Hej, å ä ö
Stort Grattis till din lilla bebis!
Jag tror att det är mycket vanligare än vad nyblivna mammor pratar om att känna just som du gör.
Efter att barnet är fött får man massor med hormoner som åker berg och dal bana i kroppen.
Det är inte konstigt att inte känna igen sig själv + att med en liten bebis ska man få in en ny vanor och lära känna sin bebis.
Jag hade en jobbig graviditet med nummer 2 som nu är 14 månader och nu jobbig graviditet med foglossning med nummer 3.
2ans förlossning var bra, men jag var mycket upp och ned i humöret det första halvåret. Vissa dagar fast bebisen var några månader gammal så hann jag knappt klä på mig.
Min andra hälft försökte stötta men blev själv trött av att jag behövde hjälp på kvällar och nätter framför allt, vår lilla hade kolik på kvällarna och just kvällar jobbade min man
Jag tyckte det var jobbigt att inte kunna ha MINA kläder efter 2 månader och en dag gick jag och köpte lite nya kläder till mig själv för att känna mig mer som mitt vanliga jag innan graviditeten, för mig hjälpte det ganska mycket.
Jag menar inte att du ska gå och köpa en ny garderob så blir allt bra, och kanske kan du komma i dina kläder innan du blev gravid redan. Men det hjälpte mig att känna mig mer som mitt gamla jag.
Jag blev också mer nere och lättirriterad pga av sömnbrist, trots att jag vet att man ska vila/sova när bebisen sover så hade jag svårt med det, då vill jag få saker gjorda och få lite tid för mig själv.
Har du vänner och bekanta som kommer och hälsar på och avlastar lite? Orkar du gå ut och träffa andra mammor och barn eller känns det som ett för stort projekt?
Jag började känna att jag ville ut och hitta på saker när min bebis var 3 månader, då kändes det kul igen. Innan var
gjorde jag det för att "man ska".
Onskar verkligen inte att du ska känna dig ensam om att känna som du gör, min man uttryckte sig, som att jag fortfarande hade alla gravidhormoner fast jag inte är gravid längre + bebis hormoner och lite babyblues samtidigt... konstigt att man inte känner sig som "vanligt" då, vem kan det?
Styrkekram till dig!