• Blingbling

Munkpeppar?

Jag har inte tagit de vitaminerna, äter separata vitaminer istället, men jag vet att det finns de som tar de vitaminerna och MP samtidigt. Är det på vitaminernas förpackning som det står att an inte ska ta något annat? Något annat vad? Tillskott?

• Blingbling
    Pimpinellan skrev 2013-04-15 14:50:47 följande:
    All mat innehåller ju vitaminer så jag kan absolut inte tänka mig att vitaminpiller "krockar" med nån annan hälsokost. Vitaminer som vitaminer... För egen del har jag fortfarande äl-symtom,fattar ingenting! Antingen var ägget segt på att släppa eller också var det två-två ökar ju efter 40. Tyvärr har vi kört vår kvot med sex,fler ggr går nog inte,men vi får lita på att grabbarna överlever två dygn.

Ja, det är så jag också tänker...det vore ju knepigt om vitaminer skulle krocka med varandra... Det enda är väl A-vitamin som man kanske inte ska få för mycket av om man är gravid, vad jag hört iaf. Hehe...känner igen den där grejen runt ÄL....det kan inte bli för mycket av det goda...men det finns ibland även ett övre tak för det ändå...
  • Blingbling

Men är det i beskrivningen av Apotekets "kvinna" som det står att man inte ska kombinera med andra tillskott? Det är sant med både B och C vitamin att allt som kroppen inte behöver kommer ut "den naturliga vägen". D vitamin är väldigt svår att överdosera då det krävs JÄTTEstor dos för att komma upp till de nivåerna. Däremot är det lite speciellt med just A vitamin. Bra ställe att hitta information är på Livsmedelsverket, där jag hittade denna länk: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Vitamin-A/

• Blingbling

Ser: Ibland är livet INTE rättvist på n-å-g-o-t sätt och det kan man ju helt klart konstatera att det inte är för dig nu...! Jag har inte exakt de problemen som du nu har, men här på min front är det lite andra ämnen som gör att jag börjar fundera på om allt är ett stort skämt...KAN det verkligen komma så många tråkiga och nedtryckande händelser i olika områden på en och samma gång?! Det är tyvärr så att det kommer perioder i livet som inget går ens väg och de perioderna upphör tyvärr inte att komma ju äldre man blir, men för varje år som går och för varje sak man får gå igenom - desto mer lär man sig hantera för varje dag. Jag säger inte att det blir lättare - för det blir det inte alltid - men man har varit med om saker tidigare och känner sig på något sätt lite lugnare över de motgångar man får "kastade i fejset" på sig. Du ska inte tycka det är pinsamt att du bröt ihop på jobbet, det är ju som du själv skriver kroppens eget sätt att säga ifrån att du måste vila ett tag nu. Bra att du dessutom har en så förstående chef som rådde dig att ta ledigt och stanna hemma resten av veckan! Tänk om du bara fortsatt jobba på och "bitit ihop"...ja då kanske din kropp hittat på någon starkare och tydligare signal för att du skulle ta det lugnt och vila (i mitt fall gick jag rakt in i väggen och blev sjukskriven i över ett halvår) och då kanske det förvärrat din situation ännu mer... Hmm...har en kompis som också haft ett ex som förföljt henne i många år, så på så sätt förstår jag lite din situation där... Hon skaffade skyddad identitet vilket hjälpte henne en hel del, men t.ex. att ha konto på FB osv kunde hon inte ha under tiden det var som värst. Sedan en liten kommentar gällande din pojkvän...även om våra partners också tycker det är jobbigt med MF och annat som inte går vägen i bebisverkstan, så tror jag ändå att de inte känner på samma sätt som vi gör. Har läst flera inlägg om oförstående partners och tyvärr tror jag att det bara är något man måste acceptera, de fattar inte helt vad det handlar om och hur det egentligen känns lära längst ini hjärtat. Sedan blir man extra känslig och nästa sur/irriterad på dem för att de i ens egna ögon inte "verkar bry sig". Förstår om du känner att du vill ha din sambo hemma just nu, men tänk om det var det motsatta hållet...att du fått världens erbjudande inom jobbet som du nästan känner att du svävade på små moln för att någon överhuvudtaget frågat dig om. Ja, sedan skulle din kille kräva att du inte tog det, du skulle inte få en chans av honom att kunna få göra en sak som kanske hade stor betydelse för din framtid och den här chansen kanske aldrig skulle dyka upp igen. Gissar att det inte skulle göra dig på något bra humör och stämningen hemma skulle nog heller inte vara på topp. Enligt hur jag tänkermåste man kunna ge varandra frihet inom en relation, försöker man styra varandras liv finns det risk att man styr relationen åt ett håll man inte vill. Det jag också vill säga är att bara för att din sambo vill utvecklas så betyder ju det inte att han bortser från din hälsa...tycker man om någon riktigt mycket så vill man ju att den ska må bra! Du kanske tycker att jag "står på din killes sida" nu...men det är inte det jag gör...jag tänker bara som så att om din kille mår bra kommer han ha mycket mer kraft att stötta dig när du inte mår bra. Får han inte ta det här uppdraget han tydligen vill ha, ja då kommer han förmodligen att bli nedstämd och då kommer du antagligen att få ännu mindre stöttning då han inte har energi över till att trösta dig då du känner att du behöver det. Låååångt meddelande här och skrivet via läsplatta som inte gör indelningar av stycken...hoppas du orkat läsa iaf. KRAM!

• Blingbling

Ser91: Bra att det känns bättre nu Pimpinellan: Jodå, den lagen har jag fått ta del av säkert lika mycket som du...och därför är jag heller inte förvånad över allt trassel för att kunna bli gravid...så vi kan " bilda klubb" du och jag

• Blingbling

Fattar hur du känner ser91. När man har det jobbigt och när det handlar om att försöka bli/hålla sig gravid så är det extra viktigt att man har en partner som förstår.

I mitt fall så har jag också en kille som vid dessa tillfällen kanske heller inte helt förstår hur jag egentligen känner och att jag "behöver honom" extra mycket för att orka med. Sedan är min kille också upptagen med andra saker efter sitt heltidsjobb - vilket innebär att jag heller inte har möjlighet att ha honom i närheten när jag behöver honom.

Störtjobbigt läge att inte få stöd när man behöver det...men ändå kan man inte styra någon annan....moment 22 skulle man lätt kunna kalla det för!     

• Blingbling

Bra att det funkar så för dig Pimpinellan! För mig hjälpte AC till att stärka ÄL väldigt mycket, så på ena eller andra sättet ger den effekt iaf

• Blingbling

Fy vad jobbigt ser91 och så tråkigt med din morfar...men jag känner också igen det där med att ha misspepp på typ allt - det är samma sak här Men det är bara försöka "hänga i" och kämpa på! Om du känner att det är äggkvalitén som är problemet för dig, har du rakt ut frågat läkarna om det? För ofta ska man gå på det meddelandet som "magkänslan" säger, för man måste ju börja i någon ände med att hitta problemet. För egen del tror jag att jag har ett immunförsvar som är för agressivt när jag blir gravid. Det ska ju tagga ner när befruktning skett för att allt ska gå bra, men mitt immunförsvar tror att det typ är någon överhemsk cansercell som ska förintas omedelbart. Det innebär att immunförsvaret förstör istället för att hjälpa till... Vi får se om jag lyckats lugna försvaret så att om jag blir gravid kan gå längre än vad jag tidigare gjort.

• Blingbling
    slarssn skrev 2013-10-28 18:29:36 följande:
    Efter att ha läst den här tråden så gav jag MP ett försök efter att jag och min sambo inte blivit gravid på 4 år...  Drack det 1½ månad sedan glömde jag bara bort det efter ett tag..   Tänkte inte mer på det men så vips så var jag gravid, är nu i v. 13, om det har med MP att göra eller ej det vet jag inte, men jag tänkte dela med mig av min erfarenhet av munkpepparn.  

Kul att höra! Det verkar ju funka på en del personer, på mig funkar det också superbra :)
  • Blingbling

Munkpeppar (eller Angus Castus som örten också heter) reglerar hormonnivåerna i kroppen för att man ska få de bästa förutsättningarna att bli gravid. Sedan boostar den ÄL också och det är ju inte fel, speciellt om man är lite "äldre" i bebisfabriken. I Tysklands sjukvård använder man Munkpeppar som en sista grej att testa för de som har svårt att bli gravida, innan man börjar med medicinskt framställda hormoner - typ Pergotime.

• Blingbling

Nej det behöver du alls inte göra, det funkar utan RR. Båda sakerna boostar ju äggen, men Minkpepparn är det betydligt mer effekt i! Agnus Castus finns både i droppar och tabletter. Tabletterna tar du en om dagen och dropparna tar du i varmt/ljummet vatten 3ggr/dag. Vissa gillar inte smaken på téet som blir droppresultatet, men då jag inte har några problem med det så har jag alltid kört dropparna, de sägs dessutom vara mer effektiva än tabletterna. Men en kompis till mig körde pillren och hon väntar en "Munkpepparbebis" i februari Själv drar jag igång en kur just idag och det var bra du påminde mig, måste också in på Bodystore och beställa en ny flaska!

• Blingbling

Ehh...ingen Minkpeppar (bläh vad äckligt det lät!)...det är Munkpeppar jag skulle skriva

• Blingbling

Som jag skrev i ett inlägg tidigare idag: "Munkpeppar (eller Angus Castus som örten också heter)"

Samma sak, bara det svenska respektive engelska namnet.

Ja vissa gillar inte smaken på dropparna, själv har jag inga problem med den. Ett tips är i varje fall att inte ta dropparna i kallt vatten - då tyckte till och med jag att det var lite motigt att dricka. Men är vattnet varmt eller ljummet så går det fint för min del.

Men det problemet har man ju inte om man kör tabletter

Lycka till!         

• Blingbling

Jag brukar inte känna av min ÄL, men när jag kör Munkpeppar känner jag av det. Slutar med MP gör jag inte förrän jag är helt säker på att ÄL har varit. Utslag på ÄL-testet varar ju flera dagar då LH-hormonet ökar ju tätare inpå ÄL man kommer , men det är ju när teststrecket är som absolut starkast (och sedan tonar ner då LH-nivåerna går ner igen) som ÄL inträffar 12-36 timmar efter det. Så det är ju bara att du kör MP tills dess att ÄL-stickan inte ger mer utslag och kanske plussar på någon extra dag - då har ÄL i varje fall varit.

• Blingbling

Ok, ja jag kan ju inte säga något om du har ÄL eller ej, men jag vet i varje fall vilken skillnad det gjorde för mig när jag tar Munkpeppar i en cykel - då märkte jag av den! Läkarna sa till mig för ett år sedan att jag behövde hormoner för att kunna bli gravid (har passerat 40 år). Det var då som jag istället gick på Munkpepparn som ju är örter och det fungerade ju hur bra som helst. Jag blev gravid med hjälp av det både i januari och februari (2 missfall på två månader). Sedan fick jag Pergotime utskrivet och jag tog det i kombination med Munkpeppar i juli - gravid igen och ännu ett missfall.
    Körde enbart en Pergokur (utan MP) nu i oktober och blev gravid, men ett supertidigt MF just i dagarna innebär att jag nu ska gå på Munkpeppar igen. För mig känns det som att det är det som hjälper mig bäst.

Det var lite om min story      

• Blingbling

Jag har tagit MP i ett år nu, så jag har koll på läget när det gäller den grejen, men man ska inte kasta sig på båda grejerna med en gång. Jag blir inte ÖS av Pergon iaf. I den här bebisverkstan är nog det allra bästa att gå på magkänslan på vad som känns bäst för en själv

Svar på tråden Munkpeppar?