Inlägg från: Loriyana |Visa alla inlägg
  • Loriyana

Lite orolig över marsvinen

elinaehn skrev 2012-12-23 22:41:41 följande:
    Berätta hur det går!

Höll marsvinet ett tag och klappade samt talade lugnt med det. Sen efter en stund la jag ner henne i buren igen och hon sprang fort som attan in i huset! Nu ligger hon där inne och kuttrar.
  • Loriyana
    elinaehn skrev 2012-12-24 09:24:12 följande:
    Jag tror du ska ta dem så, korta stunder gärna flera gånger om dagen.
    Var det supersvårt att få tag i henne när du skulle ta upp?

Ja det var lite svårt eftersom båda marsvinen sprang omkring i buren hur snabbt som helst när jag försökte få tag på  en av dem. Men jag är rätt va vid att hålla i djur (kaniner) så när jag väl fick tag på henne var det inte ett problem. Höll henne en stund och klappade och lade henne sedan ner i buren igen. Har gjort samma sak idag. Turas om mellan marsvinen. Tänkte ta upp dem 2-3 gånger om dagen till att börja med.

Märkte igårkväll att de smög sig ut ur huset på natten och åt och drack. Men så fort jag gjorde det minsta ljud så sprang de in i huset igen.  
  • Loriyana

De är köpta i djuraffär och jag misstänker att de inte har blivit hanterade särskilt mycket.

• Loriyana
    Dr Mupp skrev 2012-12-25 11:06:43 följande:
    Och troligen för små när de flyttades från mamman. Köpt är köpt, men tills nästa gång föreslår jag att du läser på om hur marsvin som föds upp till djuraffärer har det. 

Har gjort en hel del research om marsvin innan jag köpte dem, läste ingenting om att de skulle behandlas dåligt i djuraffärer. Frågade djuraffären om var de fick marsvinen ifrån och de sa att de köpte dem från en uppfödare i Vellinge, så jag kollade upp uppfödaren och verksamheten verkade vara helt ok. Vet inte vad mer jag kunde göra?
  • Loriyana
    Dr Mupp skrev 2012-12-25 12:24:39 följande:
    Men det låter ju bra faktiskt. Bra att de tar in marsvin från svenska uppfödare. Tyvärr kommer många marsvin och andra djur från Imazo och deras djur kommer från bla Polen och föds upp i stora djurfarmar.

Oj, det visste jag inte. Låter inte alls bra :(
  • Loriyana
    Dr Mupp skrev 2012-12-25 12:39:40 följande:
    Det är just därför man ska undvika att köpa djur i djuraffären. 

Jag förstår. Fast jag känner att jag gjorde en hel del research innan jag köpte djuren. Tror jag kollade med varenda djuraffär i Malmö innan jag bestämde mig! Frågade också var de fick djuren ifrån och hur gamla de var när de togs från mamman. Sedan kollade jag upp uppfödaren, visserligen bara på nätet så man vet aldrig.
  • Loriyana

Det går framåt :) De små liven vågar sig ut ur huset lite mer nu för att äta och dricka. Så fort jag gör något ljud däremot så springer de snabbt som attan in i huset igen. Känns dock som om det går framåt, är glad över att de äter iallfall! Har plockat upp dem några gånger idag och det har gått bra. Det ena marsvinet verkar lite modigare än den andre, och hon är också större och verkar våga sig ut för att äta mer än den andre,

• Loriyana

Tack för alla tips och råd jag fått. Jag uppskattar det verkligen!

• Loriyana

Det går bättre och bättre, tror jag. Jag plockar upp dem några gånger om dagen och klappar dem. Dottern har inte fått lov att hålla dem än, jag sa att hon skulle få ha en i knäet efter en vecka, men hon har klappat dem. Marsvinen vågar sig ut ur huset betydligt mer nu, men de springer fortfarande och gömmer sig om man gör något ljud eller går förbi buren. Är jättekul dock att se dem ut ur huset lite :) De verkar nu också äta och dricka bra! Höet går verkligen åt! Är så glad att de äter, de första dagarna låg all mat orörd.

På tal om mat, hur mycket grönsaker ska man ge dem egentligen?  

• Loriyana
    Dr Mupp skrev 2012-12-27 22:17:11 följande:
    Typ ett vitkåldblad om dagen per marsvin täcker deras dagsbehov av C-vitamin. Vi har tre marsvin och ger ca 2-3 dl grönsaker med en bas av kål (bra källa till C-vitamin) och sen lite allt möjligt som vi har hemma. Nu under julen har det blivit mycket kål. Vitkål, grönkål, rödkål och brysselkål. 

Ja jag har också haft mycket kål hemma nu under jul :)
  • Loriyana

Jag måste säga att nu när de så liven vågar sig ut ur huset lite mer så tycker jag det är fantastiskt roligt med marsvin! Köpte dem för att dottern så gärna ville ha, hade själv inte tänkt mig fler husdjur efter att min fina kanin dog. Men dessa marsvin är så roliga att titta på! Det är så kul när de pratar med varandra och när de burrar in sig i höet.

Måste bara visa en bild på en av dem. Det är min dotter som klappar marsvinet (i soffan med en filt så mjukt underlag) Just denna lilla gris heter "Christmas", then andre heter "Merry". Det var dottern som döpte dem.
  • Loriyana
    elinaehn skrev 2013-01-04 00:55:08 följande:
    Det går fint nu va?

De är fortfarande rätt blyga, men de har numera inga problem alls med att gå ut ur huset när jag och dottern är i rummet vilket är jättekul eftersom vi älskar att titta på dem! Tar upp dem dagligen, de är fortfarande nervösa inför det. Men när man väl har dem i knäet är det oehört mysigt (tycker vi iallfall...vet inte riktigt vad marsvinen tycker ;))

Mat äter de nu i mängder! Höet försvinner snabbt som attan. Var tveksam till att köpa dottern husdjur till en början med, men nu är jag så glad att jag har dem. De är underbart sällskap! Kan inte tänka mig ett bättre husdjur :)

Ibland verkar de bråka lite, en springer efter den andre och den som blir jagad piper. Är detta normalt? Leker de eller bråkar de? 

Sedan har jag en annan fråga, hur gör ni när ni rengör buren? Ett av marsvinen lyckades smita iväg under soffan. Har läst någonstans att marsvin ska vara ute och springa utanför buren en timme om dagen, men är dessa för små för det? Än så länge har de inte varit ute och sprungit förutom då jag rengört buren, men det är lite svårt att få tag på dem igen efteråt.       
  • Loriyana

Tack igen för tipsen! :) Tror det får bli hallen eller köket, i badrummet kan de nog smita in under badkaret.

• Loriyana

Hej...jag här igen. Går bra med marsvinen men måste kolla så att dottern inte gosar ihjäl dem. Blir lite nervös när hon vill kela med dem.

Hur som helst, ett av marsvinen har längre hår än den andre och nu verkar det ha blivit en stor tova vid bakdelen. Hur bör jag bäst gå tillväga nu? Ska jag bada henne? Klippa bort tovan?  

• Loriyana
    tinyheart skrev 2013-01-14 16:39:23 följande:
    Jag badar och klipper till håret på mina marsvin. Borstar de också då och då. När jag var liten älskade jag att borsta på dem, så det kanske blir något kul för dottern?

Ok, så de har inget emot att bli badade? Just nu är tovan så invecklad att jag har god lust att bara klippa av den, men kanske lite ljummet vatten löser upp den lite?
  • Loriyana

Klorna har jag klippt en gång eftersom jag lästa att man ska göra det en gång i månaden. Men jag var lite osäker på hur mycket man ska klippa så jag tog inte så mycket.

• Loriyana
    tantS skrev 2013-01-14 18:13:12 följande:
    De brukar inte gilla när  man drar dem i pälsen så jag hade klippt av tovan. Ni ska väl inte på utställning i det närmsta ändå? :) Det finns bra borstar i djuraffären som ni kan ha att hålla efter. Skönt med borstmassage :) 

Nädå utställning är inte med på kartan alls :) Märkte att hon ogillade när jag försökte reda ut tovan så tar nog helt enkelt och klipper av den. Tack för tipset!
Svar på tråden Lite orolig över marsvinen