• Rocktroll

Låta brösten sina

Hade bestämt mig redan under graviditeten att jag inte ska amma alls utan ge ersättning. Trots detta vägra dom ge mig tabletter på bb för att hindra att mjölkproduktionen kom igång och nu 2 dagar senare börjar mina bröst växa :s några tips om hur jag ska stå ut då dom troligtvis kommer spänna rejält? Varma duschar? Vill inte stimulera brösten alls då jag vill få brösten att sina. Hur mycket råmjölk kommer det och hur länge tar det ungefär innan brösten sinar helt? Många frågor.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Svar på tråden Låta brösten sina
  • Pam

Jag tog kontakt med vårdcentral när jag ville sluta amma och få tabletter. Med andra barnet räckte det att jag ringde in så skickade dom in receptet!

'Keep your head down and your tits up and we'll get through this nice and smooth...
  • Rocktroll
    Pam skrev 2012-12-14 09:09:19 följande:
    Jag tog kontakt med vårdcentral när jag ville sluta amma och få tabletter. Med andra barnet räckte det att jag ringde in så skickade dom in receptet!
    Tog det många dagar innan brösten sinade då? Min bm ska ringa mig under dagen så jag hoppas på att få tabletterna trots allt då min bm t.om hade skrivit det i min journal.
  • Mary Jo

Hoppas hon skriver ut tabletter men annars så måste du låta dom vara. Det gör ont men ta Alvedon. Och se till så du inte får feber eller så

• 2012mamma

Jag lät min mjölk sina när min son var 1 månad och det gjorde sjukt jävla ont.. Tillbringade dagen i duschen och sov på en handduk den natten. . Försök få tag på tabletter istället!

• Rocktroll

Lyckades du 2012mamma? Jag får inga tabletter, pratade med en bm igår och dom ger det bara i extrema nödfall vilket dom inte tyckte jag var i innan jag får mjölkstockning. Men om jag får det borde det ju redan vara för sent då jag måste pumpa ut det och jag vill undvika det. Mina bröst är som tunga meloner nu (ca K kupa) och jag kan knappt sova för det värker när jag ligger på sidan och på mage kan jag inte ligga med dessa bomber :(

• Johannan

Hej! Jag valde att inte amma heller men fick inga tabletter. Tre dagar efter förlossningen rann mjölken till och dag fyra var brösten gigantiska men den gick det ner igen. Fjärde dagen var alltså värst och sen blev det mindre och mindre och efter ytterligare en vecka var brösten i stort sett som vanligt.

Håll ut så kanske det vänder för dig också snart. Jag duschade varmt men framförallt satt ag med en vetekudde över brösten på kvällarna. Det hjälpte verkligen och sen tryckte jag försiktigt på brösten, där det spände som mest liksom. Utifrån och in och åvanifrån nedåt, hoppas du förstår vad jag menar :P Jag var noga med att bebis inte fick gosa med brösten heller och använde en sportbh som satt åt dygnet runt för att inte stimulera dom.

Lycka till!

• apelsin81

Om man doppar bröstvårtan och lite av bröstet i en skål varmt vatten så rinner mjölken ur bröstet. Detta ska enligt uppgift inte stimulera mjölkproduktionen. 
    Det hjälpte mig när jag slutade amma.

• Johannan

Det lät ju väldigt smidigt om det fungerar. Det ska jag lägga på minnet till nästa gång! :D

• 2012mamma
    Rocktroll skrev 2012-12-16 14:43:31 följande:
    Lyckades du 2012mamma? Jag får inga tabletter, pratade med en bm igår och dom ger det bara i extrema nödfall vilket dom inte tyckte jag var i innan jag får mjölkstockning. Men om jag får det borde det ju redan vara för sent då jag måste pumpa ut det och jag vill undvika det. Mina bröst är som tunga meloner nu (ca K kupa) och jag kan knappt sova för det värker när jag ligger på sidan och på mage kan jag inte ligga med dessa bomber :(
    Ja, det gick bra men det var två riktigt plågsamma dygn och mina bröst läckte till och från säkert en månad efter.. Förjävligt att du inte kan få tabletter, tycker du ska tjata!
  • Rocktroll
    Johannan skrev 2012-12-16 15:10:11 följande:
    Hej! Jag valde att inte amma heller men fick inga tabletter. Tre dagar efter förlossningen rann mjölken till och dag fyra var brösten gigantiska men den gick det ner igen. Fjärde dagen var alltså värst och sen blev det mindre och mindre och efter ytterligare en vecka var brösten i stort sett som vanligt.

Håll ut så kanske det vänder för dig också snart. Jag duschade varmt men framförallt satt ag med en vetekudde över brösten på kvällarna. Det hjälpte verkligen och sen tryckte jag försiktigt på brösten, där det spände som mest liksom. Utifrån och in och åvanifrån nedåt, hoppas du förstår vad jag menar :P Jag var noga med att bebis inte fick gosa med brösten heller och använde en sportbh som satt åt dygnet runt för att inte stimulera dom.

Lycka till!
    Tack nu fick jag lite hopp. Är på 4:e dagen idag och vill inte veta av mina groteska bröst. Vetekudde var ett kanontips, det måste jag köpa imorgon.
  • Johannan

Ja gör det för det var jätteskönt att sitta i soffan med värme på boobisarna ;) Hoppas verkligen du gjort värsta dagen nu och att det vänder för dig!

• titti81

Inte alla läkare eller sjukhus skriver ut tabletter tyvärr. 
    Sen är det inte alltid dom funkar heller.
    värme är skönt. och alvedon om du får ont eller känner dig febrig. 

• Johannan

Anledningen dom gav mig var att tabletterna kunde hade mycket biverkningar så det var oftast bättre att försöka få det att sina av sig självt och det kan man ju hålla med om iofs.

• Rocktroll

Har börjat läcka råmjölk så har sluppit handmjölka då den värsta spändheten försvann iom det. Tycker bara att råmjölken kan sina nu med för det kommer rätt mycket.

.:: Vilda 090425 och Ozzy 121212 ::. rocktroll.blogg.se
  • Johannan

Lite läckte det för mig också men inte mycket. Hoppas du snart slipper besvär!

Svar på tråden Låta brösten sina