämpning och kabeltv/bredband för att inte alla hushåll ska behöva ordna avtalen själv. Det blir billigare för oss alla med gruppavtal och alla har varit överens om leverantör osv. Även elen skulle vi kunna upphandla på det sättet om medlemmarna i samfälligheten (12 fastigheter) så önskade, det har varit uppe tidigare.

För oss var största anledningen att flytta från brf till eget ägande att få uteplats och liten tomt. Det hade gått lika bra med bostadsrättsradhus eller lägenhet med markplan men det finns inte i närheten så då hade vi inte så mycket val. Annars hade vi nog gärna bott kvar i brf med tanke på att vi också har ett lantställe som kostar i både tid, pengar och engagemang. I en brf har du inte heller samma ansvar. Det är väl den tyngsta biten.

Hur familjebilden kan, jo då tänker jag på framtiden och hur man ser på sitt boende. Vill du bygga om planlösningen när familjen växer? I brf krävs ofta styrelsens godkännande, i hus får du bestämma själv. Och räcker utrymmena till? Vad är lättast att sälja där du bor, om ni måste flytta, brf-radhus eller friköpt?

Vidare, när lånet på brf'en är avbetalt kvarstår avgiften varje månad. När lånet på huset är avbetalt har man bara driften att stå för. Hur går det ihop med de inkomster man tänker sig att man har genom livet med föräldraledigheter och så småningom pension? Alternativt om du bor i en storstadsregion så kanske du inte amorterar alls utan fortfarande kommer ha x antal miljoner i lån när du börjar närma dig pension. Vill du då fortsätta bo kvar? 40-och 50-talisterna idag har ju ofta gjort det i och med att de inte har några lån kvar och bor väldigt billigt. Men så kommer det kanske inte att bli för oss som köper hus nu. I det läget kanske man hellre bor i brf så att man inte behöver stå för så stor risk själv plus att man inte har samma ansvar för underhåll etc när man blir äldre?
  • ardath bey

Ms H: inte nödvändigtvis amortering. Men ska man göra en hyfsat relevant jämförelse bör man räkna avskrivningar på sitt hus. Klarar man av det i sin ekonomi innebär det dessutom att man har råd att amortera.

• Ms H
    Migas skrev 2013-01-06 21:34:41 följande:

Jag inser nu att jag trodde hade skaplig koll men verkar ha missat några saker som kanske är viktiga men kanske inte pratas lika mycket om som det andra i vardagliga sammanhang.  Visste inte att man kunde göra skatteavdrag på räntan. Vad skulle du säga att du i genomsnitt lägger på utvändiga renoveringar under säg en tio-års period? 

Nu har jag kollat och tänkt lite. Sen jag flyttade in här, för snart 8 år sedan, har "jag" lagt om takpapp på en del av taket, kostade ca 10 000 kr. Jag har målat en del av fönstrena en gång, hittar ingen prisuppgift på det, men kanske 2 000 kr plus en massa svordomar. Jag har bytt två fönsterrutor, 500kr/st. Sen är fasaden målad samt alla fönster utvändigt målade, kostnad drygt 25 000 kr. Tätning av fönster (är det utvändigt?) för ca 500 kr. Bytt ut ett platstak ink stommen, kostnad drygt 2 000 kr. I vår är det dags för ytterligare några fönster, det ska grävas för omkoppling av dagvatten och ett platstak (ej stommar, de ska bara målas) ska bytas ut. 

Utöver det har det byggts en altan, men det är ju inte underhåll. Byte av tv-antenn, räknas det?

Så... typ 40 000/8= 5000kr/år hittills i utvändigt underhåll.  
  • Migas
    Annaeu skrev 2013-01-07 18:58:36 följande:
    TS, har nog inte läst inläggen så noga. Jag trodde det handlade om att bo i hus eller lägenhet.
    Skrev helt utifrån min synvinkel och vad jag värderar i bostadsfrågan.
    Då förstår jag dina argument om det var hyresrätt du jämförde med och vi vet väl redan nu att vi inte vill bo kvar i en hyresrätt hela livet utan vill gärna bo i egen villa/brf så snart som möjligt. Väntar väl främst på att vi ska få mer än en fast inkomst, då vi känner oss ganska redo att flytta annars. Hur bor du/ni?
    Gladskit skrev 2013-01-07 19:05:30 följande:
    Men för att man ska kunna jämföra rakt av, som jag förstår att du vill kunna göra, så måste man veta vad avgiften är på brf'en samt vad som ingår i en ev. samfällighet. Ibland har man garage i länga, då ingår garageavgift samt underhåll på garagen. Ibland (som i vårt fall) har man samlat kostnader som drabbar alla hushåll i en gemensam samfällighet där vi gått ihop om sånt som sopsortering, halkbekämpning och kabeltv/bredband för att inte alla hushåll ska behöva ordna avtalen själv. Det blir billigare för oss alla med gruppavtal och alla har varit överens om leverantör osv. Även elen skulle vi kunna upphandla på det sättet om medlemmarna i samfälligheten (12 fastigheter) så önskade, det har varit uppe tidigare.

För oss var största anledningen att flytta från brf till eget ägande att få uteplats och liten tomt. Det hade gått lika bra med bostadsrättsradhus eller lägenhet med markplan men det finns inte i närheten så då hade vi inte så mycket val. Annars hade vi nog gärna bott kvar i brf med tanke på att vi också har ett lantställe som kostar i både tid, pengar och engagemang. I en brf har du inte heller samma ansvar. Det är väl den tyngsta biten.

Hur familjebilden kan, jo då tänker jag på framtiden och hur man ser på sitt boende. Vill du bygga om planlösningen när familjen växer? I brf krävs ofta styrelsens godkännande, i hus får du bestämma själv. Och räcker utrymmena till? Vad är lättast att sälja där du bor, om ni måste flytta, brf-radhus eller friköpt?

Vidare, när lånet på brf'en är avbetalt kvarstår avgiften varje månad. När lånet på huset är avbetalt har man bara driften att stå för. Hur går det ihop med de inkomster man tänker sig att man har genom livet med föräldraledigheter och så småningom pension? Alternativt om du bor i en storstadsregion så kanske du inte amorterar alls utan fortfarande kommer ha x antal miljoner i lån när du börjar närma dig pension. Vill du då fortsätta bo kvar? 40-och 50-talisterna idag har ju ofta gjort det i och med att de inte har några lån kvar och bor väldigt billigt. Men så kommer det kanske inte att bli för oss som köper hus nu. I det läget kanske man hellre bor i brf så att man inte behöver stå för så stor risk själv plus att man inte har samma ansvar för underhåll etc när man blir äldre?
    Jo, självklart behöver man ha mer specifik information angående vad som ingår i den avgift man eventuellt betalar, men det finns ju stora skillnader som allt som oftast skiljer sig åt mellan de båda alternativen som jag förstått det, som att utvändiga renoveringar i brf ingår tex. Sen kanske man kommer till helt andra slutsatser om man tar hänsyn till mer detaljer kring det specifika huset i fråga, 

Så även en hyresrätt som radhus eller lägenhet med egen grönyta var ett alternativ i erat fall? Har ni Ert boende idag ganska centralt eftersom ni finner behov av ett sommarställe eller är det mer för att kunna åka bort och mer koppla av under sommarhalvåret? 

Ok. då förstår jag mer vad du menar och att du inte bara syftade på storleken utan allt annat runt omkring med. Vi lutar väl främst åt att köpa en villa när det blir aktuellt, kanske till stor del pga att både sambon och jag är uppväxta i villa och har kanske inte så stor kunskap om vad ägande i brf innebär egentligen.

Jo, det var väl lite det som var min poäng att i slutändan borde det bli billigare med en villa än brf, eftersom du betalar mer i avgift till föreningen än vad det kostar med renoveringar odyl av en villa eftersom det ska täcka löner och dyl och att du betalar det oavsett om det är något som måste göras eller inte eller om det påverkar din lägenhet eller om det mesta det året går till att totalrenovera andra lägenheter i föreningen. Det känns mer som en investering att köpa en villa än att köpa en bostadsrätt i om detta. Håller du med mig?  

Min sambo har hört från en fd kollega som påstod att det är bra att inte betala av bostadslånet helt utan spara en del för annars åker man på någon skatt. Vet du vad denna person kan syfta på? 

Båda dina inlägg tycker jag var informativa och bra och gav iaf mig mer kunskap om lite mer vad ägande i brf innebär och har kanske till viss del även gjort brf mer värt att fundera kring för vår del. All kunskap om brf sen tidigare är det jag läst om på Internet och till viss del en sambos släkting som bor i brf, men den enda fördelen de lagt fram är att det är skönt att slippa renoveringar utvändigt, vilket känns som en klen anledning till att välja brf framför villa i mina öron om det varit den enda.  Dock är vi väl intresserade av att bo i utkanten av en stad eller  utanför men med vettigt pendelavstånd till matvarubutiker odyl, så kanske inte finns så mycket brf just där utan är vanligare med villa. 
  • Gladskit

Vi hade gärna bott kvar i brf om vi haft möjlighet. Dels för att jag pendlar till jobbet och vill bo centralt med nära till buss-och tågstation. Och just eftersom vi har lantstället. Det finns i familjen sedan tidigare och används för rekreation. Vi har många vänner som lagt dyra pengar på hus och som sedan är hemma hela somrarna. Det är inget alternativ för oss, det är miljöomväxlingen som är det viktiga. Vi är på landet två helger per månad samt hela somrarna så det har hög prio för oss. Därför köpte vi också ett hus som var hyfsat nytt och lätt att underhålla. Därmed inte sagt att det är billigt, vi har höga lån och det kommer behövas underhåll framöver som vi måste ha buffert för. Samtidigt har vi landet som vi absolut inte vill skiljas ifrån så om vi hamnar i en situation då vi måste välja så har vi alltid sagt att vi hellre bor i lägenhet och har kvar landet än att bo i hus.

I mångas ögon är nog hus det bästa, då har man lyckats och nått sitt mål liksom. Men så får man inte se det, det är absolut inte alla som ens vill bo i hus utan som trivs ypperligt med lägenhet, hyres eller brf. Jag har också vänner som inte vet riktigt om de vill bo kvar på orten. Inte sjutton köper de hus för flera miljoner, nej då har de hellre hyresrätt och frihet att säga upp sitt avtal och flytta den dagen de känner för det.

En sista sak jag kom på med brf är att man kan drabbas av förnyelse och renovering som man inte alls är sugen på. Det hände i ett av våra tidigare boenden. Det skulle renoveras och det var föreningen som fattade beslut i och med att det handlade om ytor och funktioner i lägenheterna som stod under brf'ens ansvar. I de lägena har man inte så mycket att säga till om och om inte brf'en är jättegammal och har väldigt stabil ekonomi så innebär den typen av renoveringar i princip alltid avgiftshöjningar. Och att även i en brf kan man ju behöva lägga pengar på underhåll. Man vill måla om, byta ut något i köket utöver ursprungsstandarden eller renovera upp badrummet. Brf'en kanske tycker att det räcker att göra detta om 10 år men du vill göra det nu typ.

• Ms H

Skatt för att man betalar av bolånen? Låter väldigt konstigt...

Hur är det förresten i bfr-villa.. I brf-lgh hör stammarna till föreningen, en vattenläcka som inte sker _i_ badrummet/köket, är därför föreningens. Är det lika i villa?

• Migas
    ardath bey skrev 2013-01-07 19:35:04 följande:
    Ms H: inte nödvändigtvis amortering. Men ska man göra en hyfsat relevant jämförelse bör man räkna avskrivningar på sitt hus. Klarar man av det i sin ekonomi innebär det dessutom att man har råd att amortera.
    Du skrev tidigare att avskrivningsperioden kunde variera kraftigt, finns det några råd eller riktlinjer kring hur man väljer hur många år som är lämplig avskrivningsperiod? Du nämnde även 40 000 kr i samma inlägg hur kom du fram till den siffran, utifrån egen kunskap eller från mer allmänna beräkningar? 
    Ms H skrev 2013-01-07 19:41:06 följande:

Nu har jag kollat och tänkt lite. Sen jag flyttade in här, för snart 8 år sedan, har "jag" lagt om takpapp på en del av taket, kostade ca 10 000 kr. Jag har målat en del av fönstrena en gång, hittar ingen prisuppgift på det, men kanske 2 000 kr plus en massa svordomar. Jag har bytt två fönsterrutor, 500kr/st. Sen är fasaden målad samt alla fönster utvändigt målade, kostnad drygt 25 000 kr. Tätning av fönster (är det utvändigt?) för ca 500 kr. Bytt ut ett platstak ink stommen, kostnad drygt 2 000 kr. I vår är det dags för ytterligare några fönster, det ska grävas för omkoppling av dagvatten och ett platstak (ej stommar, de ska bara målas) ska bytas ut. 

Utöver det har det byggts en altan, men det är ju inte underhåll. Byte av tv-antenn, räknas det?

Så... typ 40 000/8= 5000kr/år hittills i utvändigt underhåll.  
    Bra sammanställning du har gjort över dina kostnader för underhåll, så att anta ett årligt underhåll på 5 000 - 10 000 kr per år måste då kunna anses som en ganska rimlig kostnad för underhåll? 

Jag har dålig koll på vad som räknas som underhåll men är tveksam till om byte av Tv-antenn borde räknas in då det inte tillhöra byggnaden, såsom väggar, tak, fönster och dörrar utan mer är ett extra tillbehör om än nödvändigt, men det kanske räknas med just av den anledningen?  
  • Ms H
    ardath bey skrev 2013-01-07 19:35:04 följande:

Hmm, jag förstår inte riktigt hur du menar. Säg att man köper ett hus för 2 500 000 kr. Hur bör man räkna med avskrivning då? Är det olika beroende på lånegrad? Hur skiljer det sig om man lånar 100%, 50% respektive 0% i så fall?
Svar på tråden Villa vs. Bostadsrätt