• rödnos

Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!

Ska packa förlossningsväskan idag. Känns som tidigt men om denna bebben gör som systern sin så är det nog lika bra.
    Hade en ganska snabb förlossning sist och är lite rädd det ska gå ännu fortare denna gången. Rädd för att spricka.
    Fick förberedelseolja som jag använt två ggr. Lite skeptisk till om den kan funka?
    Hur förbereder ni er?

(Förlåt Lina men vi måste nog fortsätta fokusera positivt nu när vi har så kort om tid kvar...säker på att du förstår hur tankarna annars går... Tänker på dig och hoppas att du under omständigheterna mår bra iaf fysiskt)

• rödnos
    proudMom2be skrev 2012-12-30 19:37:19 följande:
    Likabra att ha den färdigpackad ;) vem bestämmer vad som är tidigt och vad som är sent egentligen? =) Jag packade min när jag kom hem efter besöket på förlossningen.. haha.
    Varför är du rädd för att spricka? :/ har hört att förberedelseolja kan fungera, men har inte testat själv.. (är ju mitt första barn detta).
    Förbereder mig genom att ta varje tillfälle i akt att sova, mina förvärkar har börjat kännas nu och de suger verkligen energi ur mig och håller på mest om nätterna, vilket har gjort att jag sen i fredags endast sovit 2-3 timmar per natt och sen 40-60 minuter mitt på dagen.. resten av tiden ligger jag i sängen och bara är. haha! sjukt tråkigt.  
    Jag råkade titta på en dokumentär om hur barnmorskorna på bla Östra jobbar. Tydligen är det inte så snyggt statistiskt att visa att man haft patienter som spruckit hela vägen. Och tydligen hade det kunna förhindras genom ett enkelt grepp i mellangården. Jag nojjar nog men kommer i alla fall tala om för min bm på förlossningen att hon gärna får göra vad som helst för att förhindra bristningar av större varianter.
    Min förra förlossning var extremt intensiv och enligt dem så kan den här komma att därför bli än mer intensiv/snabb etc etc varför en bristning kanske kan uppstå. Sprack ju väldigt lite med ettan så jag hoppas det inte ska vara några problem denna gången men tyckte så otroligt synd om de tjejer som i dokumentären fått sina liv förstörda tack vare "slarvet".
    Louwa skrev 2012-12-30 20:00:31 följande:
    Jag har använt Weledas förberedelseolja med alla barnen. Fick en liten bristning med ettan och fick sy två "design" stygn mot ena inre blygdläppen. Med tvåan hade jag inte minsta skråma! Vet inte om jag har förberedelseoljan att tacka för detta men smörjt på den här gången också för säkerhetsskull ;P

Förlossningsväskan är nu helt packad då vi var på förlossningen idag. Hade regelbundna värkar hela förmiddagen och fick sen en lite blödning runt lunch. Så ringde hit barnvakt och åkte in på en kontroll. Tappen är nu utplånad och jag är öppen 2 cm. Får se om det blir bebis innan eller efter nyår. Jag hoppas och tror på efter då värkarna nu blivit svagare igen.
    Oj då kanske det blir bebis när som helst för dig! Spännande!
    Lyckades inte fått packat väskan i dag heller. haha! 
    Vart barnfritt här ikväl då dottern ville stanna hos mormor och morfar inatt så kanske att man ska försöka sig på en liten färdknäpp? hihi! Om nu inte alla förvärkar sätter stopp för det.

• rödnos

Caroline. - länka gärna till den tråden! kände igen mig väldigt väl!

• rödnos
    moruri skrev 2013-01-01 22:50:23 följande:
    Usch, nu börjar jag få lite panik över att det är så snart, ligger och oroar mig massor och bölar nu. Alla tankar spinner runt i skallen. Nervös inför förlossningen, nervös för tiden efter förlossningen på bb, jag vill inte någon ska lära mig amma och ta och trycka in mitt bröst i barnets mun ( som jag läst så mycket överallt) jag vill lösa och lära mig amningen själv i lugn och ro. Jag hatar sjukhusmiljöer och vill verkligen åka hem så snabbt som möjligt men läser bara överallt om hur folk känner sig tvingade till att stanna kvar på bb... Jag är rädd att jag kommer bli jätteotrevlig mot personalen och få ett dåligt bemötande. Jag är rädd för att de kommer prata över huvudet på mig.. Urk, känner mig jätteuppstressad nu verkligen. Och föräldrautbildning börjar nästa vecka, men min karl kan inte flytande svenska och min bm uttryckte sig så att jag inte kommer kunna sitta och översätta till honom för det kommer störa de andra i gruppen och det känns inte alls kul att gå dit själv och nu känns man helt ovälkommen... Nej nu önskar jag att jag va i vecka 25 eller något, tiden springer verkligen fram nu och jag känner mig rätt livrädd!!
    Oj då! Men du, du ska inte vara orolig! Har ni gått nån annan förberedande kurs? Annars kanske ni hinner med typ Annas Profylax? Den gick vi och det var skitbra! För oss båda två men kanske mest för min sambo vars initiativ det faktiskt var att ens gå. :) Han fick ju lära sig hur han kunde vara till min hjälp och peppa och allt det där. Rekommenderas varmt!
    Att få hjälp med amningen är det bästa du kan göra! Jag trodde att det var lätt att amma, vilket det ju är för en del men dock inte för långt ifrån alla, och på sjukhusen har de specialutbildade sköterskor som är superduktiga på att hjälpa, och att hjälpa på rätt sätt. Känns det inte bra så säg till dem att hjälpa dig som du är ok med. Men jag kan nästan lova dig att väl där, nyförlöst och med bebis i hand så kommer du förmodligen gladeligen ta emot all hjälp du kan få. Jag trodde inte heller jag skulle vilja stanna länge men man stannar ju så länge som de låter en. Finns ingen anledning att stressa hem OCH hemma finns ingen röd fin knapp att trycka på om man vill ha hjälp eller fråga något. Så mitt tips är att lite till personalen, de är ju trots allt proffs på det de gör och jag tror du kommer få en annorlunda upplevelse.
    Själv kan jag knappt vänta tills jag är där! Ska bli underbart!
    Jag hade en rätt jobbig förlossning och riktigt tuffa veckor efteråt då jag fick en infektion plus mjölkstockning etc. Men med hjälp från de underbara sköterskorna på Östra i Gbg så gick allt jättefint till slut!
    Håller tummarna att du får en positiv upplevelse! Det kommer gå jättebra! 
  • rödnos

Vad roligt! Stort grattis!!

Här försökte vi oss på en färdknäpp men det gick inget vidare så vi försöker väl ikväll igen. Haha!
    Fotvård på schemat idag, första riktiga lediga dagen... Dottern på dagis och jag försöker att inte ha dåligt samvete. Tänkte kolla ivanhoe oxå och fika med en kompis. )

• rödnos

Min kompis mamma jobbar på BB. Kanske påverkade det till att vi tyckte så mycket om det där.
    Nej då men många barn har ju lite gulsot, mamman kan ju må sådär etc etc. Vi låg kvar i tre dagar och det var underbart! Klart man ska ta all hjälp man kan tänkas behöva. Ingen "lägger sig i" din amning utan du får ju hjälp OM du vill ha.
    Förlossningsbrev vete tusan heller, men jag är iof en ganska bestämd person som kan tala om vad jag vill. Skulle inte jag kunna det så känner min sambo mig och vet vad jag vill.
    Jag vill tex inte ha medicinsk bedövning eftersom jag är allergisk mot typ all möjlig smärtlindring. Dricker inte alkohol längre eftersom jag hatar att tappa kontrollen och bli "luddig" så om jag kan kommer jag strunta i lustgasen oxå. Tyckte den smakade nåt jävulskt oxå plus att jag fick panik på masken (är astmatiker så det är tydligen vanligt) så den slet jag av röret och körde det rakt i mun istället. )
    Blir intressant att se hur det går denna gången men vet att profylaxen kommer hjälpa mängder!

• rödnos
    proudMom2be skrev 2013-01-02 17:04:31 följande:
    Åh grattis Louwa!! skönt att höra att allt gick bra :) 

Hörrni tjejer, jag behöver nog lite råd. Sitter här som värsta frågetecknet. 5 dagar kvar till BF idag.

Förvärkarna på nyårsafton gav ju självklart med sig och slutade. typiskt.. men på natten började det komma som mensvärk istället, och det sitter fortfarande i! skulle väl säga att det sitter som ett bälte runt mage och rygg som strålar ner i benen på fram och baksida, ger inte med sig något vidare med alvedon tycker jag inte. (Enda som släpper då är min satans huvudvärk haha.) Igår kväll när jag ställde mig upp rann det något ur mig, men jag kan verkligen inte urskilja om det är fostervatten eller vattniga flytningar?! Det var inte ett konstant rinnande, utan det rann oftast när jag ställde mig upp, när jag låg ner kunde jag känna att det kom ut lite men inte alls lika mycket som när jag stog upp. Googlade lite och då stog det att man kunde ta en binda och ha i 1-2 timmar, blir den tung så är det förmodligen vatten och om det inte ligger något på bindan om man säger, det testade jag, men lyckades givetvis somna, var så sjukt trött. Så när jag vaknade i morse, visst var bindan tung, ingenting intorkat som en flytning brukar kunna vara, men om det är vattnig flytning så behöver det ju inte vara så att det blir något "intorkat" heller och bindan satt ju ändå i ca 6-7 timmar.. 

Idag då, inget förändrat utan det kommer så fort jag ställer mig upp, ibland när jag ligger ner. Har jag trosskydd i så absorberas det inte upp nåt särskilt utan det läcker liksom utanför (tacka vettja ljusa trosor Flört) MEN absolut inte så att det rinner ner för ben eller liknande, utan det stannar där i trosan.. Förut när jag drog ner trosorna och skulle kissa hade det ju givetvis kommit, och det STANK sperma verkligen.. Har ju luktat lite tidigare och känt en svag sån doft, men inte SÅHÄR stark.. haha. Har ni några erfarenheter av detta??

Mensvärken sitter fortfarande i, och jag har som vanligt, sammandragningar som inte gör ont, känner bara att det drar ihop sig, sen inget mer. 
    Känner själv nu när jag sitter o skriver att jag kanske borde ringa förlossningen trots allt. Men om ni har egna erfarenheter att dela med er av vore det guld, kanske något mer tips på hur jag ska kunna urskilja själv hemma först om det är vatten eller ej.. 
    Japp, det låter klockrent som att du läcker vatten. Ring in till förlossningen, ta med ett trosskydd eller binda som de kan lukta på (men det kommer de kanske föreslå hh)! Spännande! Sådär började min förlossning med dottern!
  • rödnos

När jag hade så så kunde jag inte för mitt liv hålla emot då jag hostade eller skrattade. Då vart det väldigt uppenbart att det var vatten. Lite svagt rosa var mitt och verkligen, som du säger, STANK som sperma! Time to deliver baby!

• rödnos

Proudmom2be - va mysko! ) lät nästan exakt som det var för mig men det rann ju iof längs benen oxå fast då bara när jag skrattade och hostade.
    Snart är det dags hur som helst ska du se! Kommer inte ihåg nu men är det första för dig eller har du fler barn sedan tidigare?

Jag min idiot tog en långpromenad på två timmar igår. Hade så jävla ont på kvällen att jag trodde jag satt igång nåt. Ont i blygdbenet och SEB kändes det ungefär som om någon försökte sticka ut en virknål från inuti livmodern och ut i verkligheten. Aj!
    Sov inget på hela natten och svettades floder!
    Så, sambon tog lillan till dagis idag (så får hon busa med sina polare som hon ju nu inte träffat sen 21 dec så det blir kul!) och jag ska hämta henne vid 13 då min moster kommer på besök.

Svar på tråden Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!