Inlägg från: proudMom2be |Visa alla inlägg
  • proudMom2be

Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!

Jag hoppar väl in här då! :) 
    Väntar en liten tjej den 7 Januari.. :) Fast hon får gärna komma tidigare! haft kraftiga förvärkar i 9 dagar nu och bebis är tydligen fixerad och klar.. så på något sätt känns det nära! fast, med min "tur" går jag väl över tiden ;) men men, Hon får komma när hon är redo helt enkelt :) 

• proudMom2be

Ja men visst =D

det här med BB-väskan! Jag har packar ner tre olika "outfits" i strl. 50, men blir dumförklarad av min omgivning som säger att jag borde packa ner 56 också, för barnet kan vara stort.. Är det bara jag som känner att det är väl det "minsta" problemet? På BB här så kör de stenhårt på Hud mot hud, så mycket kläder under bb-vistelsen blir det ju inte förutom när man får besök m.m kan jag tycka..?
    Jag vet att jag kommer glömma en miljon grejer, skulle det vara så, så får väl mamma helt enkelt åka hem till mig och hämta det jag saknar. (Är ensamstående, så det blir min mor och inte pappan som är med mig på fl.)

Till mig själv har jag tänkt att packa ner sköna kläder bara, gärna stoora mjukisbyxor och tights! necessär såklart, ska inhandla nya schampooflaskor och duschtvål, även fast det finns på bb, men vill faktiskt ha mitt egna. Köper även ny tandborste och en tub tandkräm, sånt som man använder hemma har man ju kanske inte tid att packa ner mitt i allting när det startar, och schampoo, tandborste o tandkräm går ju åt hemma ändå sen när man kommer hem.. :)

HÅRTOFFSAR ska tydligen vara bra att packa ner också, samt våtservetter och lypsyl har jag läst.. :) men det är svårt! man vill ju inte ta med sig packning som om man skulle åka på semester i flera veckor... så använder man inte ens hälften :P 

• proudMom2be
    lina5462 skrev 2012-12-12 20:53:07 följande:
    Va kul att vi är så många!
    Ett helt gäng som ska ha den 10:onde ser jag :D

Är ni oroliga inför förlossningen? Själv är jag mest orolig att bebis ska kika ut innan nyår, det kommer man nog få äta upp enda till 20års dagen ;)

Nog för att det inte går att styra, men skulle vara skönt om den kikar ut efter nyår iaf.

Första ul jag var på fick jag bf 6 januari, blev sedan flyttad till 18onde,  mina egna beräkningar är 5 januari. Ska bli spännande å se vem som hade "rätt"  Cool

Har många saker som kan göra att den kikar up för tidigt, såsom mycket förvärkar, högt blodtryck plus att jag ska flytta till hus på fredag.... eeeeh...

Har ni bestämt namn? :D
    Måste erkänna att jag börjar bli lite nojig över förlossningen. Fast jag vet inte vad det är jag är nojig över? haha, bara allmänt nervös kanske. 

Namn är bestämt (har ett namn jag sagt i 4 år att jag ska döpa mitt barn till om det blir en tjej..) men sen om det passar henne när hon kommer ut får vi se :) sjukt svårt det här med namn! har verkligen ingen plan b ;) 

• proudMom2be
    nyistan4 skrev 2012-12-12 21:50:59 följande:
    Hej ProudMom2be!

Jag är också ensamstående! Ska ha min syster med mig och hon ska även ta ut pappadagarna den första tiden. Vill du prata mer?

Absolut! skriv till mig i meddelande, slipper vi ha sönder den här tråden =D 
  • proudMom2be
    lina5462 skrev 2012-12-19 19:08:48 följande:
    Dizzylizzy, vad spännande!! 

Någon annan som har börjat känna nått?

Tycker att jag har känt mig annorlunda sista veckan, mer ont i fogar, fler och kraftigare SD.. å så känns de ungefär som man har en kokosnöt mellan benen ;P

Jojo, inne på dag 16 med sammandragningar from hell.. Nu känns dom dock annorlunda och jag mår konstigt.. har ett pirr mellan benen också, känns jätte skumt :O .. meeeeeeen det är väl bara falskt alarm =) känns som det är en evighet till förlossningen nu (och det är det visserligen, v.38 (37+1) idag.) 
    på bm besöket igår hade jag högt blodtryck men ren urinsticka, ska hålla koll på symptom som huvudvärk och flimmer framför ögonen, tydligen kan det vara havandeskapsförgiftning på G, eller så är det så enkelt att jag bara råkade ha lite förhöjt tryck just igår =)
  • proudMom2be

Hej igen! tänkte uppdatera er lite Skrattande

Har haft högt blodtryck och spår i urinen ett tag nu och idag var det dags för ännu ett barnmorskebesök. (förhoppningsvis det sista innan BF som är den 7 Januari) Hade fortfarande högt tryck och lite spår i urinen. Har haft en väldigt väldigt livlig tös i magen sen jag började känna rörelser, men nu sen 3 dagar tillbaka har hon varit oroväckande lugn så det tog jag upp med min bm och hon skickade mig raka vägen till förlossningen.. 
    Där inne sattes ctg och bebis mådde bra. =) Under hela tiden jag låg med ctg (ca.40 min) så hade jag väldigt regelbundna sammandragningar och barnmorskorna sprang in och ur rummet, först för att fråga varför jag inte tryckt på larmknappen när jag har så mycket sammandragningar, och jag fick svara som det var, de gjorde ju inte ont :) .. och sen flera gånger för att fråga om jag var SÄKER på att det inte gjorde ont.. haha :) 

Först pratade de om att ha kvar mig, en barnmorska sa att "Ja, det sätter nog igång här inatt om det jobbar på såhär bra, du kan iallafall räkna med bebis inom några dagar och du får verkligen vara glad om du går december ut Flört"  Ahapp tänkte jag då.. "inte nu, vill ju inte ha såhär sent i december" haha!
    De kom iallafall fram till att det vore bra och kolla ifall sammandragningarna gjort någon nytta, och visst hade de gjort det, lite iallafall.. haha. 1 cm är jag öppen ;)  Fick åka hem med order att så fort sammandragningarna blir mer ihållande och sitter i längre så ska jag ringa in, eftersom jag (hittills) inte har så ont av dom... 

Herregud känns overkligt! Bebis kan verkligen komma när som helst. Fast, vi ska väl inte ropa hej än :) Hoppas det går bra för er andra! 

• proudMom2be
    rödnos skrev 2012-12-28 20:18:19 följande:
    Oj va spännande!!! Hoppas du får snosa bebbe snart! )

Håll oss uppdaterade!!!
    Ja det hoppas jag med! Åker gärna in natten till den 1;a om inte annat! ;).. märkligt det där att man tänker på framtida födelsedagar redan nu... haha, men nej, hon får komma precis när hon vill. Hon är välkommen så fort hon är redo! Ska absolut hålla er uppdaterade =D Just nu är det rätt lugnt, de är ganska kraftiga men inte alltför ihållande och gör som sagt inte ont.. så vi får väl se om det kommer igång :) risken fanns tydligen eftersom hon var inne och pillade :) haha. 
  • proudMom2be
    Isola88 skrev 2012-12-28 20:43:21 följande:
    oj spännande kanske blir bebis i helgen!
    var själv hos bm på kontroll idag och sen vi kom hem har bebis bökat runt jätte mycket och har haft en del sammandragningar och lite molvärk i magen, ligger på soffan och bara vilar får se vad som händer
    Ja kanske, kanske inte =D återstår att se! 
    Åh härligt, kanske sätter igång för dig också snart, så olika det där ju =)  
  • proudMom2be

Ja de mäter ju lite olika som du säger, är säkert ingen fara! skönt att de har så bra koll på oss gravida ändå! Tror det kommer gå superbra för dig =) 
    Känner lite samma sak där med vattnet, så vill jag att det startar eftersom jag verkar vant mig vid det här nu.. haha känns som man kommer föda i hallen annars ju ;) Men man får väl helt enkelt lita på känslan.. på nått sätt borde man ju ändå förstå att det är på G! haha. 

Ja så är det ju säkert, jag menar, ett barn som är född i januari är ju i stortsätt ett helt år äldre än klasskompisen som är född i december.. =) Tror jag kommer ha en tjej som är arg på mamma om 15 & 18 år för att hon fyller så sent om hon kommer nu ;) ska göra mitt bästa med knipandet, haha! =D 

• proudMom2be

Lina5262: Vet inte vad jag ska säga .. beklagar verkligen.. Kan verkligen inte förstå vad ni går igenom just nu, ta hand om er och som de andra säger, ta emot all hjälp ni kan få.. 

Kramar om! Hjärta 

• proudMom2be
    rödnos skrev 2012-12-30 10:14:54 följande:
    Ska packa förlossningsväskan idag. Känns som tidigt men om denna bebben gör som systern sin så är det nog lika bra.
    Hade en ganska snabb förlossning sist och är lite rädd det ska gå ännu fortare denna gången. Rädd för att spricka.
    Fick förberedelseolja som jag använt två ggr. Lite skeptisk till om den kan funka?
    Hur förbereder ni er?

(Förlåt Lina men vi måste nog fortsätta fokusera positivt nu när vi har så kort om tid kvar...säker på att du förstår hur tankarna annars går... Tänker på dig och hoppas att du under omständigheterna mår bra iaf fysiskt)
    Likabra att ha den färdigpackad ;) vem bestämmer vad som är tidigt och vad som är sent egentligen? =) Jag packade min när jag kom hem efter besöket på förlossningen.. haha.
    Varför är du rädd för att spricka? :/ har hört att förberedelseolja kan fungera, men har inte testat själv.. (är ju mitt första barn detta).
    Förbereder mig genom att ta varje tillfälle i akt att sova, mina förvärkar har börjat kännas nu och de suger verkligen energi ur mig och håller på mest om nätterna, vilket har gjort att jag sen i fredags endast sovit 2-3 timmar per natt och sen 40-60 minuter mitt på dagen.. resten av tiden ligger jag i sängen och bara är. haha! sjukt tråkigt.  
  • proudMom2be

Tycker inte du nojar och tycker absolut du ska ta upp det där när du kommer in, som du säger! Jag själv har fått info från min barnmorska på föräldrautbildningen, om greppet i mellangården m.m, och även om det omtalade klippet. Blir hellre klippt än spricker hela vägen om man säger så.. så förstår din rädsla! Och jag tror nog att de flesta faktiskt gör allt för att förhindra att den födande kvinnan ska spricka alltför mycket, men sen gäller det ju att inte krysta för hårt också sa min barnmorska. Ta upp din oro, de kommer förstå dig, det är jag säker på! :) 

• proudMom2be

Gott nytt år på er tjejer! hoppas ni får en härlig kväll vad ni nu har planerat! =)
    Här blir det god mat och ladda batterierna, och hoppas på att dessa förvärkar kan övergå till riktiga värkar, om man nu ska ha sån tur.. hehe =)  

• proudMom2be

Åh grattis Louwa!! skönt att höra att allt gick bra :) 

Hörrni tjejer, jag behöver nog lite råd. Sitter här som värsta frågetecknet. 5 dagar kvar till BF idag.

Förvärkarna på nyårsafton gav ju självklart med sig och slutade. typiskt.. men på natten började det komma som mensvärk istället, och det sitter fortfarande i! skulle väl säga att det sitter som ett bälte runt mage och rygg som strålar ner i benen på fram och baksida, ger inte med sig något vidare med alvedon tycker jag inte. (Enda som släpper då är min satans huvudvärk haha.) Igår kväll när jag ställde mig upp rann det något ur mig, men jag kan verkligen inte urskilja om det är fostervatten eller vattniga flytningar?! Det var inte ett konstant rinnande, utan det rann oftast när jag ställde mig upp, när jag låg ner kunde jag känna att det kom ut lite men inte alls lika mycket som när jag stog upp. Googlade lite och då stog det att man kunde ta en binda och ha i 1-2 timmar, blir den tung så är det förmodligen vatten och om det inte ligger något på bindan om man säger, det testade jag, men lyckades givetvis somna, var så sjukt trött. Så när jag vaknade i morse, visst var bindan tung, ingenting intorkat som en flytning brukar kunna vara, men om det är vattnig flytning så behöver det ju inte vara så att det blir något "intorkat" heller och bindan satt ju ändå i ca 6-7 timmar.. 

Idag då, inget förändrat utan det kommer så fort jag ställer mig upp, ibland när jag ligger ner. Har jag trosskydd i så absorberas det inte upp nåt särskilt utan det läcker liksom utanför (tacka vettja ljusa trosor Flört) MEN absolut inte så att det rinner ner för ben eller liknande, utan det stannar där i trosan.. Förut när jag drog ner trosorna och skulle kissa hade det ju givetvis kommit, och det STANK sperma verkligen.. Har ju luktat lite tidigare och känt en svag sån doft, men inte SÅHÄR stark.. haha. Har ni några erfarenheter av detta??

Mensvärken sitter fortfarande i, och jag har som vanligt, sammandragningar som inte gör ont, känner bara att det drar ihop sig, sen inget mer. 
    Känner själv nu när jag sitter o skriver att jag kanske borde ringa förlossningen trots allt. Men om ni har egna erfarenheter att dela med er av vore det guld, kanske något mer tips på hur jag ska kunna urskilja själv hemma först om det är vatten eller ej.. 

• proudMom2be

Nä tydligen var det flytningar.. det seriöst kommer så fort jag reser mig upp och går, men har och har haft binda i så det fångas ju upp av den. Ctgn visade ännu en gång väldigt kraftiga och regelbundna sammandragningar som konstigt nog när jag var där inne, gjorde ont, men inte tillräckligt ont.. Kolla ifall jag hade öppnat mig mer ville de inte då det var onödigt att pilla där, när de ändå hade gjort gynundersökning för att se om det kom vatten. Det kom ju vätska när de tryckte på magen men det luktade inte som fostervatten ska göra tydligen. Och, de kan inte längre känna huvudet när de trycker utanpå magen så tydligen ligger huvudet väldigt långt ner nu. Fan, nu känns det bara deppigt, känns som det kommer fler o fler tecken på att det ska vara på g , men ingenting händer liksom..  Jag blir en såndär som går över tiden såpass att jag måste sättas igång, min vanliga tur :) 

• proudMom2be

Hej alla!! Måste hoppa in och avbryta lite!
    Skrev ju om min misstänkta vattenavgång, de hade rätt, det var inte vattnet! Däremot fick jag värkar efter några timmar hemma, som efter 50 minuter var såpass att jag inte kunde stå så det blev raka vägen till fl igen. Kom in 02.45 (3/1) och var då öppen 4 cm, 07.07 föddes en liten sessa , 47 lång och 3545 gram :)

Svar på tråden Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!