• PappasÄngel

Min pappa har kol!

JAG ÄR RÄDD O LEDSEN!! Jag o min 47 åriga pappa var på möte i min skola för 2 timmar sen. Han hosta som bara den och jag frågade om han hade rökhosta. Han berätta då att han har kol och fick besked från läkare för tre veckor sedan. JAG ÄR EN RÄDD TJEJ PÅ 17 år.. Jag har dålig kontakt med min pappa, Vi vet inte mkt om varan o vi träffas en gång i månaden. Jag har läst om kol över en timme, är RÄDD och ledsen.. VILL INTe MISTA MIN PAPPA!! :'( JAG ÄlSKAR HAN OCH ÄR RÄDD SOM SATAN FÖR HAN KAN DÖ AV KOL!!! Vad ska jag göra?! :?(

• Svar på tråden Min pappa har kol!
  • Bitchos

Det finns olika stadier av kol, vilken grad har han? Det sägs att kol inte blir värre om man slutar röka men om han fortsätter så blir det gradvis värre. Prata med honom om det. Få honom att inse att han måste sluta röka nu.

• drBresnik

KOL= kronisk obstruktiv lungsjukdom. Det är en sjukdom som aldrig går att bota. Det finns större möjligheter att överleva sjukdomen desto tidigare den upptäcks. KOL är ett mycket allvarligt tillstånd, och det finns tyvärr bara en utväg. Döden. Det värsta jag vet är att jag tycker det är så olyckligt för dom anhöriga, eftersom oftast är KOL en självförvållad sjukdom. Enligt det nya forskningsresultatet så drabbas varannan rökare någon gång utav denna kroniska sjukdom. Men det är inte bara rökare som får sjukdomen, utan även den passiva rökningen kan vara en orsak till tillståndet. Detta är sorgligt, med tanke på att det är själviskt. Lungorna kollapsar sakta men säkert. Orken blir mindre och mindre.Jag hoppas på det bästa för dig och din pappa, samt andra närstående. För att denna döden är hemsk att se, eftersom man kvävs till döds. Jag håller tummarna på att allt skall bli bra för dig . 

Med vänliga hälsningar/ dr.Bresnik 

• PappasÄngel
    Bitchos skrev 2012-12-12 21:47:22 följande:
    Det finns olika stadier av kol, vilken grad har han? Det sägs att kol inte blir värre om man slutar röka men om han fortsätter så blir det gradvis värre. Prata med honom om det. Få honom att inse att han måste sluta röka nu.

Jag sa till honom igår att jag Älskade honom och att han måste sluta röka, för att kolen blir värre. Han slutade röka hastigt för några månader sedan, men nu röker han ca 6 ciggaretter per dag. Ska prata mer med honom. Tack för era svar.
  • PappasÄngel
    drBresnik skrev 2012-12-13 00:48:56 följande:
    KOL= kronisk obstruktiv lungsjukdom. Det är en sjukdom som aldrig går att bota. Det finns större möjligheter att överleva sjukdomen desto tidigare den upptäcks. KOL är ett mycket allvarligt tillstånd, och det finns tyvärr bara en utväg. Döden. Det värsta jag vet är att jag tycker det är så olyckligt för dom anhöriga, eftersom oftast är KOL en självförvållad sjukdom. Enligt det nya forskningsresultatet så drabbas varannan rökare någon gång utav denna kroniska sjukdom. Men det är inte bara rökare som får sjukdomen, utan även den passiva rökningen kan vara en orsak till tillståndet. Detta är sorgligt, med tanke på att det är själviskt. Lungorna kollapsar sakta men säkert. Orken blir mindre och mindre.Jag hoppas på det bästa för dig och din pappa, samt andra närstående. För att denna döden är hemsk att se, eftersom man kvävs till döds. Jag håller tummarna på att allt skall bli bra för dig . 

Med vänliga hälsningar/ dr.Bresnik 

Tack för ditt svar. mvh Jennifer
Svar på tråden Min pappa har kol!