Inlägg från: Petite Jasmine |Visa alla inlägg
  • Petite Jasmine

Sex med prostituerad, erfarenheter?

Sanna Gosing skrev 2013-01-06 12:31:25 följande:
    Varför slutade du att prostituera dig?
    Socialtjänsten tog mina barn på grund av att jag sålde sex - trots att jag aldrig gjort det i deras närvaro eller ens i mitt hem; inte ens i min hemstad. Trots att socialstyrelsen säger föjande (www.socialstyrelsen.se/publikationer2011/2011-3-5):

"Kvinnor och män som säljer sexuella tjänster
    har mycket varierande livsvillkor och omsorgsförmåga, och därför är det
    också problematiskt att inkludera prostitutionserfarenheter som en riskfaktor i sig själv."

Inget att tillägga, det är så tydligt det bara kan vara.

"Socialstyrelsens lägesrapport från 2007 beskriver ett brett spektrum av
    villkor och former för prostitution utifrån intervjuer med personer som
    har erfarenhet av att sälja sex. När det gäller olika former av prostitution
    finns det personer som säljer sex tillfälligt eller kombinerar det med andra sysselsättningar, studier eller sjukpension, medan andra ser det som
    sin huvudförsörjning. Det finns personer som säljer sex som s.k. eskort,
    som också kan innefatta mer än sexuell kontakt genom “autentisk” social
    och personlig service, t.ex. att bistå vid shoppingrundor, vara sällskap
    vid lyxiga societetstillställningar, vara resesällskap (se även Bernstein
    2007). Vissa personer uppger att de med pengar som viktig drivkraft säljer sex i egen regi, är fria från missbruk och inte upplever psykisk ohälsa."

Att gå på gatan med nålar i armarna är alltså inte alltid med i arbetsbeskrivningen som sexarbetare.

"Mellan ytterligheterna fullgott och klart bristfälligt föräldraskap finns en gråzon som gör att man i en bedömning behöver
    ta hänsyn till kompenserande faktorer i barnets eller familjens nätverk"

Jag är som sagt lyckligt lottad med ett fantastiskt nätverk, som jag byggt upp just för att jag alltid vill ha de bästa råden och rönen som finns. Därmed inte sagt att jag är osjälvständig i mitt föräldraskap, utan bara helt enkelt ödmjuk inför den kunskap som finns.

"Det är inte förälderns prostitutionserfarenheter i sig,
    utan omständigheterna
    i det enskilda fallet, som
    avgör om det finns behov
    av insatser för barnet"

Socialstyrelsen skriver detta om och om igen, så det går inte att missförstå budskapet.

"Föräldrar med prostitutionserfarenheter är ingen homogen grupp och
    konsekvenserna för deras barn kan därför variera. Det går därför inte
    att identifiera särskilda tecken hos barn som lever med föräldrar som är
    involverade i prostitution. "

Ännu ett förtydligande, och ett mycket viktigt sådant.

"De tre prostitutionsenheterna ansåg t.ex. inte att barnavårdsanmälningar ska göras per automatik när en person som säljer sex har
    minderåriga barn. Prostitutionen behöver inte betyda att barnet far illa"

Prostitution är inte skäl för att göra en anmälan. Och ännu en upprepning. Börjar det gå in?

"...exempel på när man ansåg att barn
    far illa. Ett sådant exempel var om prostitutionen bedrevs i hemmet och
    barnet kom i kontakt med kunderna. Ett annat exempel var om barnet
    lämnades utan tillsyn, och i övrigt inte fick grundläggande omvårdnad
    och omsorg."

När jag sålde sex var jag till och med flera mil bort från vårt hem, och mina barn. Som alltid så är jag ambitiös i det mesta jag tar mig för och tänker stora marginaler.

"Grunden för ett samtal är att inte döma och att visa föräldern respekt
    (Socialstyrelsen 2009d). I detta sammanhang är det viktigt att framhålla
    att det inte är prostitutionen i sig som avgör om en förälder kan tillgodose
    barnets behov eller inte"

Hur övertydlig kan man vara? ;)

En del myndighetspersoner verkar tro att de minsann inte är dömande och att de är öppensinnade i sina samtal med mig bara för att de inte nedlåter sig att använda ordet Hora (men väl det minst lika illa offerordet prostituerad, trots att jag ber dom använda ordet eskort) eller (öppet) säger att det jag gör/gjort är vidrigt. Det är alltså så långt deras respekt och tålamod kan sträcka sig. Men vill man ha ett seriöst öppet bemötande så kopplas deras reptilhjärna och magkänsla på och de får svårt att dölja sin avsmak och dömer mer än gärna ut allt som har med sexarbete att göra, drar sig inte för att säga hur dåligt de tycker att det är och alla som tar emot ersättning för sex måste ha någon slags psykisk störning. Man återger till exempel mina ord med tydlig sting utav sarkasm när man i utredningen skriver "sina så kallade 'dejter'".

"Det handlar om att
    ta reda på under vilka villkor föräldern säljer sex, hur det yttrar sig och
    hur det påverkar det enskilda barnet."

Det kräver att man klarar av att se att sälja sex kan ta sig många former, och kanske rucka på invanda och tvärsäkra föreställningar.

De säger glasklart och tydligt att:

"Avgörande för föräldrars förmåga är alltså inte (Socialstyrelsens egen fetning av ordet 'inte') om en förälder är involverad i prostitution eller inte, utan hur för-
    äldern kan tillgodose barnets behov."

Så tydlig kan man vara ;)

Jag har sedermera fått upprättelse och socialchefen fick avgå + massiv kritik av socialstyrelen - men nu är det pappan som är rättshaverist och har bestämt att han hellre tar böter än följer 50/50-umgänget och vårdnaden som tingsrätten bestämt, vilket innebär att jag inte fått se mina barn på 1,5 år bortsett från ett fåtal gånger i vintras. Motivationen att hjälpa en hora är slående i det här samhället... Jag ska upp och processa igen nu i februari.
    (Hunter applåderar väl åt att horor förtjänar den skit de får... Fan sterlisera oss vet ja!) 
    Sexarbetare, bloggare och debattör om sexindustrin. Medlem i Rose Alliance, riksorganisationen för sex- och erotikarbetare.
  • Petite Jasmine
    Anonym (Hunter) skrev 2013-01-06 12:37:26 följande:
    hahah jag har aldrig sett någon kunna ordbajsa som dig och då jobbar jag ändå med människor som använder ordbajsning som livlina :) Lugn nu pojk lugn.......dina inlägg säger mer om dig än om mig :)

Prostitution räknas som världens äldsta yrke och har väl funnits sedan tidernas begynnelse och ändå INTE lyckats bli något normalt eller accepterat så att jämföra det med bilindustrin etc är ju bara patetiskt och du drar verkligen till sista halmstrået i din argumentation.

Nu orkade jag faktiskt inte ens läsa igenom hela ditt inlägg, för så mycket skitsnack och meningslöst dravel orkar jag inte läsa mig igenom men av det jag såg så kunde jag snabbt konstatera att du använder dig av  abstrakt och meningslöst härskartaktik för att försöka bevisa...ja vad egentligen? Inte ett skit då hela din text var en enda ihopsvamlad abstrakt skithög och du kritiserar mig för att sakna saklighet :)

Vad exakt menar du att jag ska skaffa mig kunskap om? Horeri eller? Skaffa dig ett liv och försök för en gångs skull även skaffa dig ett ligg där du inte behöver öppna plånboken efteråt ...det skulle nog göra dig lite gott :)
    Falskt!

Se avsnittet Historia på wikipedia: sv.wikipedia.org/wiki/Prostitution

5 horor som förändrade historiens gång:

bokmasken.bloggplatsen.se/2009/11/06/2159143-fem-horor-som-forandrade-historiens-gang/ 
    Sexarbetare, bloggare och debattör om sexindustrin. Medlem i Rose Alliance, riksorganisationen för sex- och erotikarbetare.
  • Petite Jasmine
    Anonym (Hunter) skrev 2013-01-06 12:48:51 följande:
    och trots det är prostitution fortfarande något fult och skamligt så vad exakt är det som är falskt?

Eftersom du uppenbarligen är så stolt över ditt val etc så utgår jag ifrån att allai din omgivning vet om att du prostituerat dig?
    Det är många som är stolta men tvingas leva dubbelliv. Men ja - jag har varit öppen med det. Först ofrivilligt eftersom jag blev outad av illasinnad person som jag tyckte om och litade mycket på. Numera har jag märkt att människor, även om de inte tycker det är nödvändigtvis BRA, så respekterar de mitt beslut. Tyvärr placerar de mig gärna i facket "den lyckliga horor som är undantaget som bekräftar regeln" ungefär. Men men... Man kan inte få allt man önskar. Jag blev iaf inte utfryst och hatad som jag trodde. Jag älskar min familj <3
  • Petite Jasmine
    Sanna Gosing skrev 2013-01-06 12:48:06 följande:
    Nu börjar det blir riktigt spännande. Jag förstår att du inte vill lägga ut besluten av Soc och dylikt. Men det vore ändå intressant att få ta del av lite av deras beslut och argument och dylikt. Det här är en del av myndighetssverige jag inte har sett något av alls.

Ska man gå efter standardfallen i vårdnadstvister är det direkt diskvalificerande att sabotera umgänge med barnen. Då brukar de döma till den andra förälderns fördel om det inte finns väldigt starka skäl att inte göra det. Som du länkat till är prostition inte per automatik ett sådant skäl, så jag hoppas att du kommer att hålla oss uppdaterade om vad som händer?
    Bo Edvardsson kommenterade utredningen såhär:

Det behöver ur källkritisk synpunkt knappast påpekas att en del av de

nämnda tankefelen är av så destruktiv karaktär att det kan räcka med

ett enda av dem för att förkasta hela utredningen och i synnerhet

bedömningsavsnittet.

7. Integritet

När det gäller uppgifter om bl.a. personers sexualliv finns anledning iaktta stor restriktivitet och försiktighet i journaler och utredningar. Utredningen innehåller för mycket och obehövliga detaljer om modern inom detta område. När föräldrar har andra arbeten på samma eller högre risknivå så brukar inte detaljer om arbetet redovisas i utredningarna. Exempelvis arbeten som byggnadsarbetare, taxichaufför, polis, bankkassör, vårdare för farliga personer, smittfarliga arbeten inom sjukvården osv. Det gäller även oavsett känslighet hos uppgifter som en generell saklighetsprincip att utredningstext inte skall belastas med icke behövliga uppgifter. Jag finner hanteringen av moderns integritet vara klandervärd – en allvarlig utredningsetisk fråga.

Och här är socialchefens sparket-brev:

..., ... direktör, och jag hade i mars månad ett möte med ..... och ..... där de från nämndens sida framförde skarp kritik gällande .....s ledarskap – kritiken gällde bemötande samt bristande professionalitet.

De uttryckte en oro för att de inte har förtroende för .... som ansvarig chef på Socialkontor ...... samt för på vilket sätt ..... ledarskap kan komma att påverka enheten.

..... och min bedömning av den sammantaget inkomna kritiken var att den var allvarlig och att en förändring var nödvändig.

..... och jag har tillsammans med ..... gått igenom inkommen kritik och är överens om följande:

1. ..... kommer att from 7 juni på egen begäran avsluta sitt uppdrag som enhetschef på .... och inom ....

Jag hoppas att de kan göra en sådan bedömning den här gången också, som du säger, att umgängessabtoage leder till konsekvenser. Dock är jag inte hoppfull; mitt utgångsläge som hora och det faktum att det gått så lång tid gör att det inte ser ljust ut... Men jag låter tiden gå. De blir större och kan välja då.

• Petite Jasmine
    Anonym skrev 2013-01-06 13:11:07 följande:
    Men det slog dig inte att det kunde påverka dina barn? Du tänkte att det går säkert bra, jag ordnar ju mat på bordet?
    Jag tänkte att det var en del av min privata sexualitet - jag hade helt ärligt (om än naivt) inte en tanke på att mitt sexliv skulle kunna vara en orsak att ifrågasätta mitt föräldraskap. Jag såg det inte som prostitution i början heller; jag träffade ju folk från en vanlig dejtingsida... För mig var prostitution något annat. Men, men  - ung och dum. Men allt händer av en anledning och jag har lärt mig mycket om mig själv, samhället, människor, moral. Jag tror att det hände mig av en anledning och att min historia är viktig att berätta.
  • Petite Jasmine
    Rikard skrev 2013-01-06 13:10:49 följande:
    Håller med. För mig handlar sex om att båda parter ger och får njutning, att båda parter vill ha (eller få) och ge sex.
    När prostituerade talar om att det gör samma sak som andra kvinnor gör, fast de är smarta nog att ta betalt för det, så har jag svårt att hålla med. I min föreställningsvärld så handlar sex om att både män och kvinnor vill ha det för att de själva njuter av det. Inte för att uteslutande "ger" eller "säljer" något till den andra.
    Njae, alltså det där är verkligen olika från kund till kund.

Ibland är det precis samma sak.
    Ibland är det jobb.
    Men jag gillar båda sorterna. Det är givande på olika sätt.

Att jag använder retoriken "ge bort sig själv gratis" är för att vissa kallar det jag gör för att "sälja mig själv" eller "sälja min kropp". För att de ska förstå logikbristen så ger jag igen med samma mynt ;) 
  • Petite Jasmine
    Anonym skrev 2013-01-06 13:21:00 följande:

Så aningslös kan man väl inte vara, det måste vara förnekelse eller megalomani.
    Fina ord gör dig inte mer trovärdig. Jag tycker min naivitet är ett positivt karaktärsdrag och tyder på en positiv syn och tilltro till min omvärld. Men det har mer än en gång försatt mig i knepiga situationer ;)

Nåja, kalla mig vad du vill. Jag tror ändå att oavsett varför just jag fattade det där beslutet och oavsett varför just jag blev outad så finns det en viktig mening med det.
  • Petite Jasmine
    Anonym skrev 2013-01-06 13:23:44 följande:

du jämför en betald barnvakt med en mamma också?
    Det kan vara en intressant jämförelse. Utveckla gärna!
  • Petite Jasmine
    Anonym skrev 2013-01-06 13:28:35 följande:

Det är väl väldigt tydligt vad jag menar?
    Uppenbarligen inte, eftersom jag bad dig utveckla. Det kan ju hända att du har hittat en brist i mitt resonemang. Det här är ett debattforum; jag är här för att testa mina argument. Jag är glad om du har något bra att komma med som får mig att fundera och omvärdera. Jag gör det hela tiden, ibland mer och ibland mindre.

Se så! Ge mig något att fundera på! 
  • Petite Jasmine
    Anonym skrev 2013-01-06 13:30:47 följande:
    Varför hänger du upp dig på orden? Varför trodde du att just DU skulle klara dig trots att andra inte gör det?
    Förtjänar dina barn ett socialt stigma, eller vad menar du!

Att du är prostituerad är en sak, men när man har barn är det inte längre ditt eget problem hur de sociala koderna är. Dina barn har inte ett val.    

För att jag hade kollat upp risker och sådant. Jag ahr aldrig råkat illa ut, annat än av samhället.

Stigmat står Hunter m.fl. för - så det kan du inte lasta mig för. Lika lite som du kan lasta andra minoritetsgrupper för de hatbrott de och deras familj utsätts för. 

Hade jag vetat vad som skulle hända - hade jag gjort ett annat val då?
    Med all säkerhet ja. Det är lätt att vara efterklok.

Men å andra sidan tror jag som sagt att min historia är viktig och att den gör skillnad. 
Svar på tråden Sex med prostituerad, erfarenheter?