• emmio

Nån fler som oss som försökt 1,5 år och får ingen hjälp förrän om lika länge till :(

Hej!
    Jag är i samma situation! Bor oxå i Umeå och måste vänta tre år... känns som en halv evighet. Fyller 30 i mars och det känns xtra tungt eftersom jag alltid velat få barn innan trettio... Vi har försökt ganska länge, men inte sökt hjälp förrän förra året. Det värsta med att vänta så länge är att alla mina vänner, bekanta plötsligt är gravida. Jag har t.ex en kompis som fått tre barn (inte tvillingar och inte ens planerat) under den perioden som jag försökt, vilket bara visar på hur många gånger som jag hade kunnat få barn ifall allt stämt.
    Jag bryter också ihop varje gång mensen kommer. Nu försöker jag inte ens hålla humöret uppe längre. Tänker att det är tillåtet att vara ledsen över det här. Ingenting blir ju bättre av att du stänger inne känslorna, men efter mensen försöker jag se framåt och göra varje dag bra. Ingen vet vad som kommer i framtiden och varje dag ska vara värd att leva tycker jag, oavsett om man har barn eller inte. De första åren som jag försökte bli med barn och det inte gick har jag som passerat i ett vacuum. Ingenting annat har varit viktigt, men så kan man ju inte leva i längden. Om det nu tar fyra eller fem år för oss att få en bebis så blir det outhärdligt. Även om det är ledsamt och jobbigt så måste man ju ta hand om sig själv och uppskatta det som är bra. Det är klart att det inte går att sluta tänka på att just jag (du) inte har fått barn, det är inte vad jag menar, utan försök bara vara snäll mot dig själv, så att när du väl får barn kan du tänka tillbaka på åren som passerat och säga att det var en resa som var värd att göra och inte bara plågsamt.

Det är i alla fall vad jag försöker intala mig själv när allt känns hopplöst och jag bara vill dö...

Eftersom de är så snåla i Västerbotten och inte kostar på oss IVF förrän om tre år och jag inte har råd att betala privat tänker jag försöka göra annat under den tiden som är kvar tills dess. Jag tror inte att vi kommer bli gravida naturligt, så varför hänga upp hela min tillvaro på det?

Hoppas att det går bra för er, och gör det inte det så kanske vi ses på IVF kliniken på NUS ;)

Lycka till! ;)
    E

Svar på tråden Nån fler som oss som försökt 1,5 år och får ingen hjälp förrän om lika länge till :(