• MuM5

Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!

Men tycker ni ska sluta nu. Spar energin till förlossningen istället för att bråka om ett jäkla brev. Tråden blir ju förstörd

• MuM5

Moruri: Hoppas det går bra nu då och att det mesta blir uppfyllt. Du får berätta efteråt sen om hur det blev med önskningarna. När har du bf?

• MuM5

Moruri: Ja det närmar sig med stormsteg Jag har bf 16/1, så det är inte många dagars väntan.

Proudmom: Va kul Grattis! 

• MuM5

Här händer ingenting heller. Känner mig trött och deppig eller pigg och fixarsugen typ varannan dag. Tycker också att det är jobbigt nu när sambon börjat jobba och barnen är på dagis/skola. Bara väntar.......Blir trist och ensamt.

• MuM5

Får också så jäkla ont i benen efter några timmar i sängen. Mycket skönare om man kan slumra in en sväng på dagen. Vaknade upp typ en gång i timmen i natt, av att magen var så spänd. Upp och kissa. Sen försöka somna om efter varje gång trots halsbränna och benvärk. Dessutom har jag åkt på en rejäl förkylning med halsont och hosta.

Fler som fått tillbaka halsbränna? Eller ni kanske haft det hela tiden. Mitt lugnade ner sig efter att bebis sjunkit ner men nu har den plötsligt kommit tillbaka igen och är värre än någonsin. 

Hur mycket rör sig era bebisar i magen nu? Min var helvild igår kväll. Höll igång i typ 3 timmar. Kändes precis som det försökte hitta vägar ut. Tryck neråt stup i kvarten så man spänner hela kroppen och böljande vågor på magen. Sen blev det tvärlugnt. Så jag blev nästan orolig. Men den måste ha varit helt slut efter att den levt om så hemskt  

• MuM5

Gillar också sånt som du beskriver, tyvärr är jag inte lika duktig på att hålla mig ifrån det, så jag får väl skylla mig lite själv Dessutom har jag sånt sug efter sura saker som blodapelsin, kiwi, sura godisar o.s.v.

Ja dem flesta bebisar verkar ju lu´gna ner sig på slutet, har även för mig att mina två andra gjort det också. Men detta verkar va en liten vilding som försöker töja ut platsen. Får se om den sätter igång ikväll igen, för det är just på kvällar som den är värst.  

• MuM5

Dizzylizzy: Håller också tummarna för dig

MFJ: Håller med dig om att det verkligen kan skifta så otroligt från ena dagen till nästa. Igår tänkte jag att det är helt okej om det dröjer någon dag till (främst för att jag åkt på en sjuhelsikes förkylning med rethosta och vill bli piggare innan) men idag tänkte jag att nu SKA bebis komma för jag orkar inte vänta längre oavsett denna förkylning. 

Tog en promenad idag och gick en del i trappor, resulterade i några värkar som sen avtog. Fick för mig att jag varit alltför stilla och att det därför aldrig kör igång. Trodde i min enfald att om jag bara bestämde mig för att  bebis ankomstdag ska vara idag så blir det så, men går ju inte direkt till så Har liksom varit inställd på att den här bebisen skulle komma först (mina andra har kommit 4 dagar före och 1 dag efter) men nu blir den sist istället Den här har varit vildast av dem och trodde att den skulle va snabb ut. Är nu inne på bf +2.

Har ni några tecken på att det är på gång? Slempropp?

Tror min har släppt nu men är inte helt säker. I två dagar har det kommit bitvis och idag ingenting. Har inte under mina förgående graviditeter haft en tydlig slempropp och inget blod inblandat heller. Verkar va lika denna gång. Har mycket molande värk i magen och till och från värkar "magen blir stenhård och molar och det blir ett tryck bak i ryggen. Tror varje gång att det ska bli förlossning men sen blir det liksom inget mer.     

• MuM5
    rödnos skrev 2013-01-18 04:57:14 följande:
    Sova? Äh, vafan ska det vara bra för?

Ingen slempropp här men såg inte skymten av den förra gången heller.
    Däremot gick vattnet då så det är mest det jag hoppas på ska hända nu.

Idag är det 38+2 dvs den dagen dottern föddes... Kom kom bebisen!!! Mamma orkar mer men vill liksom inte!

Håller med dig, ännu en natt från helvetet! Men benvärken är bara lindrig nu jämfört med den här jäkla rethostan. Fick slumra till i fotöljen inatt igen. Om man bara kunde sova mer än en timma i stöten, suck.
  • MuM5
    MFJ skrev 2013-01-18 16:24:48 följande:
    idag har jag BF, och tro det eller ej men imorse när jag satt i soffan så kändes det som om bebis tryckte neråt en massa, för att sen sluta efter typ en halv minut. det kom lite då och då... åkte in till stan med sambon vid lunch för han skulle köpa lite grejer och det fortsatte. tryckande känsla neråt som gjorde ganska ont. insåg efter ett tag att det kanske är förvärkar?! har väldigt svaagt molande värk i ryggen, men då och då trycker det neråt och gör ont fram i magen...kommer ju inte alls ihåg hur det var förra gången (det var ju ändå 7 och ett halvt år sen sist) men jag gissar (eller iallafall hoppas) att det är värkar jag känner...men än så länge kommer de väldigt oregelbundet men kanske är det på g ändå? eller vad tror ni?
    Hoppas hoppas

Konstigt att man har så svårt att veta trots att man varit med om det förr
    Jag har haft molande värk hela dagen. Plus att jag haft mer som värkar då och då, i alla fall mer än tidigare dagar. Sitter och försöker klocka dem lite nu med värktimern för att se hur ¨långt det egentligen är emellan och hur länge dem sitter i. Dem känns ju på lite men inte så kraftigt. Å andra sidan kände jag inte så fasligt mycket på väg in förra gången heller och 1,5 tim senare var hon ute. Spännande Lite oroligt också, tänk om jag inte tar värkarna på allvar och föder i bilen :-O
  • MuM5

Grattis Dizzylizzy Skönt för dig att du fick bli igångsatt. Men hur kändes det jämfört med att värkarna sätter igång av sig själv? Jobbigt med så mycket blodförlust, men tur att du nu mår bra.

Själv är man inne på BF+6. Trodde aldrig jag skulle gå över så här länge, eftersom jag inte behövt det med dem andra två, men det är ju ingen garanti. Trodde ju i fredags att det var dags. Hade ganska regelbundna men svaga värkar, tyvärr blev dem inge starkare utan avtog. Går omkring med småvärkar titt som tätt och tror att det ska sätta igång, men den bara luras. Har tid hos bm i morgon då hon ska ringa för att boka UL. Hoppas hoppas det kör igång inatt nu så jag slipper gå dit igen

Någon frågade om epidural. Jag tog epidural och lustgas med första och bara lustgas med andra. Min plan är att även ta enbart lustgas denna gång med. Tyckte bara att epiduralen fick krystvärkarna att dra ut på tiden och att man inte kände lika bra hur/när man skulle krysta. Men det är ju svårt att säga eftersom ingen förlossning är den andra lik. Mina var väldigt olika. Den första upplevde jag att öppningsvärkarna gjorde ondast och att krystningsvärkarna inte alls var så farliga. Den andra förlossningen gick öppningsvärkarna smidigt medan utdrivningen gjorde välldigt ont. Första krystningen tog 40 min, andra tog 5 min så det kan bero på det. Ska bli spännande att se hur det blir denna gång Ni som har fått barn innan, hur upplevde ni det?

• MuM5

Rödnos: Min senaste förlossning gick också väldigt snabbt. Jag önskar på ett vis att denna också går fort och smidigt men samtidigt blir det ju väldigt intensivt. Är orolig att inte hinna in i tid. Har läst på lite hur man ska göra utifall man skulle behöva föda i bilen. Men är ju så kallt också. Hur långt har du till förlossningen? Ska också åka in så fort jag får känningar.

Dizzylizzy: Skönt att höra Utifall jag mot all förmodan skulle bli igångsatt  

• MuM5
    rödnos skrev 2013-01-22 22:06:56 följande:
    MuM5 - jag bor lyckligtvis bara ca 5-10 min med bil från Östra,
    Är nog mest orolig att jag inte ska fatta att det satt igång.
    Har så mycket förvärkar och molvärk hela tiden...
    Har du långt till förlossningen?

Skönt för dig, då borde du ju hinna

Är i samma situation, mycket förvärkar och molande, bara väntar på att det ska ta fart ordentligt.
    Hoppas jag fattar det bara. Sist gjorde det inte så fasligt ont på vägen in. Satt och skrattade och sa att vi kanske borde vända, att dem kommer skicka hem oss. Men väl framme hann vi va där 1,5 tim och sen var dottern född. Hade det inte varit för att jag trodde vattnet gick hade vi nog aldrig åkt in. För det var det jag vaknade upp av på natten.  Jag har ca 4 mil till förlossningen, så det tar väl närmare 30 min. Plus att man ska ringa efter barnvakt, starta bilen varm o.s.v. Får hoppas det händer när sambon är hemma så jag slipper vänta på att han ska hem från jobbet också Hur känns dina värkar? Molvärk i magen har jag mest hela tiden, men sen kommer det värkar då och då då magen blir stenhård, molar mer, plus att det blir som ett tryck i svanken. De känns ju på men inte tillräckligt
  • MuM5

Rödnos: Mitt "vatten" (eller en del av det) gick också på natten, helt utan förvarning. Hade inte haft värkar före som nu men gått med den där molande värken i magen 1-2 veckor. Jag hoppas också att det ska bli så nu. Då är det liksom bara att sätta sig i bilen och åka in utan tveksamheter. Ang värkarna så känns det för mig med som att jag måste göra nr 2 och springer på toa. Trodde den känslan skulle komma i ett senare skede men tydligen kan det göra det no också Jag minns inte hur det var de förgående gångerna riktigt. Men det verkar definitivt vara något på G för oss båda Hur långt gången är du nu? Jag har prick en veckas övertid nu. Ska på UL på måndag om det inte hänt något. Frågade bm om mina hugg/stickningar i underlivet som är väldigt obehagliga. Hon trodde det var tappen som håller på att mjukas upp och förberedas.

• MuM5

Jag frågade bm idag om man kunde läcka vatten utan att märka det t.ex. att det kom när man kissade och duschade för en av mina vänner berättade att det blev så för henne. Men min bm menade att det lät helt otroligt varför vattnet skulle komma just bara precis då. Det kommer ju när som helst i sådana fall. Däremot kunde det bli någonting annat som i så fall gjorde att vattnet gick förlorat, hon snackade någonting om att moderkakan kunde börja fungera sämre. Har iaf slutat noja mig över att läcka vatten utan att märka det nu När jag kissat så kan jag direkt efter att jag rest mig och gått ut från toan känna mig kissnödig igen. Är väl helt enkelt ett jäkla tryck neråt just nu som gör det.

Däremot är jag lurad på konfekten och så less just nu. Haft relativt regelbundna värkar igen från kl 15 med ca 10 min mellanrum. Har liksom bara väntat återigen på att dem ska bli mer intensiva och tätare, men vad gör dem istället, jo avtar Varför blir det så här?? Hoppas dem gör någon nytta åtminstone. Nu är det full aktivitet där inne igen och hugg efter hugg neråt.  

• MuM5
    moruri skrev 2013-01-24 08:27:47 följande:
    Ferdinand kom till världen 06.13, 50cm lång och vägde 3305gram. Han är helt perfekt och allt gick skitbra!
    Åh va kul Stort grattis!
  • MuM5

Nu har min bebbe också äntligen tittat ut. Det blev en liten tjej i går kväll  Som jag misstänkte kom hon med raketfart kl 19.56 och vi hann bara vara på förlossningen 11 minuter Så intensivt var det. Men alla mår bra. Lycka till ni andra som väntar!

• MuM5

Tack så mycket Verkar som att alla dessa förvärkar gjorde susen. Snart är det eran tur
    Så skönt att jag hann in i alla fall, eftersom jag var just orolig över att behöva föda i bilen. Trodde inte att det var sant att jag var fullt öppen och att det gick över så¨fort. Vattnet gick 2 minuter innan och sen krystade jag två gånger och hon var ute.      

Carolinee: Oj, hur gick det till? Födde du hemma i soffan?

• MuM5
    Carolinee87 skrev 2013-01-26 13:15:20 följande:
    Haha, skulle jag inte varit på plats skulle jag garanterat gjort det jo :p 

Nä men min första förlossning gick väldigt snabbt också så pga det blev det igångsättning denna gång så jag skulle va på plats och det va ju en jävla tur! :p
    Men jag kan säga att jag va VÄLDIGT chockad över att det gick så snabbt, va inte beredd på att det skulle gå SÅ snabbt ändå :/ 

Jaha då förstår jag Ja hjärnan hänger inte riktigt med. Men tur att du blev igångsatt och var där då. Ingen höjdare att någon okunnig oförberett ska ta emot barnet.
  • MuM5
    Soffipropp01 skrev 2013-01-26 16:43:47 följande:
    Tror ni att förlossningen kan starta bara pang sådär, helt utan förvarning?
    Jag känner typ.. ingenting! Bebis lever rövare i magen, känner ett litet tryck neråt emellanåt men annars ingenting.
    Lite mer vattniga flytningar men thats it! 

Jag hade ju som förvärkar molande värk i magen och ryggen som kom och gick flera dagar, men jag bara väntade på att dem skulle bli kraftigare och komma tätare. På dagen tog jag den längsta promenaden på länge. Var ute med familjen på fik kl 18. När vi kom hem lagade jag mat och hängde tvätt. När jag kom upp från tvättstugan fick jag en jättekraftig värk pang tjong ca 18.40. Eftter ytterligare en sådan ringde jag förlossningen direkt och fick ytterligare en i telefonen. Vi ringde barnvakten, slängde oss i bilen och ja 1 tim senare var det klart. Så det var med många dahars förvarning att något var på gång och när det väl var dags på "riktigt" tog det allts ca 1 tim.
Svar på tråden Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!