• Emeraldy

Julpresent till pedagogerna?

Min dotter började förskoleklass nu i höstas så det blir första julledigheten som skolbarn.

Hur vanligt är det idag att man ger pedagogerna i skolan och på fritids nån form av julklapp? Går man ihop hela klassen?

Hur ser det ut hos er andra?    

• Svar på tråden Julpresent till pedagogerna?
  • La Lola

Vi samlade ihop pengar varje år från förskoleklass till 5:an.
    Nu i 6:an har klassen splittrats så i år blir det inget sånt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Emeraldy
    La Lola skrev 2012-12-14 14:32:25 följande:
    Vi samlade ihop pengar varje år från förskoleklass till 5:an.
    Nu i 6:an har klassen splittrats så i år blir det inget sånt.

Hmm... som klassförälder antar jag att det ligger på oss alltså... Pustar ju precis ut efter att fixat med fikat till luciafesten

Nån annan som vill berätta hur ni gjort?

Gärna förslag på presenter också    
  • La Lola
    Emeraldy skrev 2012-12-14 16:26:23 följande:

Hmm... som klassförälder antar jag att det ligger på oss alltså... Pustar ju precis ut efter att fixat med fikat till luciafesten

Nån annan som vill berätta hur ni gjort?

Gärna förslag på presenter också    
    Jepp.
    Ett tips, vi föräldrar delade in oss i ett antal olika grupper som fixade grejer under året för klassen, tex disco, brännboll/grillfest/picknick i samband med avslutningen på sommaren och julfika (jag var med i fikagruppen).
    Då blir det inte samma föräldrar som fixar allt jämt.
  • Höghus

Vi samlade in 60/kr barn till klassföräldrarna som sedan köpte julklapp till fröken. Tips på bra grejer kan ju vara allt ifrån julkorg till fin choklad, vin, presentkort på massage eller liknande.

• SIN74

Jag svarar utifrån min sida, är lärare. Det brukar vara klassföräldrarna eller någon frivillig som ordnar.

Ett tips är att ta från de pengar som kom in på fikat vid lucia, om det är möjligt. Låt alltid det vara frivilligt att ge en slant och skriv från hela klassen oavsett.

Det behöver verkligen inte vara något stort då de flesta lärare inte förväntar sig något men naturligtvis blir jätteglada för omtanken.

• tahira

Vi ger motsvarande 200:- per barn som samlas in av den som tar tag i det. Den föräldern brukar fråga klasslärarens kollegor om det är något speciellt som intresserar/ önskas och så utgå från det. 

I år blev det inte roligare än en blomma och presentkort på ett stort varuhus. Men hon är mitt uppe i en flytt så det kändes lämpligt.  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira

Vi mejlar för övrigt att info fram och tillbaka, och diskuterar present och hur mycket pengar som skall ges i gemensamma mail-trådar. Då kan de som vill engagera sig, och de andra kan bara lämna över pengar. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Coca cola light

Nu går mina barn än så länge på förskolan, men där köper jag egna julklappar till pedagogerna. Jag är dock med och håller i en insamling till en av fröknarna som ska gå i pension i januari.

Jag är själv lärare och tycker att det känns klart bäst när presenten kommer från hela klassen, ingen behöver ha dåligt samvete, känna sig utanför osv, men jag vet av egen erfarenhet att det inte är lätt att hålla i insamlingar  då  vissa inte har råd, vissa struntar i det och några vill helt enkelt inte vara med.  

Jag förväntar mig inga presenter, men blir självklart väldigt glad om någon tänker på mig och vill visa sin uppskattning i form av en sommarpresent/julklapp.

• SIN74
    Coca cola light skrev 2012-12-15 17:34:46 följande:
    Nu går mina barn än så länge på förskolan, men där köper jag egna julklappar till pedagogerna. Jag är dock med och håller i en insamling till en av fröknarna som ska gå i pension i januari.

Jag är själv lärare och tycker att det känns klart bäst när presenten kommer från hela klassen, ingen behöver ha dåligt samvete, känna sig utanför osv, men jag vet av egen erfarenhet att det inte är lätt att hålla i insamlingar  då  vissa inte har råd, vissa struntar i det och några vill helt enkelt inte vara med.  

Jag förväntar mig inga presenter, men blir självklart väldigt glad om någon tänker på mig och vill visa sin uppskattning i form av en sommarpresent/julklapp.
  • Singoallaa
    tahira skrev 2012-12-15 17:24:18 följande:
    Vi ger motsvarande 200:- per barn som samlas in av den som tar tag i det. Den föräldern brukar fråga klasslärarens kollegor om det är något speciellt som intresserar/ önskas och så utgå från det.  I år blev det inte roligare än en blomma och presentkort på ett stort varuhus. Men hon är mitt uppe i en flytt så det kändes lämpligt.  

Oj 200kr per barn det är mycket pengar för en julgåva tycker jag! Om det går 20 barn i en klass så blir det 4000kr i gåva, är inte det lite väl överdrivet?
  • La Lola
    Singoallaa skrev 2012-12-15 17:47:07 följande:

Oj 200kr per barn det är mycket pengar för en julgåva tycker jag! Om det går 20 barn i en klass så blir det 4000kr i gåva, är inte det lite väl överdrivet?
    Tahira bor inte i Sverige.
  • Singoallaa
    La Lola skrev 2012-12-15 17:57:24 följande:
    Tahira bor inte i Sverige.

Jaha okej tycker det är mycket ändå, men är traditionerna så, så är dom :)
  • Emeraldy

Tack för alla svar. Nu borde man ju kanske ha engagerat sig lite tidigare... Det känns småstressigt att få ihop en insamling och hinna fixa present innan fredag. Eftersom barnen bara har gått tillsammans en termin och kommer från flera olika förskolor vet jag ju knappt hur alla föräldrar ser ut ens Skäms

Kanske gör jag en fuling och ger en gåva från bara oss. Känner mig väldigt nöjd med pedagogerna och vill gärna visa dem uppskattning.

• MD77

Jag tycker inte att föräldrar ska köpa julpresenter alls!
    Jag vet att det bara är ett stressmoment för många föräldrar och då blir det inte något de egentligen tycket känns kul. Det finns så andra sätt att visa uppskattning på,  ex. att berätta för personalen att man uppskattar det de gör, ge positiv feedback på verksamheten (om man nu uppskattar det de gör:Glad

• norrbo

På min sons skola har lärarna gått ut med att dom inte vill ha julklappar eller avslutningspresenter för att skolan ska vara avgiftsfri.

• Karlstadtös

Förr samlades det, men det blir mer och mer ovanligt. Jag brukar köpa en chokladask till förskollärarna och en blomma till fröken från mina egna barn.

Är själv lärare och ibland får jag något, ibland inte. Ibland från hela klassen och ibland från något/några barn. För mig är det tanken som räknas och det känns bra att bli uppmärksammad för sitt jobb, men det är inget jag räknar med. En gång fick jag ett kort där barnen skrivit sina namn och det värmer det med, även om det alltid är roligt med presenter ;) Förstår att inte alla har de ekonomiska möjligheterna.

• tahira
    Singoallaa skrev 2012-12-15 17:47:07 följande:

Det går 12 barn i klassen

Sedan är det som Lola påpekade, att vi inte bor i Sverige, utan i London, och barnen går på en privat skola. Jag tänker som så att i jämförelse med skolavgifterna är 20 pund ingenting

Men summan har varierat genom åren, beroende på hur nöjda vi varit med läraren (de byter lärare varje år). Förra året gav vi 35 pund istället för 20. När den första läraren de hade slutade efter en termin gav vi tio. Henne gillade vi inte så mycket
Svar på tråden Julpresent till pedagogerna?