Inlägg från: Madeleine Louise |Visa alla inlägg
  • Madeleine Louise

Kan man adoptera som singel?

Vad jag vet finns det inget som säger att man måste tjäna si och så mycket, bara att man är ekonomiskt kapabel till att ha råd med ett barn. Kostnaden för adoptionen varierar beroende på vilket land det är och många andra faktorer (det finns sällan något "fast pris" för svenska adoptioner vad jag vet)

Vilka länder man får adoptera ifrån beror på så mycket mer än bara att man är ensamstående. Det beror på vilken adoptionsbyrå det är, om man kan tänka sig att ta ett barn med speciella behov, hur gammalt barnet är, hur gammal man själv är etc.

Mitt tips är att du kollar in svenska adoptionsbyråer som till exempel AC och BFA.
    ♥ Hemma i Spanien igen med våra två söner ♥
  • Madeleine Louise
    Bella Moon skrev 2012-12-25 21:11:03 följande:
    Det är dagens sanning att detkommer färre adopterade barn till sverige, men det behöver verkligen inte innebära att man får vänta många år på barn (vilket inte heller ovanstående skrev, men jag vill förtydliga).
    Om man är öppen för barn som inte alla andra köar till så kan allt gå relativt fort. Barn med svårigheter, handikapp, utvecklingsförsening/störning, sjuka barn och barn som är över 7 år är barn som man ofta aktivt letar föräldrar till. Kan man tänka sig att bli mamma/pappa till ett barn med flera av ovan nämda sn så kan det gå fort.
    Själv är jag ensamstående och köar för ett ev andra barn.
    Jag vill förtydliga en sak till TS, efter att ha läst ditt inlägg.
    När det gäller barn över 7 år så är det verkligen barn över 7 år. Man kan inte tänka att "ja, men det vore väl ok med ett barn under 10 år etc". Barn över 7 år kan vara upp till 18 år, vad jag hört. Jag vågar inte säga exakta siffran men jag känner till en familj som fick adoptera ett barn i tonåren; 16 år.

Barn över en viss ålder (kommer inte ihåg vilken) ska dessutom även godkänna adoptionen, självklart! :)
  • Madeleine Louise
    KristenTjej84 skrev 2012-12-27 00:15:34 följande:
    Jag skulle inte ha något emot att adoptera t ex en 2 åring som inte är helt frisk. Bara han/hon inte hade alkoholskador.
    Down Syndrome vore okej, samt ett barn med HIV eller AIDS, finns ju broms mediciner i Sverige.

Varför inte ett barn med alkoholskador?
  • Madeleine Louise
    KristenTjej84 skrev 2012-12-28 01:02:00 följande:
    Därför att alkohol skador är något barnen har med sig resten av livet. Vissa blir aldrig normala.
    Har du aldrig hört talas om hur de beter sig? jag kan tycka en vanlig 3 åring är vild och oberäknelig,
    en 3 åring med FAS eller FASD är 10 gånger värre, koncentrations svårigheter, avsaknad av empati, hyperaktivitet, inlärningssvårigheter, raseriutbrott så fort det blir minsta lilla ändring i rutinerna.. etc..
    En vuxen med FAS  som jag läst om sa att det var som att ständigt vara påverkad av  alla världens koffein drinkar med kickar samtidigt, hon var jättearg på att hennes mamma drack under graviditet då detta för evigt påverkade henne..

www.fasforeningen.nu/
     kidshealth.org/parent/medical/brain/fas.html

Men ett barn med downs syndrom, hiv eller aids kan bli frisk? Och vadå normala? Tycker du att barn med SN är onormala? Varför kan du ens tänka dig att adoptera ett barn med special needs (speciella behov) om du tycker att barnet är onormalt?

Jag har absolut hört talas om hur barn beter sig men tyvärr kan jag inte säga hur alla barn är eftersom alla barn är unika (även de med alkoholskador beter sig olika och har olika symptom). Ett barn med autism t.ex. kan vara både svårare eller lättare att hantera än ett barn med alkoholskador. De allra flesta barn (både med och utan SN) som adopteras ligger ju faktiskt efter i utvecklingen.

Är man inte beredd att acceptera ett barn som behöver mycket uppmärksamhet, stimulering, kärlek, lugn och rutiner så tycker jag inte att man är beredd att adoptera ett barn. Det är INTE samma sak som att få ett eget barn. Ett adopterat barn har en väldigt tuff bakgrund och då måste man kunna hantera alla slags incidenter som uppstår oavsett vad barnet har för diagnoser eller inga alls. För mig är det självklart att risken för "koncentrationssvårigheter, avsaknad av empati, hyperaktivitet, inlärningssvårigheter och raseriutbrott" ökar med ett adopterat barn. Det är förståeligt med tanke på att barnet blivit övergivet av sina egna föräldrar och i flesta fall kommer från U-länder.
  • Madeleine Louise
    KristenTjej84 skrev 2012-12-29 01:25:07 följande:
    Därför att min gräns går vid alkoholskador.
    Okej om barnet har HIV, Downs Syndrome eller missbildade armar/ben. Men alkohol skador är för mycket helt enkelt. Ett barn som har downs syndrome kan man t ex lämna i 2 minuter på golvet ensam o leka ifall man måste kolla på köttfärspajen i ugnen och gäster är på väg, har barnet grava alkoholskador så kan han/hon typ hinna skada sig själv under den sekunden man vänder ryggen. 
    Oftast är dom väldigt grava, ifall man adopterar alkohol skadade barn från t ex ryssland.
    Klart man kan ge dem mycket uppmärksamhet, stimulering, kärlek lugn och rutiner, det är ju det alla barn tycker om även de friska. Men barn med alkoholskador reagerar starkt vid minsta lilla förändring, och kanske beter sig som 4 åringar när de är 14.

" rel="nofollow" target="_blank">

Jag menade inget illa med ordet "onormal", men det är ett känt faktum att alkoholskador är något barnen får leva med  resten av livet, och kämpa med.
    Det är tufft att adoptera ett alkohol skadat barn, så för att det skulle bli bättre för barnet också och för psykiska pressens skull så skulle jag behöva ha en man att dela ansvaret med ifall jag tog den utmaningen att adoptera ett alkohol skadat barn som det innebär. Så som singel skulle jag inte adoptera ett gravt alkohol skadat barn. Men jag har djup respekt till dessa härliga och starka och kärleksfulla föräldrar som gör detta.
    Efter i utvecklingen är en annan sak än alkoholskador, för barn från fattiga länder kan utvecklings förseningen helt enkelt bero på näringsbrist.
    Snälla försök inte ge mig dåligt samvete, jag ser att alla barn är lika mycket värda absolut, men vet var min gräns går.

Jag försöker inte ge dig dåligt samvete, försöker bara att få dig att inse att man kan aldrig veta hur barnet kommer att agera och i många fall inte vet vilka sjukdomar/diagnoser barnet har.

Det händer att barn med SN och kroniska sjukdomar adopteras och när de får komma hem med sin nya familj och blir undersökt hos läkare kan det visa sig att de bara ligger efter lite i utvecklingen och övriga "enkla" problem. På samma sätt kan det vara tvärtom, det barn som är friskt och rena ängeln på barnhemmet kan bli otroligt krävande hemma.

Det händer ju inte ofta, men om man ska adoptera så tycker jag att måste man vara beredd på allt, eftersom det ofta sker missbedömningar om diagnoser och sjukdomar i hemlandet.
    ♥ Hemmafru i Spanien med 2 söner ♥
  • Madeleine Louise
    LLL84 skrev 2013-01-21 20:58:59 följande:
    Någon som vet hur möjligheten till adoption är om man är singel och bi?
    Eftersom man får adoptera om man är homosexuell borde detsamma gälla för dem som är bisexuella.
    Dock begränsas urvalet av länder oerhört.
  • Madeleine Louise
    Madeleine Louise skrev 2013-01-21 22:19:04 följande:
    Eftersom man får adoptera om man är homosexuell borde detsamma gälla för dem som är bisexuella.
    Dock begränsas urvalet av länder oerhört.
    Och med detta menar jag näst in till omöjligt (vad gäller homosexuella par). 
    Tänk på att Sverige tillåter homosexuella adoptioner, men det är adoptionslandet som bestämmer vilken familj som ska få adoptera. Det är tillåtet i Sverige men det kan vara omöjligt i adoptionslandet. Tyvärr. 
  • Madeleine Louise
    LLL84 skrev 2013-01-21 22:32:56 följande:
    Tack för era svar! Jag är väl medveten om att det är nästintill omöjligt att få adoptera som homosexuellt par.

Det har varit svårt att hitta något svar om det så här i trådarna och inte så mkt prat av det jag hunnit läsa här vad som gäller för de som är bi.

Jag kan har hört fel eller fått för mig fel att de i utredningen kan ställa sådana frågor om ens samliv och vad man har för preferenser, ens tidigare förhållanden med pojk/flickvän?
    Kanske fel tråd att ställe den frågan i förresten...
    Ja, många länder vill inte adoptera till homosexuella par och jag tror bisexuella räknas in där, men det kanske inte är lika svårt att få adoptera som bisexuell? 

Ni får adoptera inom Sverige, men det är ganska ovanligt med adoptioner inom Sverige och då har man oftast varit familjehem åt barnet i några år.
  • Madeleine Louise

Det finns ju färre adoptivföräldrar, därför syns vi mindre också. Men sen tror jag även det har att göra med att vi värnar om våra barns integritet. Vi vill inte exponera våra barn hur som helst då de redan kommer från utsatta förhållanden. Men jag som är mamma till både ett biologiskt barn och ett adoptivbarn kan inte riktigt svara eftersom jag inte drar mig för att prata om mina barn, däremot lägger jag ALDRIG ut bilder på dem, biologiskt eller ej. De får gott och väl vänta tills de själva vill lägga ut bilder. Äldsta sonen har gett sitt medgivande, men jag tänker ändå inte "visa upp honom" till världen.

Svar på tråden Kan man adoptera som singel?