Inlägg från: syskonen |Visa alla inlägg
  • syskonen

Dotter ratar frukost & äter bara pasta

Hur sover hon egentligen?

Det som direkt slår mig är att jag äter sådär och jag har förskjuten sömnfas (DSPS).
    Jag äter aldrig frukost och försöker jag mår jag illa. Det är ungefär som att väcka en normal människa med normala sömnvanor 2-3 på natten och tvinga i en bastant frukost.
    Resultatet blir ofta illamående för mat- och tarmkanalen är i vilotillstånd.

Vad händer och vad äter hon när hon får styra sina mattider? Eller helt hoppa över frukosten och tidigarelägga lunchen?

• syskonen
    bukaka skrev 2012-12-22 22:58:25 följande:
    Alltså jag har ammat henne om nätterna sedan hon föddes. När hon ammas på natten är hon ju inte vaken. Hon gnyr, håller på att vakna, får bröstmjölk, och sover vidare. Vissa nätter är det 8 ggr (tandsprickning, förkyld mm.), vissa nätter är det 3 ggr. Jag  har inte varit så orolig över det, eftersom många av mina vänner har det likadant. Men du har gjort mig lite orolig nuSkäms

Om hon fick styra sina måltider skulle hon bara vilja ha amning =))) Tidigarelägga lunchen går ej, eftersom hon har morgonsovstund innan den.
    Det finns ingen anledning att bli orolig. Jag är extremt störd och jag försökte förklara hur sömn _kan_ hänga ihop med dåliga eller konstiga matvanor.
    Jag funderar om hon kanske har en annorlunda inre klocka än den du bestämt?
    Det kanske är dags att se över dagens rutiner överlag?
    Jag funderar mest högt som du märker. För annars tänker jag på allergier eller liknande som ger obehag och att hon därför inte vill äta ordentligt.
  • syskonen
    bukaka skrev 2012-12-22 23:11:30 följande:
    Tack för att du funderar med mig :)
    Jo, vi misstänker faktiskt mjölkallergi, ska till läkaren om en månad.
    Det är svårt att bestämma barnets dygnsrytm! Inget jag gör, vad jag vet :) Men det kan vara något i det som du säger.  
    Jag är rätt insnöad på sömn och jag tycker att andra redan tagit upp allmänna matfunderingar så bra redan.

Vad bra att ni ska till läkaren! Se till att de utreder henne ordentligt.

Finns det något hon äter med glädje annat än att amma?
  • syskonen
    bukaka skrev 2012-12-22 23:28:25 följande:
    Glädje och glädje... lax, ibland :D Och päron!
    Äter hon det om hon får det till frukost?
  • syskonen
    bukaka skrev 2012-12-22 23:37:33 följande:
    Päron, ja. Inte lax. Kanske ingen näringsrik frukost direkt :)
    Nä men hon får något i magen och den börjar arbeta. Det är först när magen varit igång ett tag man kan känna hunger.  Det är ju minst lika viktigt som näring. Hellre päron än nästan ingenting. 
  • syskonen
    bukaka skrev 2012-12-22 23:38:38 följande:
    Och jag kan ju inte ge henne lax varje morgon, även om hon skulle gilla det. Försöker hålla mig till "rekommend. fisk 2-3 ggr per vecka" 
    Men det blir ju en avvägning. För mycket fisk är inte bra men att hon inte går upp i vikt för att hon inte äter är inte heller bra.
    Jag tänker att det måste vara bättre att äta fisk varje dag en period om du genom det kan introducera annat.
  • syskonen
    bukaka skrev 2012-12-22 23:47:30 följande:
    Prova med frukter till frukost alltså.
    Aha. ja det kan ju vara värt att prova.
    Nu ska jag hoppa i säng för det blir en intensiv dag i morgon.
    Men jag hoppas att det ordnar sig för er!
  • syskonen
    bukaka skrev 2012-12-23 15:35:37 följande:
    Skulle du må bra av att äta pasta varje dag under en månad?
    Men är inte det bättre än inget alls?
Svar på tråden Dotter ratar frukost & äter bara pasta