mammatilljames skrev 2012-12-26 00:07:58 följande:
Vi har börjat testa olika frukostar, för sonen är inne i en dålig period nu (igen). Han utvecklas massor och lär sig nya saker precis varje dag. Kanske kan sådant också påverka matlusten eller intresset för mat. De kan vara så att mat inte är tillräckligt intressant eller att de inte har tid/lust att sitta ner och äta. Alternativ att testa kam vara: kokt ägg (hårdkokt) med valfri brödbit till. Ibland föredrar vår son knäckebröd. Vi brukar köpa en som heter "delikatess" och är tunnare knäcke, och väldigt gott. Annars är flatbröd mm. Kanske värt att testa. Vet att Lidl har ett superbra bröd, "wheat crisp bread" som gillas här! Både som
Snacks och frukost/mellis. Bredbar leverpastej på macka. Yoghurt med fruktsmak, hemmagjord smoothie (bär och yoghurt och ev. Mjölk beroende på om barnet dricker de ur pip). Havregryns gröt med sylt och mjölk, mannagryns gröt m. Sylt och mjölk. Risifruttti (manna lockar min son mest), eller ris/mannakvick som är mer ekonomiskt- speciellt om man ej vet hur mycket dom äter. Risgrynsgröt såhär till jul med kanel (socker också kanske beroende på vad man själv tycker) och mjölk. Små plock är bra här ibland. Lite gurka, tomat, macka, yoghurt och ägg (lite av varje då) som gör att det väcker lite intresse, då valet är deras. Annars är ju köpegröt för barn något vi körde med länge.. Ganska dyrt, i längden. Kanske inte det bästa alternativet för en 1åring, men för oss var det kanon tills sonen var ca 15-16 månader.
Tack så himla mycket för dina fina tips :) Låter bra, tog till mig en massa och skickade pappan till Lidl för att köpa brödet och annat :)
Får jag fråga, varför tycker du att köpegröt är inte så bra för en 1-åring? Min dotter gillar bara den!
Åh, vad skönt det måste vara att få sova hela natten från 3-4 månader :) Din son är så duktig!