Skola när man flyttar hem (UK till sverige)
Vi flyttade tillbaka till Sverige efter 5 år i Skottland i somras. Vår äldsta gick ut 4an i Skottland och fick börja 3an här i Sverige (dvs hon går med de andra födda samma år), Hon är född i December så för oss var det inte aktuellt att sätta henne i en högre klass. I engelska läser hon lite för sig själv eftersom hon enl läraren är på nivå med 9orna men alla texter för 9år är såklart anpassade i intresse etc till tonåringar.
Vårt mellanbarn gick ut 1an i Skotlland och hon har nu börjat 1an en gång till och går då med barn födda året före henne. Hon är dock född i början av Februari så jag hade inga betänkligheter att sätta henne i en klass med äldre barn. Hennes lärare i Skottland tyckte också att det var viktigt att hon fick fortstätta skolan och inte bli satt i förskoleklass. På utvecklinssamtalet nu i höstas frågade jag läraren om dotten hade svårigheter pga åldersskillnaden men hon hade nästan glömt av att hon var en årgång yngre. Det är dessutom väldigt lyckat för klassen är en 1-2a så hon läser med 2orna bla eftersom hon redan kan det men socialt är hon inte så mycket yngre.
Yngsta är 4 och gick på dagis och har fortsatt på dagis.
Att behålla engelskan är inte det lättaste. Vi har inte fått någon hjälp men jag har hört andra som har fått det så det beror nog mycket på.