KristenTjej84 skrev 2012-12-29 01:25:07 följande:
Därför att min gräns går vid alkoholskador.
Okej om barnet har HIV, Downs Syndrome eller missbildade armar/ben. Men alkohol skador är för mycket helt enkelt. Ett barn som har downs syndrome kan man t ex lämna i 2 minuter på golvet ensam o leka ifall man måste kolla på köttfärspajen i ugnen och gäster är på väg, har barnet grava alkoholskador så kan han/hon typ hinna skada sig själv under den sekunden man vänder ryggen.
Oftast är dom väldigt grava, ifall man adopterar alkohol skadade barn från t ex ryssland.
Klart man kan ge dem mycket uppmärksamhet, stimulering, kärlek lugn och rutiner, det är ju det alla barn tycker om även de friska. Men barn med alkoholskador reagerar starkt vid minsta lilla förändring, och kanske beter sig som 4 åringar när de är 14.
" rel="nofollow" target="_blank">
Jag menade inget illa med ordet "onormal", men det är ett känt faktum att alkoholskador är något barnen får leva med resten av livet, och kämpa med.
Det är tufft att adoptera ett alkohol skadat barn, så för att det skulle bli bättre för barnet också och för psykiska pressens skull så skulle jag behöva ha en man att dela ansvaret med ifall jag tog den utmaningen att adoptera ett alkohol skadat barn som det innebär. Så som singel skulle jag inte adoptera ett gravt alkohol skadat barn. Men jag har djup respekt till dessa härliga och starka och kärleksfulla föräldrar som gör detta.
Efter i utvecklingen är en annan sak än alkoholskador, för barn från fattiga länder kan utvecklings förseningen helt enkelt bero på näringsbrist.
Snälla försök inte ge mig dåligt samvete, jag ser att alla barn är lika mycket värda absolut, men vet var min gräns går.
Jag försöker inte ge dig dåligt samvete, försöker bara att få dig att inse att man kan aldrig veta hur barnet kommer att agera och i många fall inte vet vilka sjukdomar/diagnoser barnet har.
Det händer att barn med SN och kroniska sjukdomar adopteras och när de får komma hem med sin nya familj och blir undersökt hos läkare kan det visa sig att de bara ligger efter lite i utvecklingen och övriga "enkla" problem. På samma sätt kan det vara tvärtom, det barn som är friskt och rena ängeln på barnhemmet kan bli otroligt krävande hemma.
Det händer ju inte ofta, men om man ska adoptera så tycker jag att måste man vara beredd på allt, eftersom det ofta sker missbedömningar om diagnoser och sjukdomar i hemlandet.