Sex med prostituerad, erfarenheter?
"Kvinnor och män som säljer sexuella tjänster
har mycket varierande livsvillkor och omsorgsförmåga, och därför är det
också problematiskt att inkludera prostitutionserfarenheter som en riskfaktor i sig själv."
Inget att tillägga, det är så tydligt det bara kan vara.
"Socialstyrelsens lägesrapport från 2007 beskriver ett brett spektrum av
villkor och former för prostitution utifrån intervjuer med personer som
har erfarenhet av att sälja sex. När det gäller olika former av prostitution
finns det personer som säljer sex tillfälligt eller kombinerar det med andra sysselsättningar, studier eller sjukpension, medan andra ser det som
sin huvudförsörjning. Det finns personer som säljer sex som s.k. eskort,
som också kan innefatta mer än sexuell kontakt genom “autentisk” social
och personlig service, t.ex. att bistå vid shoppingrundor, vara sällskap
vid lyxiga societetstillställningar, vara resesällskap (se även Bernstein
2007). Vissa personer uppger att de med pengar som viktig drivkraft säljer sex i egen regi, är fria från missbruk och inte upplever psykisk ohälsa."
Att gå på gatan med nålar i armarna är alltså inte alltid med i arbetsbeskrivningen som sexarbetare.
"Mellan ytterligheterna fullgott och klart bristfälligt föräldraskap finns en gråzon som gör att man i en bedömning behöver
ta hänsyn till kompenserande faktorer i barnets eller familjens nätverk"
Jag är som sagt lyckligt lottad med ett fantastiskt nätverk, som jag byggt upp just för att jag alltid vill ha de bästa råden och rönen som finns. Därmed inte sagt att jag är osjälvständig i mitt föräldraskap, utan bara helt enkelt ödmjuk inför den kunskap som finns.
"Det är inte förälderns prostitutionserfarenheter i sig,
utan omständigheterna
i det enskilda fallet, som
avgör om det finns behov
av insatser för barnet"
Socialstyrelsen skriver detta om och om igen, så det går inte att missförstå budskapet.
"Föräldrar med prostitutionserfarenheter är ingen homogen grupp och
konsekvenserna för deras barn kan därför variera. Det går därför inte
att identifiera särskilda tecken hos barn som lever med föräldrar som är
involverade i prostitution. "
Ännu ett förtydligande, och ett mycket viktigt sådant.
"De tre prostitutionsenheterna ansåg t.ex. inte att barnavårdsanmälningar ska göras per automatik när en person som säljer sex har
minderåriga barn. Prostitutionen behöver inte betyda att barnet far illa"
Prostitution är inte skäl för att göra en anmälan. Och ännu en upprepning. Börjar det gå in?
"...exempel på när man ansåg att barn
far illa. Ett sådant exempel var om prostitutionen bedrevs i hemmet och
barnet kom i kontakt med kunderna. Ett annat exempel var om barnet
lämnades utan tillsyn, och i övrigt inte fick grundläggande omvårdnad
och omsorg."
När jag sålde sex var jag till och med flera mil bort från vårt hem, och mina barn. Som alltid så är jag ambitiös i det mesta jag tar mig för och tänker stora marginaler.
"Grunden för ett samtal är att inte döma och att visa föräldern respekt
(Socialstyrelsen 2009d). I detta sammanhang är det viktigt att framhålla
att det inte är prostitutionen i sig som avgör om en förälder kan tillgodose
barnets behov eller inte"
Hur övertydlig kan man vara? ;)
En del myndighetspersoner verkar tro att de minsann inte är dömande och att de är öppensinnade i sina samtal med mig bara för att de inte nedlåter sig att använda ordet Hora (men väl det minst lika illa offerordet prostituerad, trots att jag ber dom använda ordet eskort) eller (öppet) säger att det jag gör/gjort är vidrigt. Det är alltså så långt deras respekt och tålamod kan sträcka sig. Men vill man ha ett seriöst öppet bemötande så kopplas deras reptilhjärna och magkänsla på och de får svårt att dölja sin avsmak och dömer mer än gärna ut allt som har med sexarbete att göra, drar sig inte för att säga hur dåligt de tycker att det är och alla som tar emot ersättning för sex måste ha någon slags psykisk störning. Man återger till exempel mina ord med tydlig sting utav sarkasm när man i utredningen skriver "sina så kallade 'dejter'".
"Det handlar om att
ta reda på under vilka villkor föräldern säljer sex, hur det yttrar sig och
hur det påverkar det enskilda barnet."
Det kräver att man klarar av att se att sälja sex kan ta sig många former, och kanske rucka på invanda och tvärsäkra föreställningar.
De säger glasklart och tydligt att:
"Avgörande för föräldrars förmåga är alltså inte (Socialstyrelsens egen fetning av ordet 'inte') om en förälder är involverad i prostitution eller inte, utan hur för-
äldern kan tillgodose barnets behov."
Så tydlig kan man vara ;)
Jag har sedermera fått upprättelse och socialchefen fick avgå + massiv kritik av socialstyrelen - men nu är det pappan som är rättshaverist och har bestämt att han hellre tar böter än följer 50/50-umgänget och vårdnaden som tingsrätten bestämt, vilket innebär att jag inte fått se mina barn på 1,5 år bortsett från ett fåtal gånger i vintras. Motivationen att hjälpa en hora är slående i det här samhället... Jag ska upp och processa igen nu i februari.
(Hunter applåderar väl åt att horor förtjänar den skit de får... Fan sterlisera oss vet ja!)