• Anonym

Hur enkelt är det att få ensam/enskild vårdnad?

Jag är ensamstående mamma på heltid.
    Barnets pappa är oengagerad och bor drygt en timmes bilfärd  från oss.
    Vi har gemensam vårdnad.
    Barnet ifråga är född aug-2003.
    Barnet träffar inte pappan regelbundet.
    Senaste tillfället de sågs var några veckor efter födelsedagen.
    Han skriver aldrig på flyttanmälningar eller barnomsorgsansökningar..
    Hur lätt är det att få ensam vårdnad i mitt fall?

• Svar på tråden Hur enkelt är det att få ensam/enskild vårdnad?
  • Anonym

Jo, såklart. Jag vet att det är svårt..
    Det finns en dom som säger att hon har rätt till umgänge med pappan var annan helg.
    Men hon vill inte åka dit.
    Domen är från 2005 och den är inte aktuell längre..
    Den gången när det begav sig försökte jag att få ensam vårdnad.
    Men tingsrätten dömde till gemensam vårdnad..

• Anonym

Han kommer säkert aldrig att gå med på det, men nu är det inte upp till honom utan tingsrätten..
    Anledningen till att jag startade tråden var att jag kan inte leva med att den andra vårdnadshavaren inte skriver på barnomsorgspapper, för det sabbar livet för oss!
    Mitt barn har ingen stans att vara när jag ska till jobbet, vilket leder till att jag inte kan jobba när skolan är slut för dagen..

• Anonym

På vilket sätt är han en dålig vårdnadshavare? Nej det räcker inte att han är oengagerad och inte skriver under papper! de lär fortsätta drömma till gv för en har du inte nämnt nåt som kan ge ev. Viol hak inte engagera sig så kan ingen inte ens tr tvinga honom däremot kan inte ungen bestämma hur den ska göra för är ingen under 18 så måste den iväg vilket innebär att har du inte skickat ungen vh som domen säger för den inte vill så kan du åka dit för umgängessabotage om den andra vårdnadshavaren velat träffa ungen vh

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-20 22:15:03 följande:
    Jo, såklart. Jag vet att det är svårt..
    Det finns en dom som säger att hon har rätt till umgänge med pappan var annan helg.
    Men hon vill inte åka dit.
    Domen är från 2005 och den är inte aktuell längre..
    Den gången när det begav sig försökte jag att få ensam vårdnad.
    Men tingsrätten dömde till gemensam vårdnad..
    Klart domen är aktuell om ni inte har en nyare dom eller avtal sen dess...

Vad har du gjort och gör för att få barnet att vilja ha umgänge?
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-12-21 00:16:33 följande:
    På vilket vis han är en dålig vårdnadshavare..
    Han bryr sig inte om barnet, han struntar i sitt umgänge. Han nyper barnet när hon inte kan sova..
    Han har hotat via advokat att begära verkställighet i dom, men han gjorde aldrig det.
    Du kan inte tvinga barnet till ett umgänge heller, barnet känner sig inte tryggt där.

Allt är svårt att bevisa.. Så fort jag tar upp något med honom som tex att han nyper henne så känner han inte igen det..
    Barnet har inget umgänge sen flera år pga att du inte lämnar ut barnet för att "barnet inte vill åka", så hur kan du hävda att han struntar i umgänge och att han nyper barnet?

Vad gör du för att barnet ska ha umgänge med sin pappa?
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-12-21 00:19:20 följande:
    När barnet vill träffa sin pappa så ordnar jag det. Barnet vill inte vara själv med sin pappa, utan vill att jag ska vara med.
    Det var inte frågan. När hade barnet senast umgänge med sin pappa? Vad gör DU för att barnet ska ha umgänge?
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-12-21 00:22:26 följande:
    Tror du att jag hittar på allt? Barnet vill inte åka till sin pappa.. Jag har fått tvinga iväg barnet var annan helg och fått hem en otrygg förstörd unge..
    Så har det varit i barnets liv ända till den dag då barnet själv berättade om att pappan nyps när barnet inte kunde sova..
    Nej.

När slutade barnet vilja åka?
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-12-21 00:28:13 följande:
    Någonstans så måste pappan möta barnet, barnet ska inte behöva rätta sin pipa efter en pappa som barnet knappt känner eller har en bra relation till.
    Du vägrar svara alltså? Lycka till i tingsrätten.
  • Anonym

Ts det ligger i fatet för dig att du inte gjort din dela av domen sen aug 2010 det kan du förlora vårdnad och boende på! Sen att anse att pappan ska rätta sin pipa efter era inbjudningar hos dig är fel har han ug så kan han ta ungen och åka, låter mer som att han vill träffa ungen men inte dig inget annat så ja du ligger risigt till om vi säger så. Som be är det din uppgift att se till att ungen kommer iväg även om ungen inte vill så jag säger också lycka till för det behöver du!

• Anonym

I inlägg 4 så säger du att det är upp till tr att bestämma inte pappans, ändra det för det är upp till nr att bestämma att ungen kommer till ug -inte ungen! Lite nyp är fel men inget man förlorar vårdnad för och ungen kommer ju få åka dit på ug ändå även om du skulle ha ev för det är ju så att ug får ju även pedofiler ha så det kommer även ske för lite nyp så återigen svara på frågan, varför är han en dålig vårdnadshavare? Inte bry sig och lite nyp räcker inte

• Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-12-21 00:52:19 följande:
    Ursäkta, jag förstår inte alla förkortningar..
    vad är nr?
    inte pappans, ändra det för det är upp till nr att bestämma att ungen kommer till ug -inte ungen! Lite nyp är fel men inget man förlorar vårdnad för och

Vi kan inte samtala om nånting som rör barnet..
    Han svarar inte på sms..
    Vet inte heller förkortningarna men, du ska se till att barnet träffar sin pappa. Det är DITT ansvar. Du kan inte ställa krav om  det finns fastställt umgänge.

För umgänge behöver man inte kunna samtala....
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-12-21 01:12:09 följande:
    Förklara vad du menar med att för umgänge behöver man inte kunna samtala...

Följa domen och var tyst?

I domen står det specifika platsangivelser, där överlämningar ska ske..
    Pappan ska lämna tillbaka barnet på ett ställe som ligger 4,5 mil härifrån där barnet och jag bor.
    Ja, gör som domen skriver.
  • Anonym

pappan har ett ansvar han med o det är att se till att han engagera sig i  barnets liv.. TS ansvar är att se till sitt barns bästa o lyssna på vad barnet vill..o om nu hennes barn sagt att pappa nyps o sånt så ska hon inte lyssna då? vad hade du gjort i hennes situation? skickat iväg ungen trots vägran o allt? 
    han verkar inte bry sig.. visst han vill träffa ungen men inte med ts i samma rum men han borde ändå kämpa o bry sig lite mer om sitt barn 

• Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-12-21 01:12:09 följande:
    Förklara vad du menar med att för umgänge behöver man inte kunna samtala... Följa domen och var tyst? I domen står det specifika platsangivelser, där överlämningar ska ske.. Pappan ska lämna tillbaka barnet på ett ställe som ligger 4,5 mil härifrån där barnet och jag bor.

Ja då åker du dit och hämtar barnet
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-21 01:52:12 följande:
    pappan har ett ansvar han med o det är att se till att han engagera sig i  barnets liv.. TS ansvar är att se till sitt barns bästa o lyssna på vad barnet vill..o om nu hennes barn sagt att pappa nyps o sånt så ska hon inte lyssna då? vad hade du gjort i hennes situation? skickat iväg ungen trots vägran o allt? 
    han verkar inte bry sig.. visst han vill träffa ungen men inte med ts i samma rum men han borde ändå kämpa o bry sig lite mer om sitt barn 
    Han behöver inte ha med ts vid umgänge. De har en dom som beskriver när och var barnet ska lämnas ut för umgänge. Det är ts skyldighet att lämna ut barnet. Om ts är orolig att barnet misshandlas av pappan ska ts göra en orosanmälan till socialtjänsten och en polisanmälan, inte bara hålla barnet hemma.

Om han inte brydde sig skulle han inte stämma ts.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-21 09:11:48 följande:
    Han behöver inte ha med ts vid umgänge. De har en dom som beskriver när och var barnet ska lämnas ut för umgänge. Det är ts skyldighet att lämna ut barnet. Om ts är orolig att barnet misshandlas av pappan ska ts göra en orosanmälan till socialtjänsten och en polisanmälan, inte bara hålla barnet hemma. Om han inte brydde sig skulle han inte stämma ts.

Svar på tråden Hur enkelt är det att få ensam/enskild vårdnad?