Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Helkroppstråden

röderaff skrev 2013-04-23 11:31:04 följande:

Anton kanske är genuint intresserad av smink och mode. Det finns faktiskt en hel del män som är det. Tycker det är synd att kalla en man för fjolla bara för att han gillar traditionellt kvinnliga sysselsättningar. Är kvinnor fjollor i dina ögon Philipsson?  
    Ja, och dessa män är ju fjollor, per definition.

Eftersom du inte känner till de olika användningarna av ordet "fjolla", så föreslår jag att du slår upp det i en ordbok.
  • Philipsson
    röderaff skrev 2013-04-23 16:17:53 följande:
    Fjollig är för mig någon som intresserar sig överdrivet mycket för sitt utseende och trippar omkring på höga klackar  på skogspromenaden och inte har så mycket mer i huvudet än nästa tid hos nagelskulptören. 
    Fjolla är motsatsen till macho men jag kallar inte mig själv för macho bara för att jag gillar att lyfta skrot och lägga golv.  

Du gillar falskhet alltså?
  • Philipsson
    röderaff skrev 2013-04-23 16:17:53 följande:
    Fjollig är för mig någon som intresserar sig överdrivet mycket för sitt utseende och trippar omkring på höga klackar  på skogspromenaden och inte har så mycket mer i huvudet än nästa tid hos nagelskulptören. 
    Fjolla är motsatsen till macho men jag kallar inte mig själv för macho bara för att jag gillar att lyfta skrot och lägga golv.  
    Sorry, svarade på fel inlägg nyss.

Jo, men nu är det ju så att språket inte handlar om hur DU som enskild individ uppfattar ett uttryck, utan om hur en språksamfällighet använder och uppfattar det. Detta studerar språkvetare och ställer sedan upp det i diverse ordböcker. SAOB ger två användningar av "fjolla"/"fjollig"
    1. (om kvinna) tanklös, vimsig
    2. (om man) feminin

Det var nr 2 jag åsyftade.

Begriper du nu eller ska du fortsätta snacka om hur DU upplever det eller det uttrycket?
  • Philipsson

Anton C. hittade fetstil, understruken och kursiv, och sen kan han bara inte låta bli...:)

• Philipsson
    småsugen skrev 2013-09-26 11:40:04 följande:
    Men hallå vilka karlar som förgyller denna annars tråkiga torsdag

PHILIPSSON
    NOEL
    och MRMAGIC 

till er nynnar jag på Lill Lindfors gamla slagdänga:

Han går som en karl (antar jag)
    Han ser ut som en karl
    Med en kropp som en karl
    Och han kysser som en karl ska - vet jag ju inte nåt om iofs Obestämd

Han har charm som en karl
    Han är fräck som en karl
    Nonchalant som en karl
    Och han rör sig som en karl ska - vet jag ju inte heller nåt om, men kan väl tänka mej Drömmer
    Alltid trevligt när man kan glädja nån...:)
Svar på tråden Helkroppstråden