Inlägg från: gavlegirl |Visa alla inlägg
  • gavlegirl

Tror du att du har MS eller ALS? Läs detta först...

Jag har och har haft många av dina symtom som yrsel domningar pirrningar problem med täta trängningar, värk först i ena foten sedan flyttade det över till andra foten, känt mig svag orkeslös och att NÅGOT VAR FEL!!
    Men jag har aldrig blivit tagen på allvar i vården, bara skickad till psykologer och fått diagnoser som panikångest och att det beror på stress.

Usch så arg jag varit. Efter drygt 4 års kamp har jag äntligen fått rätt diagnos, MS! Känns jättetråkigt men ändå en lättnad. Jag har ju vetat hela tiden att detta inte kan vara psykiska besvär. Hemskt att inte läkare tar sina patienter på allvar. Jag är ingen hypokondriker!   

• gavlegirl

Iggy1980 skrev 2013-03-19 20:28:36 följande:
    Förstår att du är besviken på läkarna, 4 år är en lång tid... hur mår du idag, har du fått mer hjälp?

Nej tyvärr mår jag inte bra alls. Den mest vanliga sortens MS kommer ju i s.k skov med förbättringsperioder mellan skoven. Då finns bra bromsmediciner.
    Men dessa biter inte på den MS jag har s.k primärprogressiv MS. Den försämras långsamt hela tiden. Det började med känselnedsättning i båda benen och fötter, jag fick allt svårare att gå i trappor. Nu är det omöjligt att gå i en trapp. Jag kan gå korta sträckor på plan yta men jag går som ett fyllo och är ständigt yr. Svårt att sova då yrseln inte är bättre när jag ligger. Känns som sängen svävar iväg och jag vaknar ofta och är "sjösjuk" som att vara på en svajig båt.

Förlåt att jag förstör denna tråd med min negativitet men jag har svårt att se nån mening med allt.
    Som tur är är MS ganska ovanligt så jag hoppas ni alla slipper det. Kram på er   

• gavlegirl
    Iggy1980 skrev 2013-03-19 21:02:53 följande:
    Du behöver inte be om ursäkt alls, förstår dig helt och hållet. Har du familj och kompisar som stöttar dig i detta som får det att kännas lite bättre ibland? Kram tillbaks!
    Ja alla gör väl så gott dom kan att stötta mig osv men det är väl jag som fortfarande inte vill acceptera att läget är som det är. Är frustrerad att inte kunna göra allt jag kunde förut. Har ju älskat att jogga i skogen tex.
    Men men, gäller att göra det bästa av situationen. Mitt hopp är att forskarna ska komma på något mirakelmedel som botar denna sjukdom en dag. 
Svar på tråden Tror du att du har MS eller ALS? Läs detta först...