Annaeu skrev 2013-01-06 21:59:05 följande:
Det finns ju fler aspekter än det ekonomiska.
För mig är friheten att kunna gå ut när man vill, odla och se blommor växa, grilla när man vill, sätta sig i solen när man kommer hem från jobbet en viktig faktor som ska vägas in när man väljer bostad. Saker som är värdefullt i mitt liv.
Självklart är det massa mer saker man ska ta hänsyn än rent ekonomiska vid köp av vilken bostad man än väljer, men nu var jag främst intresserad av de ekonomiska bitarna vad det gäller för och nackdelar med de båda alternativen. Menar du att du har helt olika förutsättningar för frihet gällande odling, grillning osv om du väljer att bo i en bostadsrätt mot en villa?
Om vi har två hus bredvid varandra med lika förutsättningar vad det gäller utsikt, natur osv. Den ena är en friköpt villa och den andra är en bostadsrätt, vilken skulle du välja i den situationen?
Studentpappa skrev 2013-01-06 22:26:51 följande:
Alltså blir inte fönstren dåliga byter man inte, men bor du i ett hus kanske 30-40 år och det dessutom inte är nytt när du flyttar in så är det rätt stor sannolikhet att du åker på ett fönsterbyte.
Vi har en vedanläggning som har en teoretisk livslängd på 20-40år. Den är 23 år idag och har krävt en del mindre renoveringar, jag vill dock bort från vedhanteringen och tänker därför byta till bergvärme. Det finns ingen nackdel med att göra något själv om du har kunskapen, men ibland är det skönt att slippa. Jobbar du heltid och ska göra en större renovering/tillbyggnad på kvällar och helger tar det fruktansvärt lång tid. Jag väljer villa alla dagar i veckan men jag gillar också det extra arbetet den medför.
Självklart gör man inte det, men det brukar ju alltid finnas rekommendationer att de bör bytas med si och så många års mellanrum, men självfallet gäller det inte i alla fall.
Det var inte riktigt så jag mena med även om du har en villa kan du ju leja bort jobbet om du inte orkar eller kan göra det själv. Enda skillnaden där mot en bostadsrätt är väl att du inte behöver bry dig alls i det senare fallet. Vad för typ av hus är det ni köpt? Tegel? trä? Ålder?
ardath bey skrev 2013-01-06 22:57:29 följande:
Avskrivning innenär att vad man köper huset för tas som en kostnad uppdelat på allt från 40 till 200 år (det finns ett stort tillåtet spann). Den kostnaden ska bostadsrättsägarna betala genom avgiften. På detta vis får föreningen in pengar som ofta går till amorteringar t.ex.
I din villa för 2,5 mkr skulle du lämpligtvis lägga undan 40 tkr per år som en tänkt kostnad.
Ok, hade koll på begreppet som sådan men inte vad det innebar och hur det användes i detta sammanhang. Tack för bra information
nichya skrev 2013-01-07 10:55:14 följande:
Är inte insatsen som ska betalas direkt på 15%? inte 10%. Vilket betyder att det behövs 375 000 sparat för villan (om den kostar 2 500 000), över 400 000 med lagfart. Det är 100 000 kr mer än bostadsrätten. Mycket mer pengar att spara undan för att kunna köpa för villan.
Kanske stämmer, då har den i så fall höjts ganska nyligen. För har för mig att för ett tag sen så låg den på tio procent, om jag inte minns helt tokigt. Alltså 10 % var obligatorisk men att de gärna såg att man betalade 15%.
Det är visserligen sant, men utgick i exemplet från att man hade de pengarna som behövdes för att köpa villa och alltså betala kontantinsaten och tog mer fasta på de kostnader och merkostnader som köpet innebar i sin helhet och som uppkommer därefter.
Det är klart det är stor skillnad i pengar att betala på direkten, men är det tillräckligt stor för att det ska väga över att man väljer bostadsrätten i det fallet om man tvekar, eller är det mer kommande löpande utgifter som spelar in?
Gladskit skrev 2013-01-07 12:47:57 följande:
Jag tycker inte bara man kan jämföra kostnader rakt upp och ner heller utan också hur man tänker sig att leva och vad man planerar för. Vad har man för möjlighet att spara ihop buffert, hur ser ekonomin ut, hur många barn vill man ha (räcker utrymmena långsiktigt) och hur kommer ekonomin att se ut, vad har man för intressen (trädgård?), vad har man för kunnande inom snickeri/vvs/el osv. som kan tänkas behövas?
Sen ser det också väldigt olika ut när det gäller vad som ingår i kostnaden för brf, samt för samfällighet/villaägarförening om det finns någon sådan dit man flyttar. När vi bodde i brf har vi haft två modeller, på ena stället ingick både hushållsel, vatten och kabeltv i avgiften. På andra stället ingick bara vattnet, hushållsel och leverantör av kabeltv valde man själv. Nu bor vi radhus (ej brf) men här finns ändå en samfällighet som vi betalar en avgift till som bekostar sophämtning, sandning och skottning vintertid samt kabeltv + bredband.
Det kanske man inte kan, men det kan skapa en bättre uppfattning om vad för kostnader som finns för de båda alternativen och vilka för och nackdelar det finns med dessa.
Hur menar du att ekonomin är avgörande för vilket alternativ man väljer? Jag förstår till viss del hur du tänker gällande buffert, trädgård, att kunna reparera själv osv. Men hur påverkar antalet barn om man väljer villa eller brf då det idag finns många större bostadsrättradhus med lika många rum som ett friköpt radhus/villa?
Det är väl sant att vad som ingår i brf variera kraftigt men då också den månatliga avgiften. Hade inte tänkt på samfälligheter odyl. men det är klart att det borde vägas in i bilden.
Jag har fått lite den uppfattningen, när jag läst om brf, att de som köper brf gör det utav en av följande anledningar: 1) De vill inte ha trädgård och eller behöva måla om huset, men vill ändå ha möjligheten att inreda sin bostad som de önskar, därav brf istället för hyresrätt. 2) De har inte råd med den större kontantinsatsen eller den buffert som är önskvärt för en villa så brf är någon kompromiss eller ett mellansteg till de har råd med villa. Rätta mig gärna om jag har fel eller om du har andra bra anledningar till varför en brf är att föredra framför friköpt villa/radhus.
Nu när du bott i båda alternativen vad är de största generella för- och nackdelarna med båda alternativen?