Inlägg från: KristenTjej84 |Visa alla inlägg
  • KristenTjej84

Kan man adoptera som singel?

Jag har hört att man kan adoptera barn från olika länder, fast man är själv utan partner och till och med läst om detta. Vilka länder är det där man kan som ensam tjej eller kille adoptera ett barn? hur mycket kostar det?
    Måste man ha en viss inkomst för att bli godkänd? typ att man måste tjäna minst 20.000 kr i månaden eller mer..
    Frågar av nyfikenhet.

• Svar på tråden Kan man adoptera som singel?
  • KristenTjej84

Jag skulle inte ha något emot att adoptera t ex en 2 åring som inte är helt frisk. Bara han/hon inte hade alkoholskador.
    Down Syndrome vore okej, samt ett barn med HIV eller AIDS, finns ju broms mediciner i Sverige.

• KristenTjej84
    Madeleine Louise skrev 2012-12-27 11:12:50 följande:
    Varför inte ett barn med alkoholskador?
    Därför att alkohol skador är något barnen har med sig resten av livet. Vissa blir aldrig normala.
    Har du aldrig hört talas om hur de beter sig? jag kan tycka en vanlig 3 åring är vild och oberäknelig,
    en 3 åring med FAS eller FASD är 10 gånger värre, koncentrations svårigheter, avsaknad av empati, hyperaktivitet, inlärningssvårigheter, raseriutbrott så fort det blir minsta lilla ändring i rutinerna.. etc..
    En vuxen med FAS  som jag läst om sa att det var som att ständigt vara påverkad av  alla världens koffein drinkar med kickar samtidigt, hon var jättearg på att hennes mamma drack under graviditet då detta för evigt påverkade henne..

www.fasforeningen.nu/
     kidshealth.org/parent/medical/brain/fas.html

• KristenTjej84
    Madeleine Louise skrev 2012-12-28 13:13:00 följande:
    Men ett barn med downs syndrom, hiv eller aids kan bli frisk? Och vadå normala? Tycker du att barn med SN är onormala? Varför kan du ens tänka dig att adoptera ett barn med special needs (speciella behov) om du tycker att barnet är onormalt?

Jag har absolut hört talas om hur barn beter sig men tyvärr kan jag inte säga hur alla barn är eftersom alla barn är unika (även de med alkoholskador beter sig olika och har olika symptom). Ett barn med autism t.ex. kan vara både svårare eller lättare att hantera än ett barn med alkoholskador. De allra flesta barn (både med och utan SN) som adopteras ligger ju faktiskt efter i utvecklingen.

Är man inte beredd att acceptera ett barn som behöver mycket uppmärksamhet, stimulering, kärlek, lugn och rutiner så tycker jag inte att man är beredd att adoptera ett barn. Det är INTE samma sak som att få ett eget barn. Ett adopterat barn har en väldigt tuff bakgrund och då måste man kunna hantera alla slags incidenter som uppstår oavsett vad barnet har för diagnoser eller inga alls. För mig är det självklart att risken för "koncentrationssvårigheter, avsaknad av empati, hyperaktivitet, inlärningssvårigheter och raseriutbrott" ökar med ett adopterat barn. Det är förståeligt med tanke på att barnet blivit övergivet av sina egna föräldrar och i flesta fall kommer från U-länder.
    Därför att min gräns går vid alkoholskador.
    Okej om barnet har HIV, Downs Syndrome eller missbildade armar/ben. Men alkohol skador är för mycket helt enkelt. Ett barn som har downs syndrome kan man t ex lämna i 2 minuter på golvet ensam o leka ifall man måste kolla på köttfärspajen i ugnen och gäster är på väg, har barnet grava alkoholskador så kan han/hon typ hinna skada sig själv under den sekunden man vänder ryggen. 
    Oftast är dom väldigt grava, ifall man adopterar alkohol skadade barn från t ex ryssland.
    Klart man kan ge dem mycket uppmärksamhet, stimulering, kärlek lugn och rutiner, det är ju det alla barn tycker om även de friska. Men barn med alkoholskador reagerar starkt vid minsta lilla förändring, och kanske beter sig som 4 åringar när de är 14.

Jag menade inget illa med ordet "onormal", men det är ett känt faktum att alkoholskador är något barnen får leva med  resten av livet, och kämpa med.
    Det är tufft att adoptera ett alkohol skadat barn, så för att det skulle bli bättre för barnet också och för psykiska pressens skull så skulle jag behöva ha en man att dela ansvaret med ifall jag tog den utmaningen att adoptera ett alkohol skadat barn som det innebär. Så som singel skulle jag inte adoptera ett gravt alkohol skadat barn. Men jag har djup respekt till dessa härliga och starka och kärleksfulla föräldrar som gör detta.
    Efter i utvecklingen är en annan sak än alkoholskador, för barn från fattiga länder kan utvecklings förseningen helt enkelt bero på näringsbrist.
    Snälla försök inte ge mig dåligt samvete, jag ser att alla barn är lika mycket värda absolut, men vet var min gräns går.

• KristenTjej84
    Singeladopt skrev 2013-02-18 18:04:15 följande:
    Jag har adopterat som ensamstående, med ett barn sedan tidigare.
    Den som undrar får gärna höra av sig till mig med frågor.
    Jag svarar gärna.
    jag är oinbjuden till ditt konto kan inte inboxa dig:(
  • KristenTjej84

Någonting jag undrar, av ren nyfikenhet även om jag går lite OT.
    Varför är föräldrar till adopterade på olika forum, ofta mer anonyma än föräldrar som har biologiska barn?
    det är sällan man ser några bilder på hur adopterade barn ser ut och om första tiden hemma etc som väldigt många med biologiska barn oftare delar med sig av.
    Har bara märkt det, fördömer det inte, bara undrar vad det beror på då jag märkt av detta.

• KristenTjej84
    Arianrhod skrev 2013-03-02 21:51:44 följande:
    Blev nyfiken bara för att jag råkade läsa här!

Är det ett krav att man ska ha haft minst ett sexuellt förhållande för att få adoptera ensam..? Får oskulder alltså inte adoptera (även om de är hetero, men bara inte råkat träffa någon)? 
    Haha om man inte fick det så skulle det vara väldigt komiskt tycker jag..
    vad har ens sexuella historik att göra med huruvida man är en bra förälder eller inte?

• KristenTjej84
    Arianrhod skrev 2013-03-02 21:51:44 följande:
    Blev nyfiken bara för att jag råkade läsa här!

Är det ett krav att man ska ha haft minst ett sexuellt förhållande för att få adoptera ensam..? Får oskulder alltså inte adoptera (även om de är hetero, men bara inte råkat träffa någon)? 
    Ska man släpa med sig sin senaste sexuella partner som intygar att man har haft sex med han eller??:D

• KristenTjej84
    Arianrhod skrev 2013-03-03 10:43:06 följande:
    Det är ju det jag undrar. För det är ett FAKTUM, att soctanterna frågar om sexuell läggning och relationer till män. Det har framkommit även i den här tråden. Vet inte om jag tycker att det är så konstigt, heller..? Om kvinnan är oskuld vid 30+, så KAN det bero på att hon har haft sex med kvinnor i stället. Att hon har en kvinnlig partner, och att de två planerar att uppfostra barnet tillsammans, bara det är här. Men inte uppger det, eftersom inget land adopterar bort sina barn till homosexuella.

Det KAN också vara så att t.ex. kontaktsvårigheter, social fobi och isolering ligger bakom att en heterosexuell kvinna aldrig fått till det, och det blir inte en bra miljö för ett barn heller.    

Jag vet förresten t.o.m. par som ansökt om att adoptera tillsammans, som fått frågor om de har ett bra sexliv...
    Det finns andra orsaker till varför alla kvinnor som är 30 plus inte fått till det.
    Kan ha med att de är kristna eller muslimer(eller annan religion där man markerar hur viktigt det är att vara gift innan man skaffar barn)och vill vänta till äktenskapet och inte hittat rätt partner att dela
    livet med. Likväl kan de ha socialt liv och ha arbetat länge inom olika förskolor och ha mycket erfarenheter när det gäller barn.

Självklart behöver inte problem med att finna  partner att dela livet med ha någontiong att göra med människans religion eller tros uppfattning.
    Oavsett vad så tycker jag det inte har någonting med att göra med huruvida man blir en bra mamma/pappa eller ej.
    Man kan vara oskuld och ändå ha många vänner  o släktingar man umgås med.

Finns trots allt många sliskiga typer där ute som bara är ute efter sex. Ska man välja en sån för en one night stand för  att soc tanten ska tro man blir bra förälder?

Svar på tråden Kan man adoptera som singel?