• Pallas

Mekarskryt!

Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

• Svar på tråden Mekarskryt!
  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-10-21 09:15:57 följande:
    Skönt med semester, vart ska du/ni resa?

Jag har kontaktat säljaren igen, nu får de förnyat förtroende att försöka skicka mig rätt handtag, så jag har återigen köpt bakre handtag så behåller jag de främre och byter dem med så blir det nytt runtom.

/Puppa

Låter som det är en vettig firma som vill hjälpa till iaf. 

Vi är ett gäng polare som drar till Vegas i två veckor

• Noname00
    Topps skrev 2013-10-21 14:44:11 följande:
    Låter som det är en vettig firma som vill hjälpa till iaf. 

Vi är ett gäng polare som drar till Vegas i två veckor

Vrid om kniven bara
  • Topps
    Noname00 skrev 2013-10-21 21:53:00 följande:
    Vrid om kniven bara
    Det var inte meningen.

Vi är ett gäng som åker varannat år. 
    Brukar tima in både SEMA och näst sista deltävlingen i NHRA men i år blir det bara NHRA.
    NHRA = Dragracing 

Hur det såg ut för två år sen när vi var där sist. 

Las Vegas är att rekommendera. Finns sevärdheter med lagom avstånd med tex Hoover dam, Grand Canyon
    och Death valley
  • Rabarbapuppa

Låter skitkul! Skulle gärna vilja uppleva ett äkta NHRA-event. 

Jaha, nu har jag spenderat tid i garage igen. Inte mitt eget dock. Nej, jag har varit hos min lokala däckskrängare, en liten firma som sköts från ett villagarage. Fantastisk service och bra priser.

Vi har försökt få stil på mina framdäck (som jag köpte av denna firma) på min 330iA.
    Tre andra firmor har gått bet i fråga om balansering, men nu lyckades denna kille få stil på det,... nästan.
    Dock så har obalansen flyttat från 100-110 upp till 120-125. Och jag tänker att en BMW, den ska ju banne mig kunna gå fort utan dessa problem. Vidare har däcken en annan äcklig egenskap, de liksom "reser sig" under fart och bilen känns lättfotad och småäcklig ju fortare det går.

Mecken har provkört bilen och håller i viss mån med mig. Vi har kommit fram till att det kan vara något knas med stommarna i däcken, alt att det helt enkelt är fel sorts däck för bilen. Den kanske helt enkelt ska ha ett annat däck, och vi sneglar mot ett par Bridgestone (då jag har Bridgestone bak)

Börjar bli less på det nu, men vi kanske kommer närmare en lösning nästa vecka.

Och Golfens handtag har inte kommit än. Fastnat i tullen?

/Puppa 

• Pallas

Jag har beställt besiktning på Beemern 21 nov. Innan dess måste jag byta en lampa på skyltbelysningen och spänna handbromsen. Skulle också vilja kolla upp vibrationerna från framvagnen som kommer när man bromsar. Kan man svänga förbi bilprovningen och be dem hissa upp och skaka lite och betala kontant? Måste ju vara billigare än en ombesiktning för krängningshämmare/skeva bromsar/länkarmsbussningar?

• paret
    Pallas skrev 2013-10-22 09:00:19 följande:
    Jag har beställt besiktning på Beemern 21 nov. Innan dess måste jag byta en lampa på skyltbelysningen och spänna handbromsen. Skulle också vilja kolla upp vibrationerna från framvagnen som kommer när man bromsar. Kan man svänga förbi bilprovningen och be dem hissa upp och skaka lite och betala kontant? Måste ju vara billigare än en ombesiktning för krängningshämmare/skeva bromsar/länkarmsbussningar?

Vibrationer vid inbromsning behöver inte vara bromsarnas fel, det kan vara framhjulslager eller kulbultarna som är slitna.
  • Noname00
    Pallas skrev 2013-10-22 09:00:19 följande:

Nej inte spänna vid spaken!
  • Pallas
    Noname00 skrev 2013-10-23 01:38:45 följande:
    Nej inte spänna vid spaken!
    Nej, det har jag inte för avsikt,
  • Rabarbapuppa

Handtagen har kommit! Denna gång blev det rätt. 
    Så nu har jag FYRA nya handtag o kan byta runt om m.a.o.

Det får bli lite pyssel till senare.
    Har dragit åt lite slangklämmor på Golfen, såg en fläck under bilen och trodde det var olja, så jag smakade på det. Det smakade sött och var vattnigt, kylvätska m.a.o.
    Hittade en koppling till kylaren där slangklämman absolut behövde några varv till.

Ja, så nu är det snart dags för besiktning då. 

• Rataxes

Här har det varit relativt lugnt på mekfronten, bara vanliga servicejobb som Olje/filterbyte på Tahoen, Buicken har fått sitt K&N filter tvättat och en ny PCV-ventil, dags för oje/filterbyte på den också, 6000 miles sen förra servicen, sen kanske jag ställer in den för vintern.

If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
Svar på tråden Mekarskryt!