Tips Tips mottages för att få barn blöjfri
Nu är det dags att göra ett försök till att få min son blöjfri,
Har ingen brådska men vill börja lite smått.
Han är 2 år i mars.
Men hur börjar man och hur gör man =) ?
Nu är det dags att göra ett försök till att få min son blöjfri,
Har ingen brådska men vill börja lite smått.
Han är 2 år i mars.
Men hur börjar man och hur gör man =) ?
Tar bort blöjan när värmen kommer och tar honom på toa/potta OFTA. Ute får man nästan "kissa" dom en gång i kvarten i början. Massa ombyten i väskan plocka bort mattor hemma och massor av tålamod. Det brukar gå ganska fort när dom börjar förstå hur det funkar.
Jag har visserligen kört EC hyfsat med båda barnen men lilltjejen är nu blöjfri dagtid vid 2 år och 2 månader och killen var blöjfri vid 2 år och även på natten vid 2 år och 3 månader. Men jag har alltid börjat med att erbjuda pottan på morgonen. Om man är hyfsat snabb hinner de inte kissa i blöjan när de vaknar och så sätter jag mig på toan och barnen på pottan bredvid toan så hon ser mig. Sen "samkissar" vi. Då har i alla fall mina barn förstått att kissa gör man alltid på morgonen när man vaknar och på toaletten/pottan. Sen har vi fortsatt så och numer sitter jag ju så klart inte alltid och kissar när hon kissar utan bara på toan eller så sitter hon själv på toan. Hon har tom satt sig själv några gånger, lagt in barnsitsen och tagit en pall och klättrat upp på toan.
Har ni testat att sätta honom på pottan/toaletten? Vill han sitta där?
Min dotter ville sitta på toan ganska ofta i somras och det tyckte jag var jättebra, tyvärr så kom det sällan något i toaletten utan hon sa bara KLAR! och ville torka och gå därifrån. Sen har intresset inte vart så stort under hösten men nyligen kommit tillbaka igen, och visst har det hänt att hon både kissat och bajsat på toaletten nu men det känns mer som det varit slump att jag satt henne där vid rätt tillfälle, och inte för att hon sagt att hon vart nödig.
Jag har börjat erbjuda henne att få ha trosor på sig nu om hon går på toaletten, som en liten belöning för trosor gillar hon, men problemet kvarstår och det kommer sällan något när hon väl sitter där. Och jag sitter och är nervös för att hon ska kissa i soffan och frågar stup i kvarten om hon vill gå på toa....(Jag tror kanske att det är jag som inte riktigt är mogen för potträning ) Fick dock tips på att spola hennes fötter med varmt vatten när hon väl sitter på toan, det ska sätta igång reflexen, och hon blir ju stolt över sig själv, och lite förvånad, när det väl kommer kiss på toan.
Så har vi börjat, men känns kanske inte så helhjärtat än så länge. Hade ju egentligen tänkt börja först till sommaren då dottern är 2,5 år, men kan ju inte gärna ignorera hennes intresse för toaletten nu.
Ja han sitter nästan varje morgon på pottan när jag går och kissar, hihi dock med blöja på.
Men idag hann kah i farten in på toaletten få av blöjan och vi gjorde vår morgon rutin och han kissade lite i pottan och lite på mattan när han reste sig =)
Ett framsteg kanske, eller slump, vi fortsätter så får vi se . . .
Tack för supertips.
Vi tog av vår dotter blöjan på fm 22 december, typ 07-11. Kissade på golvet 4 gånger.
23 december på fm igen, 07-11. Kissade på pottan varje gång.
Blöja 24,25 och 26.
Tog sen bort blöjan helt 27 december, hela dagen. Hon har varit helt torr naken sen dess.
Nu efter nyår satte vi på trosor och hon kissade i kläderna 5 gånger. Nu har hon varit helt torr med kläder i 4 dagar, torr på natten i över en vecka (men vi har blöja då).
Så här gick det fort! Första dagen där, samt när vi satte på trosor. Hon förstod jättefort. Blir 2 år i slutet på februar.
Bort med blöjan. Sätt på toa/potta ofta. Låt barnen veta att storasyster/mamma/pappa kissar i toan.
Jag har börjat i den ändan att jag fått barnen att förstå hur de får kisset att komma. Enklast har med mina varit i duschen på morgonen innan de hunnit morgonkissa. Lagom kissnödiga och så varmt vatten på fötterna som får dem jättekissnödiga och då har det kommit kiss. Började så med lilltjejen när hon var 1.5 år förra året i jan.
Sen höll jag bara uppe det där med vanan att kissa på pottan ibland och sen när det blev sommar och varmt och vi var hemma och lediga tog vi bara bort blöjan helt. Då var hon 2 veckor från att fylla 2 år och vi satte då ofta på toa, kissade ett antal kissolyckor och framförallt hade vi med massor av grejor överallt (inkl potta) för att inte förvirra henne med att ha blöja ibland och ibland inte. I vagnen och bilbarnstolen hade vi kisseskydd som äldsta sonen får utskrivet för sin sängvätning men i övrigt var vi inte så rädda för att hon skulle kissa ner så mycket.
Min första son slutade när han var 3år mest för jag inte visste när man skulle sluta och han blev jätte ledsen i början när jag sa att han inte skulle ha blöja. Bajsa ville han inte göra på toaletten eller potta så han fick ha blöja efter lunch. efter 3-4 mån fungerade allt jätte bra och han är blöjfri helt..
Härligt att höra era historier.
Min son älskar nu att tömma pottan och för att tömma måste man kissa =)
så han kissar lite, tömmer
Kissar lite, tömmer =) men han kissar iallafall på pottan, vi kör på så här erbjuder potta ibland men ändå blöjam på på dagarna.
Hur gör de på dagis ?
Hej!
Vi fick vår dotter blöjfri på 4 dagar ungefär - utan tvång och utan stress. Det gick verkligen som en dans och över förväntan :) Jag som fasat så för den!
Hon blir 3 i september så hon var drygt 2 år och 10 månader.
Listade ett par tips för den som kikar runt lite på nätet om hur andra gått till väga - hoppas det kan hjälpa någon där ute!
goteborgsmamman.se/9-tips-for-en-lyckad-pottraning/
Kram!