• Anonym (brasa)

Tänder du kaminen själv eller gör din man det?

Rätt intressant.

Min mamma tänder ALDRIG en brasa i kaminen om det inte finns kluvna/huggna vedbitar som min pappa har huggit för att tända med, för hon lyckas verkligen inte få igång brasan då utan små/smala vedbitar.

Eller du behöver inte använda huggna/kluvna vedbitar för att starta upp? kanske kör vara med tändblock eller både och?

klyver/hugger du själv vedbitarna och tänder även på brasan, eller hur mycket gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tänder du kaminen själv eller gör din man det?
  • slemtorsk i din bralla

vi får veden levererad av grannen som klyver den i lagom bitar till pannan, vi har inte kamin men vi värmer upp med vedeldad panna. Vår ved är ju inte små söta pinnar som man eldar i kamin inne i huset med utan 50 cm klabbar som är ganska tunga, en del splittar vi upp i tunnare stickor för att det ska bli lättare att ha som tändved.

Vi hjälps åt att bära in veden i pannrum och stapla den och vi nästan slåss om VEM som ska tända i pannan... jag ÄLSKAR att stå där ute o känna doften av den torkadne björkveden, det är en doft som får mig att må sååååå bra, nu är jag gravid iofs och går igång på lite underliga dofter *S* men jag gillar det verkligen. Får mig att känna mig hemma.

Gubben är nog bättre på att få fyr fort i pannan, men nu på vintern står bilen i garaget och blockerar ingången till pannrummet så han kommer inte förbi (han sitter i rullstol) så då har jag haft ensamrätt på pannrummet 

Som någon skrev.. det vore rent pinsamt om man som husägare inte kan, klarar eller gör alla moment som finns här. Vi hjälps åt med allt, nu är jag duktigare på saker som kräver att man klättrar eftersom maken då sitter i rullstol, men han KAN om han måste, precis som jag KAN om jag måste snickra o greja.

Pannrummet är viktigt eftersom det är vår uppvärmning och det vore ju rent rabiat om jag inte kunde ta hand om det området när han inte är hemma.

• Meowth

Annat vi har pelletskamin och bär bara in säckar. Jag bär mest och städar ur när det behövs. Vedkamin är mysigt eller vedpanna men jag hatar vedhantering.

It takes backbone to lead the life you want
  • Anonym (psykolog)

Vi eldar bara för mys. (och under strömavbrott på lite mer blodigt allvar) och får ved av grannarna i lagom storlek. (somliga skulle kanske inte ens kalla det för ved, utan för flisor...)

Så ja, allt som behöver göras i huset kan jag göra själv, samma sak gäller för sambon. Blir lite jobbigt annars för den som är hemma med barnet när den andre är på en en-veckas-konferens och strömmen går/pumpen fryser/taket behöver skottas/nåt shit händer.

Elda är ju dessutom roligt och väcker pyromanen i en! :)

• Anonym (Hona)

Vi har bara kamin i stugan men inte fan skulle jag sitta och frysa för att nån annan inte har klyvt/tänt. Jag gör det mesta praktiska. Min man tar inte gärna en hammare eller såg i sin hand eftersom resultaten brukar bli skrattretande. Han har många gånger blivit rasande och sagt "varför påminner du mig inte om att jag ALDRIG ska göra sånt här, det är du som ska"! Gäller allt från tapetsering till att sätta upp en tavla :)

• Bonanza

Men alltså, mina barn på 5 och 7 år kan tända i kaminen. Menar ni på allvar att vuxna människor inte klarar av det?

• Themis
    Bonanza skrev 2012-12-17 16:34:11 följande:
    Men alltså, mina barn på 5 och 7 år kan tända i kaminen. Menar ni på allvar att vuxna människor inte klarar av det?
    Nej, det låter helt otroligt om man inte är dement och riskerar att tända eld på sig själv.

Men lättja/bekvämlighet däremot är kanske vanligare förekommande...
    USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • slemtorsk i din bralla

visade maken denna tråden och han kommenterade det hela med att det är ju det samma som om man skulle skriva en tråd riktad till män där man frågar "använder du spisen hemma eller är det bara din fru som gör det?"

Jag är benägen att hålla med.... om man nu bara myseldar så visst... överlämna det åt alfa-hanen men det innebär ju att man är beroende av att mannen är hemma om man vill mysa vilket jag aldrig skulle fixa.

Jag HATAR spindlar och kryp men nog fan röjer jag bland veden.. och så doften då så klart... sååå underbart..tidigare när jag svarat i tråden så tassade jag ut i garaget/pannrummet bara för att stå o sniffa en stund.. vi har kört på elpatronen i några dagar för att kolla om den funkar (satte in ny panna för något år sedan och har inte testkört elpatronen än och eftersom vi snart kommer vara borta från hemmet i några dagar kan det ju vara bra att ha det uppvärmt så man slipper komma hem till 10 grader inomhus) och när patronen gått har man inte haft orsak att vara där ute bland veden... men det är ju sååå mysigt...Kommer aldrig gå över till olja eller pellets om vi inte måste (def inte olja iaf...-pannan går ju att göra om till pellets så när man blir gammal o stel kanske man går över på det med någon slags matare)

• Anonym (tjejen)

Jag håller med om att det är konstigt att överlämna åt mannen. Ok om man inte hanterar ved pga handikapp eller att man helst undviker det av andra skäl, men man bör kunna det om man har mjlighet att elda. Det är ju grymt att ha den möjligheten vid tex strömavbrott. Samma sak som att man bör kunna byta däck om man har bil.

Vi vade som sagt vedspis när jag var barn, och från 6-7-årsåldern nånstans kunde jag göra upp eld själv. Under övervakning i början, men jag kunde. Hantera yxa lärde jag mig i samma ålder. En liten till att börja med, man orkar ju inte hantera en tung klyvyxa i den åldern. Vill man inte använda en stor yxa kan man ändå fixa lite brasved med en liten yxa. 

• WPmamman

Vi hjälps åt med sågning och klyvning. Eftersom vi har vedpanna till uppvärmning av vatten till huset så är det jag som sköter den. Dels för att han arbetar udda tider och det behövs varmvatten när man har barn. Och dels för att jag tycker att jag är bättre på det än vad han är.  har gått igenom hur man gör ifall han måste sköta den någon gång.

• YokohamaNr2

Rätt intressant vi har precis installerat en vedkamin och min man är eld och lågor he he där fick jag till det. Faktum är att jag har inte alls varit särskilt intresserad men nu när den finns här så älskar jag den! Min man är definitivt bättre än mig på att tända brasan men han har visat mig och nu fixar jag det också. Vi har dock inte behövt klyva veden ännu då vi har köpt redan kluven, däremot kommer tomten med en yxa till min man i år

Kanske ska tillägga att min man var scout i sin ungdom och faktiskt är rätt duktig på sånt därana naturtjafs, medan jag är uppvuxen i storstan

• Legewiel

Tycker det är stor skillnad på att inte kunna och att inte vilja...

Jag KAN göra det mesta, uppvuxen på landet som jag är och med en mamma som fixar allt helt själv för min pappa får inte ändan ur vagnen. Men jag vill inte göra saker som är tunga, smutsiga eller onödiga (enligt mig) för jag är lat och rätt svag. Så det betyder att sambon gör sånt som jag inte orkar med (pga. lathet eller min fysik). Han är t.ex. mycket mera lämpad än mig att bära tunga säckar ved och skotta snö, men det betyder inte att jag sitter insnöad och fryser när han är borta - självklart kan jag skotta och elda i kaminen om det behövs.

• PolyPond

Eftersom sambon tycker det är galet roligt att fixa med veden och jag tycker det är rätt okej att hugga ved, så är det oftast han som fyller på förrådet. Eldar gör däremot jag mest, såväl öppen spis, som kakelugn och vedspis (eller elden på picknicken). Det är något speciellt med att elda

• Anonym (Uppdelat)

Sambon klyver veden (i vedklyv, ej med yxa) och kör för det mesta in den själv. Innan vi fick barn brukade jag hjälpa till att lana in veden i källaren medans han körde skottkärran och hämtade mer.

Vi kör en väldigt stark uppsdelning av sysslorna... Han fixar allt ute, jag inne. Den stora anledningen till det är att han är värdelös på att laga mat, städa, tvätta osv.

Och jag är klen/lat för att fixa utegrejerna.

Men jag kan ju självklart klippa gräs, skotta snö, och bära in ved om han inte är hemma...

Samma är det ju för honom, är jag inte hemma kan han ju slänga ihop en middag ( även om det inte blir nån kulinarisk höjdare )

Tända i pannan gör vi båda... Nu på vintern måste vi elda två ggr/dag så då tänder han innan han åker till jobbet på morgonen och om jag fryser under dagen så går jag ner och tänder en brasa.... Vore ju knasigt om jag skulle sitta och frysa för att han inte var hemma...

• Anonym

Min man tänder och klyver veden så jag gör inget mer än fyller på i brasan när det behövs.

Har hört talas om att dom ska Bojkotta facebock en tid framöver nu. En lång tid frmöver nu. Har läst det på nätet, tidningarna, rykte, sociala medier o.s.v.

• Mirakel familjen

Mannen och sonen klyver och stapplar införvintern under vår/sommar. Sen tänder den som är hemma. Är vi båda hemma är det oftast maken som tänder.

❤son född 1995❤❤❤dotter född 2010❤
Svar på tråden Tänder du kaminen själv eller gör din man det?