Anmäla till skolinspektionen?
Jag brukar sitta och läsa lite i trådar här på FL som rör skolan på olika sätt. Den senaste tiden tycker jag mig ha uppfattat en ny trend, nämligen att anmäla saker och ting till skolinspektionen. Det är väl inget fel med det, men ibland känns det som att det enda som det skrivs om i trådarna är att så fort ett problem dyker upp så ska det anmälas till skolinspektionen.
"Mitt barn har inga kompisar i skolan" - Anmäl till skolinspektionen!
"Jag trivs inte med mitt barns lärare" - Anmäl honom/henne till skolinspektionen!
"En elev i mitt barn klass gör/säger det ena eller det andra" - Anmäl till skolinspektionen!
För mig som jobbar inom skolan ter sig detta lite konstigt. Det verkar som om vissa människor enbart är ute efter att "sätta dit" skolan, man tror att skolinspektionen är någon typ av domstol som kommer och skäller på skolan om allt inte är perfekt. Man verkar tro att lärare och pedagoger inte har någon förmåga att ta tag i och lösa problem, därför är det lika bra att göra en anmälan till skolinspektionen utan att ens först prata med den ansvariga pedagogen.
Jag vet inte om det bara är jag som upplevt detta, men jag tycker det är konstigt och en smula skrämmande. Jag är dessutom övertygad om att nästan alla problem här i världen kan lösas genom att människor pratar med varandra. Dvs, är du eller ditt barn sur för något som har hänt i skolan - ta upp det med ditt barns lärare istället för att "skvallra för rektorn" eller anmäla till skolinspektionen. Om du inte får något gehör hos läraren, så för all del, gå till rektorn. Och om problemet har varit långvarigt och varken lärare, rektor eller någon annan verkar bry sig om det, då kan det vara läge att anmäla till skolinspektionen. Men innan dess? Nej. Det kommer knappast att lösa någon konflikt, antagligen bara förvärra den. I mina ögon är det mest ett slöseri med resurser.
Så mitt lilla tips till alla FL-medlemmar som tjatar och hetsar om anmälan till skolinspektionen i tid och otid är följande: Prova att lösa problem och konflikter där de dyker upp, när de dyker upp. Det tjänar alla på i slutändan. Ge skolan och dess personal chansen att lösa problemen. Även om det så klart finns undantag så går problemen att lösa, jag lovar.
Tack för mig!