• Punkster

Anmäla till skolinspektionen?

Jag brukar sitta och läsa lite i trådar här på FL som rör skolan på olika sätt. Den senaste tiden tycker jag mig ha uppfattat en ny trend, nämligen att anmäla saker och ting till skolinspektionen. Det är väl inget fel med det, men ibland känns det som att det enda som det skrivs om i trådarna är att så fort ett problem dyker upp så ska det anmälas till skolinspektionen.

"Mitt barn har inga kompisar i skolan" - Anmäl till skolinspektionen!
    "Jag trivs inte med mitt barns lärare" - Anmäl honom/henne till skolinspektionen!
    "En elev i mitt barn klass gör/säger det ena eller det andra" - Anmäl till skolinspektionen!

För mig som jobbar inom skolan ter sig detta lite konstigt. Det verkar som om vissa människor enbart är ute efter att "sätta dit" skolan, man tror att skolinspektionen är någon typ av domstol som kommer och skäller på skolan om allt inte är perfekt. Man verkar tro att lärare och pedagoger inte har någon förmåga att ta tag i och lösa problem, därför är det lika bra att göra en anmälan till skolinspektionen utan att ens först prata med den ansvariga pedagogen.

Jag vet inte om det bara är jag som upplevt detta, men jag tycker det är konstigt och en smula skrämmande. Jag är dessutom övertygad om att nästan alla problem här i världen kan lösas genom att människor pratar med varandra. Dvs, är du eller ditt barn sur för något som har hänt i skolan - ta upp det med ditt barns lärare istället för att "skvallra för rektorn" eller anmäla till skolinspektionen. Om du inte får något gehör hos läraren, så för all del, gå till rektorn. Och om problemet har varit långvarigt och varken lärare, rektor eller någon annan verkar bry sig om det, då kan det vara läge att anmäla till skolinspektionen. Men innan dess? Nej. Det kommer knappast att lösa någon konflikt, antagligen bara förvärra den. I mina ögon är det mest ett slöseri med resurser. 

Så mitt lilla tips till alla FL-medlemmar som tjatar och hetsar om anmälan till skolinspektionen i tid och otid är följande: Prova att lösa problem och konflikter där de dyker upp, när de dyker upp. Det tjänar alla på i slutändan. Ge skolan och dess personal chansen att lösa problemen. Även om det så klart finns undantag så går problemen att lösa, jag lovar.

Tack för mig! 

• Svar på tråden Anmäla till skolinspektionen?
  • Punkster

Över 100 pers har läst men ingen har kommentarat. Undrar ifall jag ska tolka det som att 100 pers håller med mig eller att 100 pers tycker att jag har fel... Flört

Eller så kanske jag bara trampade på en öm tå?

• ruthen

Jag har aldrig sett någon tråd där folk skriver att de ska anmäla till skolinspektionen för de anledningar du beskriver.

Jag är lärare och tänker anmäla skolan som jag jobbade på till skolinspektionen.
    Eleverna får inte den garanterade undervisningstid som de har rätt till, enl timplanen i ämnet jag undervisade i.

Tycker du det är rätt att anmäla eller tycker du också det är onödigt? Fast jag vet inte om de ens tar emot sådana anmälningar eller om skolor får slakta ämnen som de vill.

• Punkster

Nu tror jag du missförstod mig. Självklart ska man anmäla till skolinspektionen om behovet finns. Det jag blir trött på är när skolinspektionen används som ett första alternativ när det uppstod någon typ av meningsskiljaktighet. Man struntar i att kolla upp vad problemet handlar om och om det går att lösa, man anmäler till skolinspektionen istället.

Ett exempel: I någon tråd var det någon förskoleförälder som saknade en overall som hade kommit bort på förskolan. Någon tyckte att hon borde polisanmäla förskolan för stöld och anmäla till skolinspektionen. Det är sådant jag blir trött på. Ett sådant problem löses inte av en anmälan till skolinspektionen, däremot kommer det säkert lösa sig genom lite kommunikation mellan föräldrar och förskola. 

Men om du som lärare ser att eleverna inte får den undervisningstid de har rätt till och har tagit upp det med rektorn utan resultat, då är det såklart att du ska anmäla. Men det också också en annan typ av problematik än den jag beskrev, någon som skolinspektionen är till för att arbeta med. Inte små "skitkonflikter" (ursäkta uttrycket) som enkelt kan lösas på plats utan att blanda in utomstående, i det här fallet skolinspektionen.  

• mamma till 2 frön

Kan bara hålla med dig i det du skriver. Min skola har blivit anmäld några gånger det senaste året över skitsaker som föräldrarna inte tagit upp med berörd part. Slöseri med resurser tycker jag, låt skolinspektionen ta sig an de "riktiga" fallen istället för att behöva lägga handläggningstid på saker som skolan kan fixa själva. I våra fall har de behandlats och lagts ned och vi fått ett tillkännagivande om att vi blivit anmälda men att inga åtgärder kommer att vidtas och fallet lagts ned. Ibland är det också så här på fl att saker tar så enorma proportioner och skolan tillskrivs ansvar mm som inte är deras. Jag önskade att synen på skolan kunde vidgas lite och att samarbetet mellan hem och skola blev bättre. Det som sägs hemma vid köksbordet väger så mycket mer än vad vi i skolan någonsin kan göra. Trevlig fortsättning på jullovet

• 2211

Klart man tar upp frågan med personal och rektor innan det går så långt som en anmälan till skolinspektionen.

• skogsvitter
    ruthen skrev 2012-12-21 19:36:23 följande:
    Jag har aldrig sett någon tråd där folk skriver att de ska anmäla till skolinspektionen för de anledningar du beskriver.

Jag är lärare och tänker anmäla skolan som jag jobbade på till skolinspektionen.
    Eleverna får inte den garanterade undervisningstid som de har rätt till, enl timplanen i ämnet jag undervisade i.

Tycker du det är rätt att anmäla eller tycker du också det är onödigt? Fast jag vet inte om de ens tar emot sådana anmälningar eller om skolor får slakta ämnen som de vill.
    Det där verkar ju vara lite av en trend det med för den delen (att de inte får den undervisningstid de har rätt till i vissa ämnen). Får jag fråga vilket ämne det rör sig om?
  • skogsvitter

Till TS så kan jag väl säga att jag inte heller känner igen den trenden att man uppmanar att anmäla, men kan ju ha missat det. Självklart tycker jag att man ska ta upp det med rektorn/berörda i första hand. Det är ju bara om man inte får något gehör över huvudtaget trots att man försökt kommunicera problemen som en anmälan ens kan tänkas vara aktuellt tycker jag.

• Hemligkvinna

Jag har nyss varit och haft ett samtal med bitr. rektor. Har pratat med min sons lärare nu sedan mitten av höstterminen, men det blir inte bättre. Flera andra killar i klassen ger sig på min son varje dag och det blir inte bättre.
    Så nu gick jag även längre upp så de inser hur allvarligt jag ser på detta och att det inte bara räcker med att säga till barnen att de inte får hoppa på varandra, slåss, sparkas mm

• yvo

Tyvärr vet jag att det kommer in alldeles för få anmälningar till skolinspektionen. Skolinspektionen borde få in en mängd anmälningar mot hur skolorna hanterar mobbing, kränkande behandling både av vuxna och andra elever och särskilt stöd etc. Tyvärr orkar inte alla anmäla rena missförhållanden därför att det krävs att man är påläst, kan formulera sig och tror att det är någon idé att anmäla.

Ofta försöker föräldrar att ta upp ett problem som inte åtgärdas igen och igen och igen....och skolan informerar mycket sällan om vad man kan göra. Att tro att någon anmäler i onödan är både naivt, raljerande och samtidigt verkar det lite som du har skygglappar på. Mängder av fall borde anmälts för länge sedan men för få föräldrar orkar eller känner till sina barns rättigheter. Kanske din skola är undantaget och då hoppas jag att andra tar efter men jag tror tyvärr inte det,  men ofta blir man  ,tror jag,  hemmablind. Jag hoppas att du är det lyckliga undantaget men jag har tyvärr svårt att tro det.

• Fröken Hepburn

Jag jobbar också i skolan och skriver under på det. Allt anmäls hela tiden. Om föräldrarna kunde kommunicera med oss istället hade det ju underlättat. Men det gör man inte utan man anmäler så snart man är lite missnöjd.

• Bengski

Hej.  Det framgår även på Skolinspektionens hemsida om anmälan att man borde kunna bevisa att man som anmälaren har gjort sitt bästa att framföra samtal med alla berörda skolpersonal och andra aktörer som andra föräldrar/barn.

Visst det är "sloseri" med resurser om man inte försöker lösa och hitta en kompromis i första instans. Skolinspektionen är för oss i fall allt annat har inte fungerat inom rimligt tid därmed man har "preskriptions tid" (2 år) att tänka på också. Själv anmält till Skolinspektionen efter minst  6 månader stress med samtal som tyvärr gav inga konkreta svar...dessutom maktmissbruk och repressalier direkt efter när utredningen påbörjades.  Mvh Bengski.

skolinspektionen anmälan skolan
Svar på tråden Anmäla till skolinspektionen?