• Emeli

Kan man adoptera som singel?

vänat skrev 2013-02-17 13:34:18 följande:
    Vet inet om de går att få ett medgivande isverige att adopter om man är bi! MEn har vänner  Brasilien som säger att myndigheterna där acceptera homsexoella,bi singlar etc i vart fall förinhemskadoption
    Om jag minns rätt har jag hört/läst samma sak. Problemet är att ingen svensk organisation längre förmedlar barn från Brasilien. Både AC och FFIA har tidigare (för ca 15-20 år sedan eller mer) förmedlat många barn därifrån , men båda organisationerna  har sedan ett antal år slutat arbeta i landet eftersom det till slut kom så få barn. Privat kanske det kan gå om man har någon bra kontakt i landet och stark anknytning till det.
  • Emeli
    vänat skrev 2013-02-17 18:55:24 följande:
    Ja vist är de så man ska ha anknytning till landet gör en enskilld adoption eller bosatt i landet göra en inhemsk adoption. För som du säger finns ingen organistion i sverige som samarbeter med Brasilien. men som jag skrev i första inlägge inhemsk adoption kolla sista ordet i inlägg nr 23! så ser du vad jag skrev. Kanske skriver jag inte så tydligt men innbörden är i stort sett de samma,
    Enskild adoption och inhemsk adoption är inte samma sak. Det är inte så många här på FL som har nytta av att känna till reglerna för inhemsk adoption i Brasilien eftersom det förutsätter att man måste bo i landet. En enskild adoption finns det däremot några som kan klara. Om man funderar på enskild adoption ska man kontakta MIA.

Det stämmer att dina inlägg var otydliga.
  • Emeli
    vänat skrev 2013-02-19 15:37:44 följande:
      vet att enskild och inhemsk adopton inte är samma sak!! Men som jag säger har jag vänner som bor i Brasilien som delat med sig av denan information.

men om inlägget är otydligt då är de faktiskt bättre fråga än att ta saker & ting för givet!
    Jaa, du, jag vet inte vad det är som har retat upp dig. Du skriver om dina vänner i Brasilien och vad som gäller där. Jag spinner vidare på det och delar med mig av vad jag vet. Det är så samtal brukar gå till, även på ett forum, men det passar tydligen inte dig. Varför? Vad är ditt problem?
  • Emeli

Jag vet ärligt talat inte varför många människor inte värnar mer om sina barns integritet. Vi adoptivföräldrar är i allmänhet noga med detta, och det tycker jag är bra. Det kanske har att göra med att vi har tränats i ett reflekterande föräldraskap. OBS det är bara en spekulation.

Svar på tråden Kan man adoptera som singel?