• Copyjulia

Sertralin + amning

Någon mer som tar Sertralin och ammar? Hur stor dos tar ni? Har ni märkt någon påverkan på barnet? Vad har era läkare sagt om ev risker?

• Svar på tråden Sertralin + amning
  • Ellikapellika

Jag äter Sertralin och ammar min 6 månaders tös.
    100mg/dag tar jag.
    Märker ingen skillnad på tösen.
    Åt dem även när ett av mina andra barn var liten och ammades, men då var det barnet över året.

• Copyjulia
    Ellikapellika skrev 2012-12-15 21:45:11 följande:
    Jag äter Sertralin och ammar min 6 månaders tös.
    100mg/dag tar jag.
    Märker ingen skillnad på tösen.
    Åt dem även när ett av mina andra barn var liten och ammades, men då var det barnet över året.
    Vad skönt att höra. Jag äter bara 50 mg, men tror jag måste höja. Har du tagit det ända sedan hon föddes? Min kille är bara 4 veckor.
  • Ellikapellika

Nej, jag klarade mig utan första månaderna. Har ätit i ett par månader.
    Men för mig är det ett nödvändigt ont lksom.
    Bättre att jag mår bra än att jag inte klarar att ta hand om mina barn alls.

• Copyjulia
    Ellikapellika skrev 2012-12-17 17:04:52 följande:
    Nej, jag klarade mig utan första månaderna. Har ätit i ett par månader.
    Men för mig är det ett nödvändigt ont lksom.
    Bättre att jag mår bra än att jag inte klarar att ta hand om mina barn alls.
    Ja, så är det för mig också. Funderade på att sluta amma för det känns inte helt bra att ta medicinen samtidigt. Men jag vill verkligen amma och min läkare har sagt att det inte ska vara någon fara. Hoppas man kan lita på det.
  • Ellikapellika

Personligen tror jag nyttan med amning överväger riskerna med medicinen och jag har som sagt inte märkt något alls på bebisen.

• Copyjulia
    Ellikapellika skrev 2012-12-17 22:04:48 följande:
    Personligen tror jag nyttan med amning överväger riskerna med medicinen och jag har som sagt inte märkt något alls på bebisen.
    Skönt att höra!
  • Woman71

Jag tar själv 75 mg men har idag fått veta att jag ska höja till 100 mg.....
    Min läkare säger precis som era att det är ingen fara och min dotter har jag inte märkt något på. hade en vännina här innan och hon sa att min dotter är hur lugn o trygg som helst

Men så himla tråkigt att behöva ta.... men som ni skrivit "ett nödvändigt ont".....   

• Copyjulia

Jag har ätit Sertralin i snart 6 månader nu. Det märks ju inget på sonen just nu men man vet ju inte vad det kan ha för långtidseffekter. Pratade med min läkare om min oro och hon sa att ett forskningsresultat faktiskt visat att barn vars mammor ätit Sertralin under amningen var något intelligentare. Kanske en undersökning att ta med en nypa salt, men skönt att höra att undersökningen inte visade några negativa effekter iaf. 

• Woman71
    Copyjulia skrev 2013-05-10 22:49:44 följande:
    Jag har ätit Sertralin i snart 6 månader nu. Det märks ju inget på sonen just nu men man vet ju inte vad det kan ha för långtidseffekter. Pratade med min läkare om min oro och hon sa att ett forskningsresultat faktiskt visat att barn vars mammor ätit Sertralin under amningen var något intelligentare. Kanske en undersökning att ta med en nypa salt, men skönt att höra att undersökningen inte visade några negativa effekter iaf. 

Jag ska börja med 100 imorgon men fasar lite för det.... Tänker på lillan. Men jag har tagit hela min graviditet..... Sänkte fr 75 t 50. Men har haft mycket de senaste åren m IVF, sjukskrivning i samband m graviditet, havandeskaps, 38 Tim förlossning....... Omställning att bli mamma och ha bonusbarn på halvtid. Har haft ångest i veckan men som trappats av och tänker nu "jag kanske ändå inte behöver höja". Ska kontakta en för KBT bedömning. Samma tankemönster kommer upp nu när jag går hemma som för 5 år sedan. Som sagt.... I skrivande stund är jag tveksam t höjning...... Har ju ingen ångest nu.
  • Copyjulia
    Woman71 skrev 2013-05-11 00:41:22 följande:

Jag ska börja med 100 imorgon men fasar lite för det.... Tänker på lillan. Men jag har tagit hela min graviditet..... Sänkte fr 75 t 50. Men har haft mycket de senaste åren m IVF, sjukskrivning i samband m graviditet, havandeskaps, 38 Tim förlossning....... Omställning att bli mamma och ha bonusbarn på halvtid. Har haft ångest i veckan men som trappats av och tänker nu "jag kanske ändå inte behöver höja". Ska kontakta en för KBT bedömning. Samma tankemönster kommer upp nu när jag går hemma som för 5 år sedan. Som sagt.... I skrivande stund är jag tveksam t höjning...... Har ju ingen ångest nu.
    Vad läkaren har sagt till mig är att fostret får i sig en mycket större dos än vad ett ammande barn får. (inte för att fostret heller får i sig någon skadligt hög dos). Jag har tagit 150 mg nu när jag ammat men har börjat trappa ner nu då jag alltid brukar må bättre på somrarna. Kändes ju inte så kul som sagt men jag resonerade som så att min son förmodligen mår mycket sämre om han har en mamma som inte mår bra. 
  • Woman71
    Copyjulia skrev 2013-05-11 22:09:10 följande:
    Vad läkaren har sagt till mig är att fostret får i sig en mycket större dos än vad ett ammande barn får. (inte för att fostret heller får i sig någon skadligt hög dos). Jag har tagit 150 mg nu när jag ammat men har börjat trappa ner nu då jag alltid brukar må bättre på somrarna. Kändes ju inte så kul som sagt men jag resonerade som så att min son förmodligen mår mycket sämre om han har en mamma som inte mår bra. 
    Jag mailade dig istället
Svar på tråden Sertralin + amning